2 876 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Antal faser på ny spishäll
Då är min tanke att jag helt enkelt borde kunna koppla bort den 3e fasen på iaf hällen på samma ställe, enligt pilarna. Då körs de på exakt samma sätt. I kontakten kan den kanske sitta kvar..?
Där ser ni även kopplingswchemat för "nya" hällen.
Tänker jag rätt?
Där ser ni även kopplingswchemat för "nya" hällen.
Tänker jag rätt?
Mellan båda nollorna var swt byglat innan men nu har jag bytt plats på dem som jag tolkade dig, och nu är det byglat mellan l1 och l2. L3 är alltså ingen ström i. Ser dwt rätt ut?
För info, den förra hällen var ej byglad mellan l1 och l2..
För info, den förra hällen var ej byglad mellan l1 och l2..
Redigerat:
Pratade med svärfar med som kan mkt el och han menade att jag skulle bygla mellan l1 och l2, men då blir det ju enligt 230v. Om jag inte byglar så blir det alltså 400v2N, vad är att föredra?
På hällen står det input 230v.
Men förra hällen har alltså körts enligt 400v2N
På hällen står det input 230v.
Men förra hällen har alltså körts enligt 400v2N
Det är rätt kopplat.
Men som påpekat så är höljet kvar på blå kabel inkopplad i hällen.
Plint #3 är en blindplint, här kan man ”parkera” den 3:e fasen som inte används i en modern häll.
Hällen består av 2 helt separata halvor vänster och höger 2 värmezoner / halva.
Men som påpekat så är höljet kvar på blå kabel inkopplad i hällen.
Plint #3 är en blindplint, här kan man ”parkera” den 3:e fasen som inte används i en modern häll.
Hällen består av 2 helt separata halvor vänster och höger 2 värmezoner / halva.
Redigerat:
Lite olika svar där då, bygling lr inte är frågan då...?
Skärp dej, det är rätt kopplat nu.K Kingedvard89 skrev:
De finns ju ett tydligt inkopplingsschema att följa, så varifrån kommer idén att du ska kortsluta faserna L1/L2???
Enda problemet är/var att blå kabel (nolla) har/hade isoleringen en bit under anslutningsblecket och därför kanske inte har/hade kontakt.
N1——N2 skall byglas!
Det är Nolla till dom 2 delarna av hällen.
(Ansluts hällen till 1-fas så skall också L1–L2 byglas)
Det är Nolla till dom 2 delarna av hällen.
(Ansluts hällen till 1-fas så skall också L1–L2 byglas)
Utifrån hur ditt Periflexuttag avr kopplat så är det kopplat rätt till L1 och L2 här. Brun kabel sitter mot den tomma i uttaget, och gör ingen skillnad.K Kingedvard89 skrev:
Du måste säkerställa att du har rätt spänning. Har du inte så skaffa en multimeter. Kostar nästan inget.
Du skall ha 230V mellan Blå och L1 samt mellan blå och L2.
Du skall ha 400 V mellan L1 och L2. Har du det så har du problem med hällen.
Vad säger dina säkringar? Har du 2 st Säkringar till spisen? Är de hela/påslagna? (Dumma frågor, men ibland är det så enkelt).
Sen kan du ka riktigt dålig kontakt. Du har skalat kabeln livsfarligt kort. Det skall vara frilagd koppar innan skruven. (Se hur dets er ut på blå och svar på pluggen på din vänstra bild) Du kan mycket väl ha dragit åt en skruv i plasthöljet, och därmed inte har full kontakt. Det kan skapa brand när det blir belastning.
sökte lite på felkoden. Det verkar ju vara ett vanligt fel. Dock hittade jag snabbt 3 olika åtgärder. Vanligast. är att en Thermosäkring på moderkortet går sönder. (Hällen behöver plockas isär).
Någon hade en hängning i systemet, vilket återställdes efter att den gjordes strömlös. Mindre troligt här, Då TS kopplat i och ur strömmen flera gånger.
Den sista löste sig när hon hade skruvat åt skruvarna i uttaget. Denna hade inte förvånat mig i TS fall pga den dåliga kontrakteringen.
Någon hade en hängning i systemet, vilket återställdes efter att den gjordes strömlös. Mindre troligt här, Då TS kopplat i och ur strömmen flera gånger.
Den sista löste sig när hon hade skruvat åt skruvarna i uttaget. Denna hade inte förvånat mig i TS fall pga den dåliga kontrakteringen.