B
Skitsnack. Sparka ut dem och ta annan firma.
 
Hej
Om det är så att man vill vara säker på att man har råd att få ett önskat arbete utfört är det väl säkrare att få ett pris?
Då vet du om du har råd samt vad det kommer att kosta.
1. Du vet då vad det kommer kosta
2. Du vet vad som ingår i priset.
3. Du vet då också om din budget klarar eventuella oförutsedda utgifter, det kan jo uppstå oföresedda reperationer som byggare inte kan se innan arbete påbörjats.
 
Jag säger som många andra: hjälp till med städning och bortforsling av material, koka kaffe, etc.
Jag antar att avtalet specificerar vad som ska göras och av vem? En seriös firma ansvarar - som du själv skrivit - att allt gått rätt tillväga och arbetet skett enligt korrekta normer för att försäkringar ska gälla.

Kommer osökt att tänka på många episoder av Fuskbyggarna, där man mellan raderna kan läsa att kunden under arbetets gång kommit på det ena skojiga och spännande projektet efter det andra, och att firman försökt tillmötesgå. Till slut blir man oense om betalning och utförandet som inte längre fyller byggnormerna.
Då tillkallar kunden TV som högljutt berättar att företaget är ett fuskföretag som inte borde finnas i branschen.

Vad står i avtalet?
 
Ps jag tog heller inget jobb på löpande när jag byggde, snickarna gav ett "ungefärligt pris" som de sedan överskred, men efter lite påtryckningar så slipade de plattan gratis efter fakturering. Blev några tusen dyrare totalt.
Grävning o plåttak var fasta priser.
Löpande låter som en krånglig lösning på detta relativt enkelt specbara jobb.
Ex resning väggstomme o tak med papp, regntätt 5 dagar 2 gubbar plus dig som hjälp, 500:-/h = 40.000:- plus ev resor m.m.
En månads jobb 2 gubbar blir ju uppemot 200.000?
Jag har för mig jag räknade ihop materialpriser och kostnader till under 400.000 på mitt bygge.
Att från regntätt gå till täta väggar med isolering, vindväv, panel m.m. är ett ganska snabbt jobb. Så 1mån låter som iaf dubbelt så lång tidsberäkning tycker jag. Men om plåttak ingår kan du nog klara dig hyfsat prismässigt.
 
Jag brukade säga : Jag tar 200 kr/timmen, men om du ska hjälpa till tar jag 400. Underförstått att det tog dubbelt så lång tid om en amatör skulle "hjälpa till". Jag jobbad alltid med fast pris på jobbet
 
200/h? När då, på 60-talet?
Att hjälpa till med att städa o koka kaffe är ju strunt. Bygg garaget själv istället o hyr in hantverkare om du behöver hjälp med något. Ta en del i taget eller planera allt i förväg.
Jag gjorde egna enkla 2D ritningar i CAD av gavel o en bit sektion för att få ut exakt mm mått sen kapade vi allt material. Jag, Farsan o några polare.
Jag köpte färdigkapad panel med rätt mått o målade i varmgarage vintern innan bygget så det redan var klart.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
200/h? När då, på 60-talet?
Att hjälpa till med att städa o koka kaffe är ju strunt. Bygg garaget själv istället o hyr in hantverkare om du behöver hjälp med något. Ta en del i taget eller planera allt i förväg.
Jag gjorde egna enkla 2D ritningar i CAD av gavel o en bit sektion för att få ut exakt mm mått sen kapade vi allt material. Jag, Farsan o några polare.
Jag köpte färdigkapad panel med rätt mått o målade i varmgarage vintern innan bygget så det redan var klart.
Nej, det var i början på 90-talet, men det var inte vad jag tog i timmen som var det roliga.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tror vi kan sammanfatta det med att kunder ska inte hjälpa arbetarna, utan arbetarna ska hjälpa kunden.
Det finns många privatpersoner som kan lika mycket eller mer än vissa hantverkare o tvärt om.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Tror vi kan sammanfatta det med att kunder ska inte hjälpa arbetarna, utan arbetarna ska hjälpa kunden.
Det finns många privatpersoner som kan lika mycket eller mer än vissa hantverkare o tvärt om.
Jag tror inte det har så mycket med kunskaper att göra, eller vem som ska hjälpa vem. Jag tror det har med ansvarsförhållandet att göra. Till vem reklamerar kunden vid eventuella fel?
Vems försäkringsbolag betalar en uppkommen skada pga felaktigt bygge?
Jag har full förståelse för att TS vill hålla nere kostnaderna genom att hjälpa till med bygget men förstår också att snickaren vill ha tydliga ansvarsområden.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Ljungis skrev:
Hej!
Jag har anlitat en byggfirma som har tackat ja till att hjälpa oss bygga ett garage. Dom gick med på att vi kunde köpa in material.
Jag tänkte det vore bra att hålla lite koll så att det inte drar iväg prismässigt i material, men förstår också att de måste ha allt de behöver för att kunna sköta arbetet.
Jag ville även ha det på löpande så man inte måste betala mer än vad det tar att bygga i tid.
Dom ska bygga upp stommen och tak och allt sånt jag inte klarar av själv. Sedan isolerar jag och spikar panel själv.
Jag har sagt att jag kan hjälpa till om det behövs. Men nu när arbetet har påbörjats så vill de inte att jag ska bygga, eller de sa att jag ej får vara där och bygga.
Men jag vill gärna göra nånting när de inte är där på helger osv. Så jag får ner priset då jag inte har hur mycket pengar som helst. Jag tänkte kapa reglar, fixa diverse och förbereda inför de kommer så att de bara kan jobba så fort som möjligt.
De säger att de blivit lovade arbete i ca en månad och vill gärna sköta allt själva bara jag köper materialet.
Dem säger at det är olagligt att jag är där och bygger och att deras ansvar och garantier över bygget inte då gäller osv...

Nu till frågan! Varför får jag ej hjälpa till när jag inte vill att de ska göra så mycket som de vill och tycker, jag har ju endå anlitat dem för det jag vill ha hjälp med och ska betala det dom gör.

Mvh!
Hej,
Du är inte anställd av byggföretaget utan byggherre/ beställare och omfattas inte av entreprenörens försäkring. Garantimässigt så kan det bli komplicerat om byggföretaget ansvarar för uppförande av stomme och tak och det uppstår en kvalitetsbrist vem ska då vara ansvarig? Entreprenören kommer att hänvisa att ni själva har varit där på eget bevåg och tar inte ansvar för eventuella kvalitetsbrister.

Om nu ekonomin var viktig så är det enligt min mening bäst att upphandla stomme och tak fullt färdigt till ett fast pris inklusive material. Varför detta: en enda part ansvarar för leveransen och det kan inte uppstå några direkta extrakostnader mer än hinder att inte kunna utföra arbete ex. Beställarens bilar står i vägen, strömmen till arbetsplatsen är ur funktion. Viktigt att skriva ett kontrakt som reglerar omfattningen, ekonomi och överlämningspunkter.
 
Det enda som är av betydelse är vad som står i det skrivna kontraktet som skrevs innan bygget påbörjades. Finns inget kontrakt så gäller ingenting. Då Är det lämpligast och sjysstast att komma överens med firman om vad som ska gälla framgent. Men de har inga rättigheter.
 
Blir ett svar i 2 delar...
Inte exakt samma sak, men jag driver en bilverkstad och skulle aldrig drömma om att låta kunden "hjälpa" till med att arbeta i verkstan. Och det helt och hållet beroende på att JAG ansvarar för alla eventuella fel som kan uppstå, samt naturligtvis risken för att kunden skadar sig. Dom kan vara med i verkstan, men ska då hålla sig på iaf minst 1 meters avstånd så jag kan röra mig...
Men som det redan nämnts tidigare. Städa och hålla rent, fixa fika, hämta grejer och liknande uppskattas garanterat....

Del 2 i svaret.
För 1 år sedan lät jag gräva upp och lägga ny dränering runt mitt hus. Passade också på att tilläggsisolera, byta färskvatten in, el och lite annat. Grävfirman gjorde hela jobbet och jag hämtade en del material (bl.a makadam och grus, kabelskyddsrör, någon enstaka icke påtänkt rörkoppling och liknande), medan grävfirman skötte resten.
Anledningen till att jag höll mig borta? Min kunskap om dränering är för bristfällig så jag har inget att tillföra en som jobbat med det i 25-30 år. Däremot så klarade jag utan problem att köra och hämta 1,5 ton makadam/grus med min flakbil när det behövdes. Win-win för oss båda...
(Att jag sedan bytte en sprucken hydraulslang på grävmaskinen kvittar för det var inom mitt yrkesområde, och då sjönk ju räkningen med några 100-lappar)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag brukade säga : Jag tar 200 kr/timmen, men om du ska hjälpa till tar jag 400. Underförstått att det tog dubbelt så lång tid om en amatör skulle "hjälpa till". Jag jobbad alltid med fast pris på jobbet
264755761_765f837c-fe5b-4748-a9fb-99e6b026f55a.jpg
 
  • Gilla
Johnsson 56 och 4 till
  • Laddar…
Det är eg inget problem att sammarbeta med ett garage där hantverkare gör deljobb spec inte på ett lösvirkesgarage.
Ägaren har sina ev försäkringar, jag hade t.ex. olycksfallsförsäkring när vi byggde som täckte polare o Farsan.
Byggarna har sina försäkringar o lämnar sina garantier.
Ex på gjutning av platta eller resning stomme gäller det bara att se till så de bygger "rätt", man kan inte bygga på så olika sätt i detta fall. Är bara läsa på lite. Detta forum hjälpte mig enormt mycket, tack för det!
Sedan talar man om HUR man vill ha det och tar in offerter. Anser jag lämpligast. De flesta firmor vill inte ens lämna offerter.
Hade en stolle ute o tittade o sa typ
-"ja du får nog räkna med 100-150.000 minst."
"För färdig platta?"
-"nej för grävningen".
Höll på att svimma då, sa bara åk du så ska jag fundera.
Tror jag gav runt 30-35.000 för grävning sen inkl allt och infart, vattenledning, grund för friggebod, nergrävning av huvudelkabel, bortförsel material, nytt fyllnadsmaterial osv.
Så priserna kan tydligen vara fyrdubbla med fel firma..
 
  • Gilla
3z! och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Byggarna har sina försäkringar o lämnar sina garantier.
Men om både du och firman t.ex har spikat takstolar och en av dom brister p.g.a att den är fel ihopsatt.
Vem är den skyldige, och vem betalar reparationen???
Jag skulle aldrig någonsin lämna någon form av garanti på något som någon "hemmapulare" varit på och rotat med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.