Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
 Det faller på kommunen att installera och äga pumpanläggningen enligt LAV även om det faller på TS att fortlöpande se till anläggningen:

[bild]
Jo det är kommunen som kommer att installera och äga pumpen. Man får dock hålla med el till den.
Själva nedgrävningen är nog inte tekniskt så komplicerad om det inte dyker upp berg under marken. Det är skogsmark med lite block i och det sticker upp någon berghäll på något ställe, men det går nog att slingra sig runt det mesta. Då det är en sommarstuga så kommer det vara långa tider på vintern då det inte används något vatten, så ordentligt frostfritt djup är nog bra.

Det var avståndet till anslutningspunkten som jag tyckte var onödigt långt. Nästan alla andra fastigheter i området, ca 60 st, har betydligt kortare avstånd till anslutningspunkten, inte mera än max 30 meter. Ursprungliga frågan var väl om det fanns något man kunde framföra för att få grävt lite närmare huset eller kanske lite prisavdrag för extra kostnader. Kommunen tar ju över 200 000:- för kalaset så något litet borde ju ingå.

Nu är det antagligen bara att acceptera läget och gräva hela vägen upp till fastighetsgräns, det verkar ju enligt vad som kommit fram i tråden att jag inte har mycket till argument att komma med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
 Det faller på kommunen att installera och äga pumpanläggningen enligt LAV även om det faller på TS att fortlöpande se till anläggningen:

[bild]
Om man är inom ett verksamhetsområde ja.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hapazard skrev:
Om man är inom ett verksamhetsområde ja.
Ja annars gäller ju inte LAV.

Det är ju ett sätt för kommuner att kringgå lagstiftaren när man ansluter fastigheter utanför verksamhetsområde för VA.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
 Det faller på kommunen att installera och äga pumpanläggningen enligt LAV även om det faller på TS att fortlöpande se till anläggningen:

[bild]
19§ avser LTA-system. Inte när man måste pumpa inom fastigheten till ett självfallssystem.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Claes Sörmland
T theprojectblue skrev:
19§ avser LTA-system. Inte när man måste pumpa inom fastigheten till ett självfallssystem.
Det är sant men i TS fall är det ju just ett allmänt LTA-system om jag har förstått det rätt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Tver skrev:
Jo det är kommunen som kommer att installera och äga pumpen. Man får dock hålla med el till den.
Själva nedgrävningen är nog inte tekniskt så komplicerad om det inte dyker upp berg under marken. Det är skogsmark med lite block i och det sticker upp någon berghäll på något ställe, men det går nog att slingra sig runt det mesta. Då det är en sommarstuga så kommer det vara långa tider på vintern då det inte används något vatten, så ordentligt frostfritt djup är nog bra.

Det var avståndet till anslutningspunkten som jag tyckte var onödigt långt. Nästan alla andra fastigheter i området, ca 60 st, har betydligt kortare avstånd till anslutningspunkten, inte mera än max 30 meter. Ursprungliga frågan var väl om det fanns något man kunde framföra för att få grävt lite närmare huset eller kanske lite prisavdrag för extra kostnader. Kommunen tar ju över 200 000:- för kalaset så något litet borde ju ingå.

Nu är det antagligen bara att acceptera läget och gräva hela vägen upp till fastighetsgräns, det verkar ju enligt vad som kommit fram i tråden att jag inte har mycket till argument att komma med.
Jag har inte uppfattat om din fastighet ingår i ett samfällighetsområde där alla nu ansluts eller hur det nu är men jag har ett fritidshus i en stor samfällighetsförening utanför stan och vi anslöts för några år sen, då var regeln från kommunen att placera LTA enheten/anslutningspunkten ca 0,5 - 1 meter innanför fastighetsgräns och man kunde påverka platsen lite men bara längs gränsen men längre in på fastigheten gick inte att få.
Dessutom ska LTA enheten vara lätt åtkomlig för service från vägen utanför fastigheten eftersom det är kommunens egendom och ansvar.
Vi fick betala kommunens standardtaxa plus s.k. särtaxa p.g.a. att det var utanför stadens V/A nät så det blev 156000 kr plus 40000 kr, alltså totalt 196000 kr., sen tillkommer ju varje enskild fastighet att bekosta sina egna arbeten inne på fastigheten för att ansluta till LTAn.
Om du nu även måste ha en pumpbrunn vid huset som pumpar avloppet till anslutningspunkten så blir det nog en kostnad som faller på dig, vi har några såna fastigheter här också, möjligtvis att du får en extra pumpbrunn av kommunen att gräva ner själv om du inte fått någon annan kommunal information om just denna brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.