Det finns mattslipade bänkskivor som ser mycket bra ut.Lenasv skrev:Kom precis på att man kan ju faktiskt be om provbitar av de stenar man är intresserad av. Sen kan man själv jämföra de olika proverna man fått från t ex 2 olika företag. Även när man får hem sin beställda stenskiva så kan man se så det är rätt stensort man fått. Vet själv nu när vi letar svart granit att stensorterna ser ungefär likadana ut men att det är stor prisskillnad på de olika sorterna. Företagen borde gladeligen vilja dela ut prover för då vet de att det är en affär på G. Och man kan själv jämföra så att det inte är äpple och päron utan äpple och äpple man jämför. Så ska jag faktiskt själv göra nu när vi letar granit och kompositsten.
Om bänkskivorna är högblanka och man har belysning under överskåpen kan det vara störande eftersom man får ljuset som en reflektor i bänkskivan.
Skivorna är lika tätslipade som en högblank och mycket lätta att hålla rena.
Begär att få skivorna behandlade med AKEMIs anti-fläck eller färgförstärkare som är helt giftfria. Det skall göras av tillverkaren så att garantin gäller.
Sök på google "impregnerade stenbänkar" så finns det information.
Hej!
Köpte i April stenskivor från Andrews Granite (Absolute Nero med underfräsa hoar från Franke). Andrews var i särklass billigast, runt 18 kkr inkl allt för tre 30mm skivor, 220+100+40 och hoar. En annan leverantör ville ha nästan dubbelt så mycket och en rejäl del i förskott. Den tredje hörde av sig när de nya skivorna från Andrews redan satt på plats.
Ett par dar efter kontakt kom två trevliga killar (på en lördag!) och mätte upp köket och tog beställningen. De var noggranna och dubbel/trippelkollade allt och gav bra råd, samt pratade utmärkt engelska. 14 dagar senare kom 2 pers (återigen på en lördag!) och monterade skivan; det tog under två timmar. Fakturan fick vi per e-post efter montage - vi betalade inte ens handpenning!
Supersmidigt och helt problemfritt!! Snyggt och 100% passform trots en lätt sned vägg. Vi är jättenöjda! Låter jag överpositiv är det nog för att detta var en av få glada överraskningar i vårt köksprojekt...
Bästa hälsningar
Jonas
PP. Jag har sett i några poster här på forumet om att Andrews skivor skulle sakna förstärkningar runt urtagen. Vår långa skiva hade infrästa förstärkningar i både fram och bakkant av hålen för hoarna (killarna som var här sa att det främst underlättar transport och menade att det hade lite betydelse när de väl är på plats) DS
Köpte i April stenskivor från Andrews Granite (Absolute Nero med underfräsa hoar från Franke). Andrews var i särklass billigast, runt 18 kkr inkl allt för tre 30mm skivor, 220+100+40 och hoar. En annan leverantör ville ha nästan dubbelt så mycket och en rejäl del i förskott. Den tredje hörde av sig när de nya skivorna från Andrews redan satt på plats.
Ett par dar efter kontakt kom två trevliga killar (på en lördag!) och mätte upp köket och tog beställningen. De var noggranna och dubbel/trippelkollade allt och gav bra råd, samt pratade utmärkt engelska. 14 dagar senare kom 2 pers (återigen på en lördag!) och monterade skivan; det tog under två timmar. Fakturan fick vi per e-post efter montage - vi betalade inte ens handpenning!
Supersmidigt och helt problemfritt!! Snyggt och 100% passform trots en lätt sned vägg. Vi är jättenöjda! Låter jag överpositiv är det nog för att detta var en av få glada överraskningar i vårt köksprojekt...
Bästa hälsningar
Jonas
PP. Jag har sett i några poster här på forumet om att Andrews skivor skulle sakna förstärkningar runt urtagen. Vår långa skiva hade infrästa förstärkningar i både fram och bakkant av hålen för hoarna (killarna som var här sa att det främst underlättar transport och menade att det hade lite betydelse när de väl är på plats) DS
Inga problem med Andrews Granite.
Bra pris, man måste ha stommarna monterade när dom kommer och mäter.
Fördelen med Andrews är att det dom själva som mäter och tar ansvar för att det rätt mätt.
Dom levererar och monterar själva också och tar ansvar för att det blir rätt också, skulle dom knäcka en skiva så är det på deras ansvar.
Betalning sker efter leverans.
inga problem med kvaliten.
17 715:- betalade jag för mina skivor.
Bara positivt erfarenhet.
Stommarna monterade (IKEA)
Skivorna monterade
Färdigt
Bra pris, man måste ha stommarna monterade när dom kommer och mäter.
Fördelen med Andrews är att det dom själva som mäter och tar ansvar för att det rätt mätt.
Dom levererar och monterar själva också och tar ansvar för att det blir rätt också, skulle dom knäcka en skiva så är det på deras ansvar.
Betalning sker efter leverans.
inga problem med kvaliten.
17 715:- betalade jag för mina skivor.
Bara positivt erfarenhet.
Stommarna monterade (IKEA)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivorna monterade
Logga in
Skapa konto
Färdigt
Logga in
Skapa konto
Funderar på att beställa från dem.Är det någon som har koll på var de köper in skivorna ifrån, alltså var de ursprungligen kommer ifrån, kan vara en fingervisning hur kvalitén är.Gäller Nero Assoulto.Är det någon som beställt slipad(matt) från Andrews?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
om de gjorde något sådant så gjorde de inte det hemma hos mig, och mattheten är bestående (om det är detta som är problemet med att använda medel), åtminstone har den varit det de 2,5 år vi haft skivan.
/U
/U
Hej Ullberg!
Håller precis på med att köpa bänkskiva till vårt kök och har fastnat lite för Andrews just för det bra priset.
Har en blank granitskiva sen tidigare men tycker det är lite mycket städande för att hålla ren.
Hur upplever du den matta(som jag förstod du tagit)?
Tittade på din renovering av kök "orört 70-tal går över i 200-tal", mycket stilfullt och något helt i stil med vad vi gör nu.
Men tittar man på dina bilder så ser ju dina skivor otroligt mycket mer mörka ut än de exempel som Andrews har på sin sida, dvs Nero Assoluto slipad. Den på hemsidan är ju grå.
Har du behandlat dem på något sätt?
Skulle du ha möjlighet och tid att ta en bild där man ser mer bara bänkskiva skulle jag vara oerhört tacksam.
Vänligen
mattiassan
Håller precis på med att köpa bänkskiva till vårt kök och har fastnat lite för Andrews just för det bra priset.
Har en blank granitskiva sen tidigare men tycker det är lite mycket städande för att hålla ren.
Hur upplever du den matta(som jag förstod du tagit)?
Tittade på din renovering av kök "orört 70-tal går över i 200-tal", mycket stilfullt och något helt i stil med vad vi gör nu.
Men tittar man på dina bilder så ser ju dina skivor otroligt mycket mer mörka ut än de exempel som Andrews har på sin sida, dvs Nero Assoluto slipad. Den på hemsidan är ju grå.
Har du behandlat dem på något sätt?
Skulle du ha möjlighet och tid att ta en bild där man ser mer bara bänkskiva skulle jag vara oerhört tacksam.
Vänligen
mattiassan
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Det är inte lätt att rättvisande avbilda kulör på ett foto, jag skulle säga att vår skiva på håll upplevs som svart, tittar man närmre ser den mer grå ut, inte minst när ljus ligger på rakt ovanifrån. Bifogar två bilder, förutsättningarna är att det är mörkt ute, båda är med allmänbelysning i köket på för fullt, första bilden med bänkbelysningen tänd (ser grått ut) andra med bänkbelysning släckt (ser svart ut).
Vi har inte alls behandlat dessa skivor (och för fotograferingen tvättade jag av dem vilket förstärker det gråa), i vårt förra boende hade vi samma sten men då oljade vi dem, vilket gör dem mycket svartare men man får gå på lite då och då med oljan vilket vi inte brytt oss om i detta kök
/U
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har inte alls behandlat dessa skivor (och för fotograferingen tvättade jag av dem vilket förstärker det gråa), i vårt förra boende hade vi samma sten men då oljade vi dem, vilket gör dem mycket svartare men man får gå på lite då och då med oljan vilket vi inte brytt oss om i detta kök
/U
Tack för ditt snabba svar Ullberg och bilder!
Förstår att det är svårt att ta den där bilden och få det att motsvara verkligheten.
Bra kommenterat med hur ni valt att olja resp inte av era två olika skivor.
Enligt Andrews så behandlar de skivan idag vilket gör den mörkare, något jag är positiv till.
Då man läst äldre trådar här på byggahus verkar det om en del inte fått den behandlad.
Tack än en gång!
Förstår att det är svårt att ta den där bilden och få det att motsvara verkligheten.
Bra kommenterat med hur ni valt att olja resp inte av era två olika skivor.
Enligt Andrews så behandlar de skivan idag vilket gör den mörkare, något jag är positiv till.
Då man läst äldre trådar här på byggahus verkar det om en del inte fått den behandlad.
Tack än en gång!
Vill kolla om någon har uppdaterad erfarenhet av Andrews granite. I mina ögon verkar det vara högst oseriöst. Jag har nu skickat 2 mail, det första för en månad sedan och försökt nå dem på det nummer som står på hemsidan. Inget svar. Existerar verkligen företaget och leverera dom? Som jag förstått det betalar man ju inget före skivorna är levererade så det enda man förlorar är tid, men det verkar ju högst oseriöst... Någon som har uppdaterad erfarenhet?
Jag köpte mina bänkskivor till köket där (Carraramarmor, mattslipade, 20mm).
De kom ut och mätte en 1:a gång, men de var inte nöjda med min skåpsmontering, det diffade ca 4mm i framkant av den långa (7m) bänken. De vill att jag skulle fixa till detta och det gjorde jag. De kom och mätte en andra gång och ritade uppskivorna i sitt CAD-verktyg. Jag blev nöjd med resultatet, kvaliteten, responsen och inte minst priset. Tyckte dessutom att priset stämde ganska bra med priset som man kunde räkna ut med deras Webb-verktyg.
De kom ut och mätte en 1:a gång, men de var inte nöjda med min skåpsmontering, det diffade ca 4mm i framkant av den långa (7m) bänken. De vill att jag skulle fixa till detta och det gjorde jag. De kom och mätte en andra gång och ritade uppskivorna i sitt CAD-verktyg. Jag blev nöjd med resultatet, kvaliteten, responsen och inte minst priset. Tyckte dessutom att priset stämde ganska bra med priset som man kunde räkna ut med deras Webb-verktyg.
Det låter ju bra. Jag gillar att man inte betalar förrän de levererat och som sagt priset är ju attraktivt.
Märkligt att de inte svarar varken på mail eller telefon bara...
Vad fick du för leveranstid på dina skivor?
Märkligt att de inte svarar varken på mail eller telefon bara...
Vad fick du för leveranstid på dina skivor?