trähandtag trähandtag skrev:
Jag funderar på vad ditt mål är med gräsmattan? Du får gärna berätta. Hade jag börjat på nytt så hade jag fräst upp skiten, grävt ur mer o fyllt på med sand och därefter sått med krypven. Nu valde göra som många golfbanor byggdes innan 80-talet, men har inte 40 år av skötsel bakom mig, utan bara 5 år. Kämpar fortfarande med att det befintliga gräset är lite för grovbladigt ännu (hoppas jag), min tro är att gräset omvandlas till ännu finbladigare genom skötsel o klippning nästan varje dag med profsscylinderklippare.
Du är nog inte ensam om att ha dom tankarna, har funderat många gånger på att börja om med allt helt nytt.

Så man har fullständig kontroll på vad som sås in utan inblandning av annat, så man kan rensa andra sorter som man så lätt ser i det kortklippta gräset.

Men tyvärr odlar mina grannar maskrosor så det är en ständig kamp
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jag funderar på vad ditt mål är med gräsmattan? Du får gärna berätta. Hade jag börjat på nytt så hade jag fräst upp skiten, grävt ur mer o fyllt på med sand och därefter sått med krypven. Nu valde göra som många golfbanor byggdes innan 80-talet, men har inte 40 år av skötsel bakom mig, utan bara 5 år. Kämpar fortfarande med att det befintliga gräset är lite för grovbladigt ännu (hoppas jag), min tro är att gräset omvandlas till ännu finbladigare genom skötsel o klippning nästan varje dag med profsscylinderklippare.
Egentligen är det kort och gott att få till en väldigt tätvuxen och lågklippt matta god självläkning.
Jag har också övervägt att ha död på den befintliga mattan då det finns en del Raj i den som jag hatar. Även att fräsa ner biokol när man håller på.
Har automatisk bevattning och en rätt ok klippare i en steelford lawnmaster så förutsättningarna borde finnas där.

En ren krypvensmatta tror jag skulle innebära lite väl mycket underhåll för mig personligen men en blandning av rödsvingel och krypven kanske..
 
Har 100 rödsvingel, men tyvärr har det kommit in lite annat också då jag inte dödade av allt innan jag gjorde om.

Men den är trevlig, lite långsam på att läka skador även om man mikrodoserar gödsel, kräver en del dressning för o hålla thatch under kontroll.
Varit nere på 6mm klipphöjd, dom säger att lägsta man kan underhålla den på är 4mm lite kortare under perioder men lägre än så måste man köra krypven.

En sweetspot för rödsvingel om man inte ska ha en riktig green är 8mm enligt mig
 
här har vi otroligt tät och självläkande kärrgröe, som jag nämnt tidigare, Tyvärr inte hela gräsmattan, men samtidigt tycks den breda ut sig. Lite ljusgrönare i färgen. I nästa svar kommer en bild.
 
  • Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
Grön och välskött gräsmatta med en stenplattform i ena hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer två bilder första från 2022 och den andra idag 2024. Ökad täthet. Klipper på 3,30 mm och har en stimp på 8,5. Just nu borde jag vertikalskära och dressa för att få en mer jämn yta.
En närbild av en tät gräsmatta med ett järnverktyg med handtag synligt i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av tät och välklippt gräsmatta med en metallredskap av okänd typ i bildens nedre högra hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vertikalskar o dressade tunt med sand, som torkat i garaget och gick bra att sprida ut med den nya spridaren. Har klippt på 3,3 till i veckan, då klipparen höjdes till 3,7 mm. Skälet till höjningen är att masken vaknat till liv igen. Klipper varannan dag numera då tillväxten är ganska liten.

Har noterat att denna sommar har jag nästan inte haft några svampangrepp. det har ändå varit en ganska normalblöt sommar uppfattar jag- har ännu inte någon statistik. Krypvenen håller sig på den nivån som jag hade för en månad sedan. Hade tänkt att stödså den delen som ligger i för mycket skugga och se hur det blir till nästa år. Har inte behövt ge så mycket näring som jag gjort tidigare år. Jag ger bara när jag ser att gräset behöver matas. I övrigt har det varit en bra sommar för att odla gräs. Här kommer en bild, från klippningen igår.
En nyklippt gräsmatta med två små flaggor under en solig dag omgiven av hus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeTyr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.