176 721 läst · 1 803 svar
177k läst
1,8k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Så är det ju, men det ligger ju lite i sakens natur att varor som kräver fysisk infrastruktur och stora investeringar inte kan ges bort. Annars vill ju ingen ta första steget och investera i detta.kisumisu skrev:Är roligt att vi är påväg till obegränsat på mobil!
I Finland försökte DNA med data tak som samtliga svenska operatörer hade, men dom misslyckades. Kul att se att i Sverige går vi också mot obegränsat
Jag förnyade dock mitt Telenor, blev 50kr dyrare nu
Så nu går den på 299kr/mån.
Har ringt även Bahnhof!
Dom kan dock inte ta över min fiber
Dem säger att det gäller bara vissa i Stockholm och Göteborg.
Fick köa i 30 minuter, dom var dock trevliga i kundservice och berättade hur det nu ligger till.
Ska bli intressant se vad det bär det här, Bahnhof försöker dock göra fler orter tillgängliga och det positiva var ju att det räcker om jag vill bara byta. Behöver inte hela grannskapet göra. Tycker dock dessa öppna fiber är bara ren lurendrejeri när ändå Telenor äger kablarna i dagsläget.
Man märker det helt klart att man har mer att förhandla när det gäller mobiltelefoni, sattelit tv och andra tjänster där det inte är monopol. Fiber är som EL och vatten, går inte förhandla så mycket.
Bra om mobilt börjar konkurrera nu lite, hittils har ju det största hindret med mobilt varit just begränsat och dyr data.
Unlimited nu förtiden verkar innebära maximalt 50gb/dygn, sen efter det måste man skicka sms för att få extra data för varje 5 gb man använder. Kan ju fort bli irritetande om man har flera enheter via datakort som alla förbrukar data, sitter man bara själv på mobilen så är det väl mer ok.T TobiasStockholm skrev:Det kan man visst det, bara att skaffa extra simkort. Jag har extra simkort för 19kr/styck (upp till 10st) från Tele2. I praktiken 10 st separata internetuppkopplingar (som jag i sin tur kan dela till i princip hur många enheter som helst) med obegränsad data. (Jag har som sagt fiber hemma också, jag argumenterar bara för att jag tycker argumentationen är ganska ensidig (och många rena felaktigheter) på båda sidor i tråden)
https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/obegransad
Datakorten kostar som du skrev numera 99kr/månadm, så med tanke på att unlimited verkar kosta 549kr/månad så blir det antagligen billigare att bara köpa seperata abbonemang för varje enheter, om det inte är så att alla enheterna sitter och drar ner många gb per dag. (i vilket fall man kommer spendera hela dagarna med att sitta och skicka sms...)
Det går dock lätt att automatisera påfyllning på 5 minuter... Det skulle definitivt inte billigare med ett separat abonnemang (via varken fiber eller mobilt bredband) till de enheter på de ställen jag har uppkopplade.A ajn82 skrev:Unlimited nu förtiden verkar innebära maximalt 50gb/dygn, sen efter det måste man skicka sms för att få extra data för varje 5 gb man använder. Kan ju fort bli irritetande om man har flera enheter via datakort som alla förbrukar data, sitter man bara själv på mobilen så är det väl mer ok.
[länk]
Datakorten kostar som du skrev numera 99kr/månadm, så med tanke på att unlimited verkar kosta 549kr/månad så blir det antagligen billigare att bara köpa seperata abbonemang för varje enheter, om det inte är så att alla enheterna sitter och drar ner många gb per dag. (i vilket fall man kommer spendera hela dagarna med att sitta och skicka sms...)
Absolut en klockren backup vid naturkatastrofer. Men det blir man nog inte rik på som entreprenör.kisumisu skrev:
En typisk fredagskväll med 4G...
Nä, jag ångrar inte att jag (nästan) har skaffat fiber, än så länge är det bara 2 år försenat. Fredag-lördag är det oftast såhär dåligt, i övrigt funkar det hyfsat. Problemet är nästan att jag har beställt fiber, som de flyttar fram installationsdagen lite nu och då. Är det lönt att skaffa en bra antenn och router? Nä, det ska bli inkopplat om ett par månader... Osv... Jag bor ganska mitt i Skåne, 4g-nätet är ett skämt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, jag ångrar inte att jag (nästan) har skaffat fiber, än så länge är det bara 2 år försenat. Fredag-lördag är det oftast såhär dåligt, i övrigt funkar det hyfsat. Problemet är nästan att jag har beställt fiber, som de flyttar fram installationsdagen lite nu och då. Är det lönt att skaffa en bra antenn och router? Nä, det ska bli inkopplat om ett par månader... Osv... Jag bor ganska mitt i Skåne, 4g-nätet är ett skämt.
Ja ute i skogen är det värdelöst.M Mr B skrev:En typisk fredagskväll med 4G...
[bild]
Bor själv i Hemmestorp i Skåne.
Ungefär den hastigheten jag hade då.
Nu har jag fiber.
Har du provat att byta till 3G?, hur dumt det än låter så kan det vara mer krut där då stort sett alla idag kör enbart på 4G.M Mr B skrev:En typisk fredagskväll med 4G...
[bild]
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Ibland kan det hjälpa mot hastighetsproblem. Däremot har 3G tyvärr en mycket högre fördröjning (latency), oftast runt 8-10 gånger högre, så det ger ändå ett relativt segt intryck framför allt när man surfar på webben.kisumisu skrev:
M Mr B skrev:En typisk fredagskväll med 4G...
[bild]
När man får dessa siffror så brukar det bero på annat än att många är uppkopplade.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Vi har samma problem på landet. Funkar jättebra i veckan men på helgerna dippar det betydligt.A Andy78 skrev:
Undersök om det finns andra master eller annan operatör som är mindre belastad. Kontakta några teleoperatörer och säga att du funderar på att byta men behöver testa först så skickar de gratis sim-kort med begränsad data. Du kan även köpa en riktantenn för 7-8 hundra kr och skulle det inte bli bättre är det bara att lämna tillbaka den.
Överbelastning pga högt antal uppkopplade är en faktor många glömmer som skriker sig hesa om att 5G kommer vara minst lika bra som fiber.
Vid uppgradering av befintlig mobilstation till 5G kommer man råka ut för likande problem om man inte samtidigt uppgraderar antenner, frekvensspektrum och ökat hastighet på dataanslutningen samt förtätar med ytterligare basstationer. Detta kommer främst ske i tätort. Övriga kommer tyvärr få vänta väldig länge pga att det blir svårt att räkna hem investeringskostnaderna i glesbyggd. Om möjligt satsa på fiber.
Stämmer bra, operatörerna ser ingen större vinning utanför tätorter att bygga med 5G då man måste använda samma frekvensband som 4G. Sedan finns det olika byggfilosofier kring FDD och TDD, som kan skapa mera utrymme och bättre kapacitet, men nu har vi dykt djupt i teknikrealiseringar. Men fortfarande så är det inte landsbygd som är det primära för 5G.
Ericsson verkar ha en lösning för att kunna implementera 5G tillsammans med 4G och sedan dynamiskt styra kapacitet utifrån behov mellan de olika teknikerna i basstation.
Ericsson verkar ha en lösning för att kunna implementera 5G tillsammans med 4G och sedan dynamiskt styra kapacitet utifrån behov mellan de olika teknikerna i basstation.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
En artikel på temat 5G istället för fiber i USA. Förutsättningarna där borta är lite annorlunda, men ekonomi i tjänsterna och naturlagarna är samma.
https://arstechnica.com/information...nt-isnt-a-slam-dunk-yet-but-it-might-be-soon/
"When delivered over millimeter-wave frequencies and their copious amounts of free spectrum, 5G can match the speed and latency of fiber-optic broadband, with downloads of 1 gigabit per second and ping times under 10 milliseconds. But on those frequencies of 24GHz and up, signals struggle to reach more than a thousand feet outdoors. Carriers can fix that by building many more cell sites, each with its own fiber backhaul, but a fiber-to-the-block build-out may not be appreciably cheaper than fiber-to-the-home deployments. And while residences don't move and don't mind wireless antennas larger than a shirt pocket—unlike individual wireless subscribers—residences also have walls that often block mmWave signals."
"The other frequency flavors of 5G (the low- and mid-band ones) don't suffer mmWave's allergies to distance or drywall. But they also can't match its speed or its spectrum availability—which in the context of residential broadband means they may not sustain uncapped bandwidth."
https://arstechnica.com/information...nt-isnt-a-slam-dunk-yet-but-it-might-be-soon/
"When delivered over millimeter-wave frequencies and their copious amounts of free spectrum, 5G can match the speed and latency of fiber-optic broadband, with downloads of 1 gigabit per second and ping times under 10 milliseconds. But on those frequencies of 24GHz and up, signals struggle to reach more than a thousand feet outdoors. Carriers can fix that by building many more cell sites, each with its own fiber backhaul, but a fiber-to-the-block build-out may not be appreciably cheaper than fiber-to-the-home deployments. And while residences don't move and don't mind wireless antennas larger than a shirt pocket—unlike individual wireless subscribers—residences also have walls that often block mmWave signals."
"The other frequency flavors of 5G (the low- and mid-band ones) don't suffer mmWave's allergies to distance or drywall. But they also can't match its speed or its spectrum availability—which in the context of residential broadband means they may not sustain uncapped bandwidth."
Säger ungefär vad vi skrivit här i tråden gällande täckning och vad som gäller frekvensband som kan användas om man tänker sig hastigheter runt 1Gbit/s som idag är lägsta standardgränssnitt för fiberanslutning (läs fiberförbindelse, vilket är inte är samma som man sedan väljer som bredband/internethastighet)
Hela den här tråden är konstig. Mobilnätsbranschen arbetar hårt med att få till 5g och 6g (vi r fullt upptagna med det just nu) för att få till 10gbit/s per ändpunkt över luften. Då utgår vi ifrån att det är fiber in i fastigheten med 10-1000 Gbit/s för det finns inget annat sätt för oss att lösa det. För mobilt bruk utomhus kan vi nog lösa 1Gbit/s för de få som är ute vid ett givet tillfälle, men det skulle aldrig gå att täcka all inomhusanvändning. Vårt mål är att tillhandahålla en lösning som kan transportera framtidens data effektivt och transparent när användarna rör sig. Detta med i princip celler i varje hus / rum.
Det är inga stora besparingar att gräva fram till en gata men inte in på den. Det kostar helt enkelt inte så mycket mer att dra hem fiber jämfört med fiber till en basstation på gatan.
Det är inga stora besparingar att gräva fram till en gata men inte in på den. Det kostar helt enkelt inte så mycket mer att dra hem fiber jämfört med fiber till en basstation på gatan.