Har en calibra eco 8 och med ett nuvarande hål på 127 meter som funkar dåligt.. vad rekommenderar folk i detta forum att borra? Alltså hur många meter bör jag fixa för att få detta att funka bra?

Huset ligger i norra Sverige (Dorotea) och är 95kvh med källare.. rätt dåligt isolerat

Jag antar att funkar dåligt betyder minusgrader upp ur hålet? Vad är temperaturen på KB vid drift? Har du någon gissning om det är långt till grundvattennivån?

P Plutus skrev:
Jag antar att funkar dåligt betyder minusgrader upp ur hålet? Vad är temperaturen på KB vid drift? Har du någon gissning om det är långt till grundvattennivån?
6 meter till grundvatten.. jo har - på både in och ut

Måste väl vara bättre att fixa isoleringen/otäta huset istället för att borra ännu djupare och större pump.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Måste väl vara bättre att fixa isoleringen/otäta huset istället för att borra ännu djupare och större pump.
Jag har redan en ny pump en calibra eco 8.. problemet är ju att jag verkar få små frysningar i borrhålet som påverkar flödet

Purre Purre skrev:
Och här uppe har vi ju rätt mkt kallare än vad ni har.. så behövs borrdjup

Totalt med källare blir det ju 190 kvm uppvärmd yta i Dorotea. Tycker 8 kW värmepump låter lite för lite till det. Borrhålet borde nu vara minst 170 m aktivt djup som jag ser det och med en kraftigare värmepump 200+ m djupt.

J Josth skrev:
Totalt med källare blir det ju 190 kvm uppvärmd yta i Dorotea. Tycker 8 kW värmepump låter lite för lite till det. Borrhålet borde nu vara minst 170 m aktivt djup som jag ser det och med en kraftigare värmepump 200+ m djupt.
Har som sagt satt in en calibra eco 8 som Thermia rekommenderade.. är mest borrhålet jag funderar på nu hur mkt jag ska extra borra

Tycker det var konstigt att rekommendera bara 8 kW av Thermia. DVUT för Dorotea är -27 °C enligt senaste tabellen från Boverket och det kan säkert bli neråt -35 °C några dygn vissa vintrar. Årsmedeltemperaturen på orten återspeglas i bergets temperatur där man borrar. Det behövs djupare borrhål i Norrland även om husen generellt sätt är lite bättre isolerade än i söder.

J Josth skrev:
Tycker det var konstigt att rekommendera bara 8 kW av Thermia. DVUT för Dorotea är -27 °C enligt senaste tabellen från Boverket och det kan säkert bli neråt -35 °C några dygn vissa vintrar. Årsmedeltemperaturen på orten återspeglas i bergets temperatur där man borrar. Det behövs djupare borrhål i Norrland även om husen generellt sätt är lite bättre isolerade än i söder.
Jo de vet jag att ett djupt borrhål är att föredra.. min förra pump var en villa 75 vilket var 7.5kw… en 12a hade nog blivit för stor

Men numera är det inverterstyrning på värmepumparna och det innebär att man kan välja en värmepump som råkar vara något för stor utan att det gör nått jämfört med äldre on/off-värmepumpar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Men borra lika långt som det gamla borrhålet så du har samma motstånd i slangarna å har lite överskott om... om du måste byta pump i framtiden

V Vector skrev:
Men borra lika långt som det gamla borrhålet så du har samma motstånd i slangarna å har lite överskott om... om du måste byta pump i framtiden
Mitt gamla är 127 meter.. hade tänkt att borra typ 150-170 meter på det andra.. då bordet det ju räcka å bli över

Med två hål eller fler så måste du kunna strypa slingorna till rätt flöde, vatten går alltid lättaste vägen och det vet ingen vilken väg det tar. Är då hålen av olika djup, så kan diffen fluktera rätt bra. Strypning sker så att båda har en likvärdig temp in. Sammankoppling ska vara i huset och inte på utsidan.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med två hål eller fler så måste du kunna strypa slingorna till rätt flöde, vatten går alltid lättaste vägen och det vet ingen vilken väg det tar. Är då hålen av olika djup, så kan diffen fluktera rätt bra. Strypning sker så att båda har en likvärdig temp in. Sammankoppling ska vara i huset och inte på utsidan.
Precis! Jag tror att du vinner i längden på att lägga det lilla extra och borra ett nytt hål på 200m (eller gärna 220m) direkt istället och köra på det nya hålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.