P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Om jag har förstått det rätt så är det inte fråga om att det är försvarets utrustning som störs ut, utan att vissa solcellsanläggningar genererar EMC som stör när försvaret signalspanar mot andra länder (gissa vilket). Gjorde en snabb googling men hittade ingen säker källa på det, utan det skulle ofta på att det skulle störa ut Rakel, mobilnät, etc, vilket jag betvivlar.

Till TS, är det så att era solpaneler är monterade så att de eventuellt skapar solkatter hos grannen? Om så är fallet kan jag helt klart förstå att grannen är störd av det. Sen kan man tycka att grannen kan prata direkt med TS istället för att gå via kommunen. Men vad vet jag, kanske finns mer historia än vad som har delgivits såhär långt, brukar ju vara så i dessa trådar...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Skulle tro att det i grunden är försvarets signalspaning som påverkas av höga nivåer emission... Ju tystare desto bättre för att kunna lyssna av och karaktärisera olika signaler. Självklart räknar de med medvetna störningar, men kan de hålla miljön tyst i fredstid så går det samla mer info i fredstid.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
MrJay
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Vad jag erfar är det endast anläggningar med vissa typer av optimerare som KAN orsaka elektromagnetiska fält som stör, de allra flesta har inte optimerare ens.
 
  • Gilla
Boggi och 5 till
  • Laddar…
De orsakar för högs nivåer av störningar. Alla bidrar ju till störningar i någon mån.
 
RoTe RoTe skrev:
Svenskar älskar verkligen att anmäla varandra helt skamlöst. Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...
Kommuner lever väl under offentlighetsprincipen och så fort Kommunen diarieför och hanterar ärenden så blir ju uppgifterna offentliga?
 
  • Gilla
anderslenell och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kommuner lever väl under offentlighetsprincipen och så fort Kommunen diarieför och hanterar ärenden så blir ju uppgifterna offentliga?
Och det du vill ha sagt är?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vad jag erfar är det endast anläggningar med vissa typer av optimerare som KAN orsaka elektromagnetiska fält som stör, de allra flesta har inte optimerare ens.
Ja, det är väl primärt modul optimerade paneler som i vissa fall stör.
Ett normalt oskuggat tak behöver inte modul optimering och har då inte heller samma risk för EMC störning.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och det du vill ha sagt är?
RoTe RoTe skrev:
Och det du vill ha sagt är?
Svar på Detta: ”grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan”...går kanske fortfarande i vissa kommuner att anmäla anonymt, men när kommunen startar ett ärende så hamnar det under offentlighetsprincipen (=svårt att förbli anonym)
 
RoTe
Roga1337 Roga1337 skrev:
Svar på Detta: ”grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan”...går kanske fortfarande i vissa kommuner att anmäla anonymt, men när kommunen startar ett ärende så hamnar det under offentlighetsprincipen (=svårt att förbli anonym)
Ok men du kunde ju bara skrivit att man inte kan anmäla anonymt, så hade man fattat... Går det att anmäla anonymt så har ditt inlägg liksom ingen poäng tycker jag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
P Pin skrev:
Vi är östtyskar innerst inne
Exakt det sa en man som växt upp i Östtyskland till mig! Han var faktiskt lite chockad över hur det är i Sverige med angiveri.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
Peppe237 och 1 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
när kommunen startar ett ärende så hamnar det under offentlighetsprincipen (=svårt att förbli anonym)
Varför skulle det vara det minsta svårt? Det är väl bara att inte uppge sitt namn i anmälan så är den väl anonym?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det vara det minsta svårt? Det är väl bara att inte uppge sitt namn i anmälan så är den väl anonym?
Har du ens skapat ett klagomål eller upprättat en anmälan mot en kommun någon gång?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Har du ens skapat ett klagomål eller upprättat en anmälan mot en kommun någon gång?
Vad har det med saken att göra? Vad skulle svårigheterna med att skriva ett anonymt brev vara menar du? Och vad menar du med "anmälan mot en kommun"? Det är väl anmälan mot en solcellsägare det handlar om?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.