1 654 läst · 47 svar
2k läst
47 svar
Angående borrhål och meter
NJA inte riktigt sant. med två hål så blir flödet 50 % i varje och KB simmar lungt, med ett hål så måste flödet ha en fart som är rätt för upptagning av värme. Samt att inte förglömma det med avkylningen av hålen, som är det viktigaste. Klart resonerar man om att det är varmare, ju längre ner man kommer, så är det inga 200 meter som gäller, utana mer som 400 meter. På gotland så är det riktigt varmt på 400 meter och bir det 500 meter, så kan man klara värmen utan VP och kanske en liten elspets.anders07 skrev:
Men då blir det riktigt dyrt att borra, kanske jämnar ut sig mot en VP för 125 kkr.
Jag har en nyinstallerad Calibra Eco8 med 95m borrdjup, bor i Östergötland.sebbe_j skrev:
Den visar också minus både på in och utflöde.
Min fråga blir då, hur ser du om det blir frysningar i borrhålet och borde inte elpatron slå på innan dessa frysningar sker?
Elpatronen slår på och min brine ut sticker iväg.. även brine kärlet fylls upp vilket indikerar på frysning… 95 meter är ju åt helsike för lite för en eco 8K K. L skrev:
Du hade kanske tidigare en VP av äldre modell ca 4,5 - 5 kW som bara skulle ta ca 80 % av behovet. Nu med den större du har, så är ca 52 W per meter hål. Normal belastning för att få bra temp på KB är max ca 35 W/m. Frysrisken är uppenbar, det är dom första 10 metrarna som fryser till. Vad är lägsta temp på ut/in som du sett och vet.K K. L skrev:
Yes så är tanken också.. tror det blir ett hål på runt 170 meter och sammankoppla med det gamla på 127J jonaserik skrev:Med två hål eller fler så måste du kunna strypa slingorna till rätt flöde, vatten går alltid lättaste vägen och det vet ingen vilken väg det tar. Är då hålen av olika djup, så kan diffen fluktera rätt bra. Strypning sker så att båda har en likvärdig temp in. Sammankoppling ska vara i huset och inte på utsidan.
J jonaserik skrev:Du hade kanske tidigare en VP av äldre modell ca 4,5 - 5 kW som bara skulle ta ca 80 % av behovet. Nu med den större du har, så är ca 52 W per meter hål. Normal belastning för att få bra temp på KB är max ca 35 W/m. Frysrisken är uppenbar, det är dom första 10 metrarna som fryser till. Vad är lägsta temp på ut/in som du sett och vet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta om jag kapade tråden lite med min fråga
21 November när det var ca.6 minusgrader ute är det lägsta som jag har sett, jag tittar inte så ofta men då var det minus 4.2 grader in och minus 7.1 grader ut.
Jag har väl tänkt att elpatron slår på när det behövs och att borra nytt hål tar många år innan det betalar sig.
Tänker jag fel eller måste jag borra ett nytt hål nästa sommar?,🤔
Dina brine temperaturer ser absolut inte bra ut?K K. L skrev:[bild]
21 November när det var ca.6 minusgrader ute är det lägsta som jag har sett, jag tittar inte så ofta men då var det minus 4.2 grader in och minus 7.1 grader ut.
Jag har väl tänkt att elpatron slår på när det behövs och att borra nytt hål tar många år innan det betalar sig.
Har du din borrhålsövervakning aktiverad? Ser inte så ut i fall du har dom där temperaturernaK K. L skrev:[bild]
Jag vet inte om jag har nån borrhålsövervakning aktiverad, jag trodde att allt skulle sköta sig självsebbe_j skrev:
med den nya pumpen och att elpatron hoppar in när den behövs.
jonaserik har rätt i att den gamla pumpen var en en mindre pump, det var en Thermia 55.
Då är frågan måste jag borra nytt hål?vårat hus är väl på ca 125 kvm, hur djupt måste jag borra om jag borrar nytt?
Nuvarande hål är på 95 meter.
Nån som vet hur mycket det brukar kosta att borra typ 100 meter?, eller de tar kanske betalt/meter.
De där siffrorna har jag också, ett litet kort hål på 79 m och en 7 kW pump numer...den ger sig vid -9,9 och börjar ta mer elpatron.K K. L skrev:[bild]
Övervakningen borde vara igång.. den som gör att kompressorn varvar ner och förhindrar frysning… jag kommer borra ett hål till på 170 meter inom kort då mitt 127 meter jag har nu inte pallar me.K K. L skrev:Jag vet inte om jag har nån borrhålsövervakning aktiverad, jag trodde att allt skulle sköta sig själv
med den nya pumpen och att elpatron hoppar in när den behövs.
jonaserik har rätt i att den gamla pumpen var en en mindre pump, det var en Thermia 55.
Då är frågan måste jag borra nytt hål?vårat hus är väl på ca 125 kvm, hur djupt måste jag borra om jag borrar nytt?
Nuvarande hål är på 95 meter.
Nån som vet hur mycket det brukar kosta att borra typ 100 meter?, eller de tar kanske betalt/meter.
Vad kommer det att kosta dig om du gör ett extra borrhål?sebbe_j skrev:
Jag funderar lite över min egen bergvärme, är det lönt prismässigt sett att borra ett nytt hål om det ändå fungerar med elpatronen när det är som kallast ute.
Som sagt börjar det frysa i hålet är det ingen höjdare.. du tappar effektern på pumpen.. har inte fått nått pris än men för min egen del är det värt det då jag vet att det sliter mindre på pumpen och jag kan hålla inomhus tempen bättreK K. L skrev: