RoTe
Roga1337 Roga1337 skrev:
Har du ens skapat ett klagomål eller upprättat en anmälan mot en kommun någon gång?
Alltså det är anmälan till en kommun inte mot en.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
vad har ni båda druckit ikväll😉
Jag svarade och citerade på svårigheten att vara & förbli anonym i RoTe’s kommentar:
”Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...”

S
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag svarade och citerade på svårigheten att vara & förbli anonym i RoTe’s kommentar:
”Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...”
Ok...? Så... Vad skulle svårigheten vara?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det blir ju intressant att höra vad försvarsmakten säger när de här blir vanliga.
Lastbil med släp kör på landsväg bredvid gröna fält och skog med ladugård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag fattar överhuvudtaget inte vad du vill...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hade ditt hus legat bredvid en försvarsanläggning hade du kanske behövt bygglov och då går det på remiss till försvarsmakten. Nu behövde du inte bygglov, eftersom du inte bor så. Alltså inget problem.

Be din granne ringa försvarsmakten direkt istället för att gå omvägen via kommunen😉😁.
Ännu bättre; be grannen fara åt helvete. Såna människor behöver man inte vara på god fot med.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vad jag erfar är det endast anläggningar med vissa typer av optimerare som KAN orsaka elektromagnetiska fält som stör, de allra flesta har inte optimerare ens.
Det är riktigt men också hur strängarna är dragna. Seriösa och proffesionella företag har rätt kundskao om det.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Grannen påstår det. Och det kanske det gör då vi bor nära 2 st vattenkraftverk.
Här på Gotland är det många som nekas bygglov pga försvaret, så det är inte omöjligt att de lägger sig i om det ligger i känsligt område.
Det är ju inte säkert att din granne går vidare när kommunen sagt sitt, så jag skulle ligga lågt och inte nämna försvaret.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Så länge inte försvarsmakten klagar😋, jag tror inte att din granne mår så bra. Antingen är hen ny i överklagandebranchen eller så är hen välkänd i olika rättsinstanser. Synd att den typen av rättshaverister låser upp tid och pengar i domstolar.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det också 😀
Men en kafkavandring i byråkratin kan hålla grannen upptagen en stund.
Tycker förstås som du i sak, men rent taktiskt så skulle jag inte kommunicera eller föreslå någonting alls. Att rätta grannen kan kännas som en oskyldig näsknäpp, men det har sina risker.

Hittills verkar grannen har kontakt med kommunen och inte med TS. Grannen har förstås rätt att kontakta vem han vill om vad som helst. Men om TS blandar sig tillkommer ny energi som kan få det att spinna igång ordentligt. Den risken är nog inte värd att ta, särskilt när det finns så lite att vinna.

Så TS, ligg lågt bara och njut av höstsolen. Grannen får slåss mot sina väderkvarnar men det ska inte beröra dig.

• Gilla
Piestr och 9 till
  • Laddar…
Skulle det vara ett problem, så behöver du inte ta ned solcellerna de är inte de som strålar enligt elsäkerhetsverket utan optimerare och/eller växelriktare. Det går att flytta, eller bygga in optimerare och/eller växelriktare. Om de sitter på utsidan av huset kan det räcka med en plåtkåpa, eller flytta dem inomhus.

Jag gissar att grannen i fråga störs av anläggningen, tex som någon skrev genom att få reflektion rakt i ögonen när han tittar ut under morgonkaffet. Då det skulle vara lönlöst att klaga till TS (ingen skulle ju plocka ner befintlig anläggning för att göra grannen glad) kollar han över vilka möjligheter som finns. Försvaret har ju nekat många o flertalet har ju grinat i Aftonbladet så det har han ju koll på och kör på det.

Vad är det dock för anmälan grannen gjort? Är det en stämning eller har han gjort någon form av anmälan till kommunen om tillsyn? Ett beslut om bygglov kan ju överklaga men nu finns ju inget beslut, en fråga om tillsyn från kommunen där de dessutom förväntas svara för annan myndighet vet jag inte om man kan överklaga. Grannen borde gjort anmälan till försvaret som om det var ett problem för dem skulle tagit tag i saken men inte säker på att de har andra verktyg än just sin prövning vid bygglov att nyttja sig av. Dom har ju mig veterligen också förlorat några tvister så tror dem lever under rätt formella krav.

Redigerat:
  • Gilla
Binbola och 2 till
  • Laddar…
Rent generellt; Om det nu är så mycket strålning från dessa solcellsanläggningar att militären störs, då måste det väl vara rent omöjligt för elallergiker och folk som är rädda för mobilmaster att vistas nära solcellsanläggningar? Kanske grannen tillhör någon av dessa kategorier?

• Gilla
  • Haha
Sving och 5 till
  • Laddar…
det går ju att bygga solcellsanläggningar dom inte stör alls. Solcellerna i sig genererar inte störningar. Det är främst dåliga optimerare. Men även vettiga optimerare och växelriktare ger störningar. Nu verkar det kvitta för elallergier, deras besvär är inte kopplat till magnetfält.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det blir ju intressant att höra vad försvarsmakten säger när de här blir vanliga.
[bild]
Den där trailern är riktigt cool ☺️
Mycket solceller blir det 🌞🌞

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.