685 läst · 6 svar
685 läst
6 svar
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
Svenska Kraftnät tror att elpriserna kommer att jämnas ut mellan norra och södra Sverige.
Du kan läsa artikeln här: Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
Du kan läsa artikeln här: Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
Det här med sol tror inte jag heller på just när det gäller Sverige.N Nalleman64 skrev:
Däremot går det över mitt förstånd varför man inte utnyttjar det i länder där man har sol. Nä man ska köra skattetekniska skäl så ingen sätter in paneler tänker nu framförallt på Spanien!
Var väl inte längesedan det även i Sverige räknades som beskattningsbar lyx innan lagarna ändrades.
I Grekland är det det vattenberedare och paneler i varje hus. Men i Spanska hus får man leta...ändå har dom dyr el på grid. Men sol finns.
Däremot är en grej väldigt intressant ur våran synvinkel. Läste någonstans om paneler som fungerar tvärtom dvs vintertid och mörker o kyla. Ju kallare ju mer elproduktion 👌
När och om det verkligen kommer sådana paneler så skall det upp på mitt tak bums! Perfekt i Norrland där det vinter stortsett året runt.
Det jämnar väl ut sig så Norrland får samma rövarpriser som här nere där det lär bli oförändrat. Bonusar är i fara.
Jo det lär vi nog få så småningom.Utsättaren skrev:
Sen har man varit en o annan gång sur på Vattenfall och Skellefteåkraft. Men Ellevio, Fortum, Eon etc tycks ju vara än värre rövare!
Men mätare är bytt hos mig också, transformation station bytts ut.... antenner hit och dit.... Ja man märker det händer hos Vattenfall också och sedan får man det låta som positivt "du som kund kan nu ha ännu mera koll på din elförbrukning" jo tjena......det är nog ni och myndigheterna som vill ha den kollen.
Vattenfall säger dock inget om 2027.01.01 då den här "EU lagen" ska vara implenterat hos alla.
Man spelar tom dum "vad är effektavgift menar du säkringsstorlek och den avgiften"
Också märkligt att alla elbolagen sätter sina egna regler på nätavgiften som ändå nån EU sedan styr 🙄
Man blir inte klokare av det här heller:
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/sa-fungerar-effektavgifter/
Men den som lever 2027 får väl se hur vattenfall tänker göra. Jag personligen hoppas dom skulle ta bort säkringsavgiften då det här är ju i princip samma sak och man idag tvingas betala extra för större än 16A (jag har tex 20A och betalar mer nätavgift än grannen som har 16A). Skulle tom behöva 25A då jag har bastu/spa, elbil och sånt som drar mer än hos grannen. Men kostar att sätta den där 25A då du för det första måste anlita en elektriker som uppgraderar och får ännu högre nätavgift.
Så visst om säkringshysterin skulle tas bort och allt baseras på förbrukning kanske man tom skulle kunna tjäna på det här som privatperson. Mina toppar blir ju bara på vintertid sommartid ingen värme och mest i stugan. Men har ändå svårt tänka att elbolaget skulle göra det sämre för dem och bättre som konsument dvs att jag kan tillfälligt brassa på med 25A och sedan slippa det när jag ej behöver kapaciteten...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -