Stort garage med ca 2,8m i takhöjd och H-balkar rakt över för bjälklag, övervåning, ca 1,5 m up till hammarband och öppet upp till tak med saxtakstolar. Plåttak och hängrännor, stuprör, och täcka igen utsidan för vinden.

Det ska dom göra, men jag kan ju kapa reglar åt dom och fästa fast vindpapp och dyligt, tänkte jag. Jag tänkte även lägga läkt och papp på taket. Självklart städa och köpa in allt material. Så jag får ner priset.

Men dom vill inte att jag gör nånting under byggets gång! Börjar bli lite less
 
Ja det var ju en del. Alltså som i att det är ett större/mer komplicerat projekt än en stuga eller ett garage brukar vara. Men de kan ju inte mena att de blivit "lovade" en viss mängd arbetstid? Jag skulle ha förståelse för ifall de inte vill att jag utför faktiska arbetsmoment, men t.ex forsla bort skräp kan du ju göra?
 
Löpande timmar och "De säger att de blivit lovade arbete i ca en månad och vill gärna sköta allt själva bara jag köper materialet." De har alltså redan bestämt att det kommer ta minst en månad. Klart som korvspad att de inte vill att någon hjälper dem. Man ser ju också i texten att de uppfattar att TS kommer bidra till att det går snabbare och inte att fördröja.

De har alltså redan ett "fast pris" beräknat som inte TS vet, och det tar en månads jobb att få ihop den vinst de vill ha ur TS plånbok.
 
  • Gilla
JNL78 och 6 till
  • Laddar…
Har TS alla konstruktionsunderlag mm?
Ta kontakt med annan entrepenör.
Samtidigt kanske TS noga måste fundera på.cad som egentligen sagts, uttryckligen eller underförstått (och då har bi förstått olika varpå problemet uppstått...).
 
Tycker hela frågeställning är konstig!
Skulle aldrig i hela h-vetet låta kunden vara med och bygga!
Hur många branscher skulle tillåta att kunden är med o petar i saker som den kan eller vill, bara för att spara pengar!?
Har du inte råd att anlita en hantverkare som gör allt den normalt ska göra, ja då får du spara pengar eller göra ALLT själv.
Och det här med att du vill göra vissa saker själv, kom den frågan upp innan firman tackade ja, eller kom den frågan upp senare?
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Tycker hela frågeställning är konstig!
Skulle aldrig i hela h-vetet låta kunden vara med och bygga!
Hur många branscher skulle tillåta att kunden är med o petar i saker som den kan eller vill, bara för att spara pengar!?
Har du inte råd att anlita en hantverkare som gör allt den normalt ska göra, ja då får du spara pengar eller göra ALLT själv.
Och det här med att du vill göra vissa saker själv, kom den frågan upp innan firman tackade ja, eller kom den frågan upp senare?
Det här var väl väldigt konstigt resonerat? Det finns givetvis lägen där det inte är lämpligt att man hjälper till, men andra där det går utmärkt. Man kanske inte vill betala en elektriker för att åka med sopor till tippen, är det orimligt?

I TS fall kanske det enklaste dock är att helt enkelt köpa stomresning + tak och sedan göra resten själv och säga att de kan lämna allt skräp på tomten. Vad är fel med det?
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Det här var väl väldigt konstigt resonerat? Det finns givetvis lägen där det inte är lämpligt att man hjälper till, men andra där det går utmärkt. Man kanske inte vill betala en elektriker för att åka med sopor till tippen, är det orimligt?

I TS fall kanske det enklaste dock är att helt enkelt köpa stomresning + tak och sedan göra resten själv och säga att de kan lämna allt skräp på tomten. Vad är fel med det?
Jag skrev bygga! Inte samla sopor....väldig skillnad!
Och som jag efterfrågade, var denna frågeställning på tapeten innan firman tackade ja, eller kom den upp senare?
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Jag skrev bygga! Inte samla sopor....väldig skillnad!
Och som jag efterfrågade, var denna frågeställning på tapeten innan firman tackade ja, eller kom den upp senare?
Ja, jag menar att det är väl inget konstigt om de man anlitar inte bygger allt, utan man själv är med och gör delar av projektet för att spara pengar.

De kan resa stomme och lägga tak t.ex, och resten bygger man själv. Men att man ska vara med i samma moment som byggarna håller jag med om att det lätt blir konstigt och risken för missförstånd och faktiska misstag blir väldigt hög. Men har man anlitat byggarna som ren arbetskraft (dvs de har inte fått i uppdrag att göra specifika saker, utan dyker bara upp på timmar) så kan man ju göra i princip hur som helst...
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Ja, jag menar att det är väl inget konstigt om de man anlitar inte bygger allt, utan man själv är med och gör delar av projektet för att spara pengar.

De kan resa stomme och lägga tak t.ex, och resten bygger man själv. Men att man ska vara med i samma moment som byggarna håller jag med om att det lätt blir konstigt och risken för missförstånd och faktiska misstag blir väldigt hög. Men har man anlitat byggarna som ren arbetskraft (dvs de har inte fått i uppdrag att göra specifika saker, utan dyker bara upp på timmar) så kan man ju göra i princip hur som helst...
Absolut, det är därför jag undrar om frågan kom upp efter eller innan byggarna tackade ja.
Är alla överrens innan så okay, men om kunden kommer efteråt och vill hjälpa till så blir det galet, då ändrar man ju förutsättningarna.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
I det här specifika fallet så handlar det nog mest om att dom räknat med en månads jobb. Det är där skon klämmer.

Annars har jag faktiskt förståelse för att det finns ett motstånd med att "få hjälp". Det beror mycket på hur duktig fastighetsägaren själv är, och hur samarbetet flyter, om det är hjälp eller stjälp.
 
M MagHam skrev:
I det här specifika fallet så handlar det nog mest om att dom räknat med en månads jobb. Det är där skon klämmer.

Annars har jag faktiskt förståelse för att det finns ett motstånd med att "få hjälp". Det beror mycket på hur duktig fastighetsägaren själv är, och hur samarbetet flyter, om det är hjälp eller stjälp.
Om det snabbar på projektet så är det stjälp för firman i det här fallet... :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Slänga skräp det får jag såklart, men eftersom det är på löpande så tänkte jag försöka minska ner deras arbete för att hålla ner kostnaden.

Dem hävdar att det beror på att det blir fel i deras planering som dom har lagt in på ett ungefär vad det tar i tid att bygga det jag ville ha hjälp med. Ca en månad. Och vore inte bra om det bara tar 2-4 v istället.
Men jag tycker inte jag behöver bry mig att de har jobb så länge dom tycker.
Dom hävdar också att det blir konstigt i vem som har ansvar över bygget så länge de är anlitade att utföra jobbet, garantier och entrepanadförsäkringar.
 
J
Kommer genast att tänka på denna skylt min däckverkstad hade på dörren mellan kundmottagningen och verkstaden.

Price_list.jpg
 
  • Gilla
NoiseMaker och 12 till
  • Laddar…
L Ljungis skrev:
Slänga skräp det får jag såklart, men eftersom det är på löpande så tänkte jag försöka minska ner deras arbete för att hålla ner kostnaden.

Dem hävdar att det beror på att det blir fel i deras planering som dom har lagt in på ett ungefär vad det tar i tid att bygga det jag ville ha hjälp med. Ca en månad. Och vore inte bra om det bara tar 2-4 v istället.
Men jag tycker inte jag behöver bry mig att de har jobb så länge dom tycker.
Dom hävdar också att det blir konstigt i vem som har ansvar över bygget så länge de är anlitade att utföra jobbet, garantier och entrepanadförsäkringar.
Att de har planerat konstigt är ju inget som du ska drabbas av ekonomiskt. Men ansvarsfrågan har de ju rätt om.
 
Jag tror inte dom har planerat konstigt men de hävdar att de har ”rätt” till att utföra vissa delar av bygget som de hävdar att vi kom överens om från början.
Och ansvarsbiten då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.