rutberg
trähandtag trähandtag skrev:
Sänkt till 11 mm. Klipper nästan varje dag. Har utvidgat ytan där den gamla busken stod, sått i med krypven. Flytta lyktstolpen ca 2 m mot hushörnan, så att den inte står i gräsmattan. Drygt jobb, gräva en meter djupt hål. Har en muskelbristning i höger bröstmuskel. Kan inte nysa!
I helgen började vi lägga ned 25 mm Pemslang runt greenen. Också ett drygt jobb. Har fått ned 40 m av ca 120 totalt.
Måste sticklufta snart, då ytan är lite väl kompakt.
Hur ser skissen ut på bevattningen? Jag går lite i tankarna, men är osäker på dimensioneringen. Skulle vara intressant att se hur andra lägger upp planeringen.

rutberg rutberg skrev:
Hur ser skissen ut på bevattningen? Jag går lite i tankarna, men är osäker på dimensioneringen. Skulle vara intressant att se hur andra lägger upp planeringen.
Titta in på min trädgårdstråd. Där har jag varit utförlig ..

rutberg
elpaco elpaco skrev:
Titta in på min trädgårdstråd. Där har jag varit utförlig ..
Haha "utförlig" - jo det kan man säga. Det var intressanta och givande 90 minuter. Det är där jag startar när jag tänder upp projektet igen. Tack!

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
En enkel skiss bifogas bevattningsanläggningen kring green. Det är ingen exakt skalenlig skiss, men stämmer ganska bra.Syd är rakt upp. Har under helgen grävt ned allt. Det vart nästan 150 m 25 mm pem-slang och 10 spridare totalt. Bifogas en bild av sanden på green innan användning av dressnätet. Klipper på 10 mm.

• En gräsmatta med synlig sandspridning, ännu inte utjämnad, med skuggor från träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över en golfbana med markeringar för bevattningsanläggning, inklusive spridarpositioner och rörsträckningar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Robinageby
  • Laddar…
rutberg
Förstår det som att det är olika flöde per typ. Är det då tre kretsar, en per sprinklertyp?

Bevattning indelad i tre zoner (tre ventiler). Har räknat på flödet från respektive spridare och delat in det därefter. Vi har en vattenpump från egna brunnen som ska ge 3 m3 i timmen, men det är ett teoretisk värde. Vi bedömer att vi får ut ca 2 m3 per timme, med 25 mm Pem slang och det tryck som hydroforen är inställd på. Därefter har respektive slinga en förbrukning på 1 till 1,5 m3 i timmen. Vi kan köra två slingor samtidigt, men då ser vi att vi tappar någon meter i räckvidd för respektive spridare.
Slinga 1 = A+B+C
Slinga 2 = E+F+G
Slinga 3 = D+ tre spridare till som inte syns i skissen ovan (är norr om D- obs kartan är upp och ned ur väderstreckshänseende)

Det som syns i skissen är ca 500 m2 gräsmatta, men de tre andra spridarna täcker en yta på ca nästan 200 m2, som dels är gräs och den sk Stumpgarden.

Vi köpte Gardena smart system, med fukt/temp/ljussensor och 3 st 24 v ventiler, som ger signal vi tråd till en sänd/mottagningsbox, som sedan pratar med en annan box och därefter är inkopplat på nätet. Styrningen av vattenspridningen sker via ett automatisk schema för gräsmatta, men kan också styras helt manuellt. Huvudsakligen görs bevattning på natten, om så behövs.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
H
Wow verkligen häftigt. Vilket intressant projekt

Har fyllt i den tomma sandytan efter den fd busken, med ” färdigt gräs”. Egentligen eget gräs från ett område som är svårklippt med den vanliga åkgräsklipparen. Har lagt det hyggligt jämnt, men det behövs kontinuerlig dress närmaste månaden/erna. Försökte så in, men det tog sig inte, troligen pga att marken inte fick vila, utan hela tiden körde man över området med klipparn osv.

Idag vart det stickluftning och åter insådd med krypven. Tyvärr tar sig inte krypvenen! Förstår inte? De få ställen som jag kunde se krypven för en månad sedan är borta. Ser dock krypven, där jag inte klipper med cylinderklipparen. Klipper på 10 mm och nu kommer jag inte sänka på ett tag, utan måste tätheten öka.

trähandtag trähandtag skrev:
Det finns andra som har samma fabless för välklippta ytor. Ni som möjligen inte vet vem Marc Leishman är, spelar han på amerikanska pga-touren och är rankad nr 23 i världen. [länk]
Haha! Gick in för att posta länken men den var redan här

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
En liten uppdatering! Bevattningen fungerar utmärkt. Tycker att gräset börjar täta ihop sig, efter att gått över till klippning varannan dag, samt vatten. Var nere och hämtade dressand till green, 0,2 till 1 mm, hos vår leverantör, ca 700 kg. Förut har de inte haft det i deras sortiment, utan använt en sand som är 0,2 till 2 mm. Tyvärr är det en del skräpsten, dvs större stenar. Dessa måste ju manuellt plockas bort, vilket tar lite mycket på det roliga. Har sänkt till 9 mm. Borde ge giva gödning, men ska ha lite semester och vill inte stimulera tillväxten för mycket. Provade stimpen och den var 5, dvs nästan puttbart.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Kul. Håll oss underrättad :) Några färska bilder?

Bevattningssprinkler på gräsmatta med synlig vattenstråle och en vit linjemarkör, suddig brevlåda i bakgrunden.
Skapa konto
Suddig bild av en svart brevlåda monterad på en grå vägg.
Skapa konto
Bilder på bevattning o stimpmetern! Dessutom en suddig bild på brevlådan där det gömts högtrycksluften för att blåsa av klipparen.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
För att vara lite nördig klipps en sk semigreen med åkgräsklipparen på 2 cm, utanför 3,5 cm och greenen som sagt ännu på 9 mm.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Konstigt. Har inte fått någon notis om att tråden har uppdaterats. Hur går det?
Hur ser ditt näringschema ut? Använder du något annat än gödsel? Typ Humic acid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.