1 000 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Anders som förbrukar 25 000 kWh, men betalar 0 kr för sin elräkning
Hej,
Tibber har publicerat en intressant artikel om Anders som förbrukar 25 000 kWh per år, men betalar 0 kr för sin elräkning. Det är oklart om det inkluderar nätavgiften eller ej.
https://tibber.com/se/magazine/power-people/gridhero-anders
Det finns inte så mycket information om totalt inköpt energi (kWh), totalt kostnad för inköpt energi, totalt såld energi (kWh), total intäkt för såld energi och eventuell total skattereduktion (60-öringen).
Är det någon som vet hur Anders gör eller hur man kan göra för att lyckas med samma sak? Tibber har inte svarat på hur Anders siffror för 2024 ser ut.
/M
Tibber har publicerat en intressant artikel om Anders som förbrukar 25 000 kWh per år, men betalar 0 kr för sin elräkning. Det är oklart om det inkluderar nätavgiften eller ej.
https://tibber.com/se/magazine/power-people/gridhero-anders
Det finns inte så mycket information om totalt inköpt energi (kWh), totalt kostnad för inköpt energi, totalt såld energi (kWh), total intäkt för såld energi och eventuell total skattereduktion (60-öringen).
Är det någon som vet hur Anders gör eller hur man kan göra för att lyckas med samma sak? Tibber har inte svarat på hur Anders siffror för 2024 ser ut.
/M
Det är bara exklusive elnät då Tibber är ett elbolag. Nu är jag inte Anders men har precis fått 12st 0 fakturor efter jag skaffa batteri till solcellerna. Dock endast 12400kwh men en elbil o spa.M Mbose skrev:Hej,
[länk]
/M
Tror de viktigast punkterna är att ha ett energieffektivt hus, smart styrning, el bil som man kan få grid awards sen solceller o batteri (i prio ordning). Anders beskriver detta i artikeln med och han ser ut att ha allt detta o fått mest Grid awards i Sverige.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2023 hade vi endast en månad som inte var 0 kr från Tibber, det vart 680 kr i mars. 2024 var det fyra månader (januari 1362 kr, februari 1059 kr, mars 399 kr och december 238 kr) som inte var 0 kr. Beror i vårt fall mest på elpriset på sommarmånaderna, då vi säljer överskottet samt delvis på hur kallt det är på vintern.
Vi har solceller, batteri samt elbil, men inte haft grid rewards.
Vi har solceller, batteri samt elbil, men inte haft grid rewards.
Hej,
Tack för era svar och roligt att se hur man kan göra. Vi har ett batteri på 16 kWh, men inga Grid awards och skulle behöva mer solceller. Idag har vi 10 kW solceller och förbrukar 11 500 kWh per år. Det högst förbrukning på vintern även om bergvärmen håller ned förbrukningen.
/M
Tack för era svar och roligt att se hur man kan göra. Vi har ett batteri på 16 kWh, men inga Grid awards och skulle behöva mer solceller. Idag har vi 10 kW solceller och förbrukar 11 500 kWh per år. Det högst förbrukning på vintern även om bergvärmen håller ned förbrukningen.
/M
Vi har också 10kw Solceller men 13,3kwh batteri. Men tror inte fler solceller skulle hjälpa det (lågt pris när solen lyser oftast). Gynnas dock av hög förbrukning på sommaren SPA/AC och jobbar hemma. Kör SPA i vinterläge och att värma endast natt.M Mbose skrev:
Grid awards hjälper få den till 0kr (vi har det på batteriet och snart igen på bilen) men frågan är om det sista är värt det om man inte har det (varier en del och kan vara frustrerande)
Det där med grid awards låter ju riktigt bra. Bara byta till Tibber och koppla in elbilen?B buffyin skrev:Vi har också 10kw Solceller men 13,3kwh batteri. Men tror inte fler solceller skulle hjälpa det (lågt pris när solen lyser oftast). Gynnas dock av hög förbrukning på sommaren SPA/AC och jobbar hemma. Kör SPA i vinterläge och att värma endast natt.
Grid awards hjälper få den till 0kr (vi har det på batteriet och snart igen på bilen) men frågan är om det sista är värt det om man inte har det (varier en del och kan vara frustrerande)
Har solceller, inget batteri och köper ca 3.900 kwh per år. Kör timpris. Hamnar på ca 9000 sek i total elkostad (abonnemang, el-skatt, överföringsavgift och själva elen)
Du måste ha en integrerade laddbox info mer finns här https://tibber.com/se/grid-rewardsH he-peter skrev:
Men GR kan variera båda hur mycket man får och i pris från Månad till Månad (beror på lokala nät). Tibber räknar spara upp 1400kr/år och kan väll stämma. Men som alla på SVT/SR säger så finns det även andra med detta erbjudandet
PS vill du testa Tibber så kan du få 500kr i deras butik (och jag) om du går genom denna länken https://*****************/r3nwts02

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dyr el
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Anders som förbrukar 25 000 kWh, men betalar 0 kr för sin elräkning
Elavtal, elpriser & elförbrukning