89 613 läst · 281 svar
90k läst
281 svar
Anmäld för olovlig montering av solceller
vad har ni båda druckit ikväll😉
Jag svarade och citerade på svårigheten att vara & förbli anonym i RoTe’s kommentar:
”Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...”
Jag svarade och citerade på svårigheten att vara & förbli anonym i RoTe’s kommentar:
”Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...”
Ännu bättre; be grannen fara åt helvete. Såna människor behöver man inte vara på god fot med.P Pin skrev:
Här på Gotland är det många som nekas bygglov pga försvaret, så det är inte omöjligt att de lägger sig i om det ligger i känsligt område.Sving skrev:
Det är ju inte säkert att din granne går vidare när kommunen sagt sitt, så jag skulle ligga lågt och inte nämna försvaret.
Så länge inte försvarsmakten klagar😋, jag tror inte att din granne mår så bra. Antingen är hen ny i överklagandebranchen eller så är hen välkänd i olika rättsinstanser. Synd att den typen av rättshaverister låser upp tid och pengar i domstolar.
Tycker förstås som du i sak, men rent taktiskt så skulle jag inte kommunicera eller föreslå någonting alls. Att rätta grannen kan kännas som en oskyldig näsknäpp, men det har sina risker.P Pin skrev:
Hittills verkar grannen har kontakt med kommunen och inte med TS. Grannen har förstås rätt att kontakta vem han vill om vad som helst. Men om TS blandar sig tillkommer ny energi som kan få det att spinna igång ordentligt. Den risken är nog inte värd att ta, särskilt när det finns så lite att vinna.
Så TS, ligg lågt bara och njut av höstsolen. Grannen får slåss mot sina väderkvarnar men det ska inte beröra dig.
Skulle det vara ett problem, så behöver du inte ta ned solcellerna de är inte de som strålar enligt elsäkerhetsverket utan optimerare och/eller växelriktare. Det går att flytta, eller bygga in optimerare och/eller växelriktare. Om de sitter på utsidan av huset kan det räcka med en plåtkåpa, eller flytta dem inomhus.
Jag gissar att grannen i fråga störs av anläggningen, tex som någon skrev genom att få reflektion rakt i ögonen när han tittar ut under morgonkaffet. Då det skulle vara lönlöst att klaga till TS (ingen skulle ju plocka ner befintlig anläggning för att göra grannen glad) kollar han över vilka möjligheter som finns. Försvaret har ju nekat många o flertalet har ju grinat i Aftonbladet så det har han ju koll på och kör på det.
Vad är det dock för anmälan grannen gjort? Är det en stämning eller har han gjort någon form av anmälan till kommunen om tillsyn? Ett beslut om bygglov kan ju överklaga men nu finns ju inget beslut, en fråga om tillsyn från kommunen där de dessutom förväntas svara för annan myndighet vet jag inte om man kan överklaga. Grannen borde gjort anmälan till försvaret som om det var ett problem för dem skulle tagit tag i saken men inte säker på att de har andra verktyg än just sin prövning vid bygglov att nyttja sig av. Dom har ju mig veterligen också förlorat några tvister så tror dem lever under rätt formella krav.
Vad är det dock för anmälan grannen gjort? Är det en stämning eller har han gjort någon form av anmälan till kommunen om tillsyn? Ett beslut om bygglov kan ju överklaga men nu finns ju inget beslut, en fråga om tillsyn från kommunen där de dessutom förväntas svara för annan myndighet vet jag inte om man kan överklaga. Grannen borde gjort anmälan till försvaret som om det var ett problem för dem skulle tagit tag i saken men inte säker på att de har andra verktyg än just sin prövning vid bygglov att nyttja sig av. Dom har ju mig veterligen också förlorat några tvister så tror dem lever under rätt formella krav.
Redigerat:
Rent generellt; Om det nu är så mycket strålning från dessa solcellsanläggningar att militären störs, då måste det väl vara rent omöjligt för elallergiker och folk som är rädda för mobilmaster att vistas nära solcellsanläggningar? Kanske grannen tillhör någon av dessa kategorier?
det går ju att bygga solcellsanläggningar dom inte stör alls. Solcellerna i sig genererar inte störningar. Det är främst dåliga optimerare. Men även vettiga optimerare och växelriktare ger störningar. Nu verkar det kvitta för elallergier, deras besvär är inte kopplat till magnetfält.