353 läst · 4 svar
353 läst
4 svar
Amoteringsfritt bolån
Hej jag har anlitat en fastighetsmäklare för en ny värdering av huset efter 9 år.Mäklaren värderas huset så bolånet ligger under 50% av värdet nu.Jag lämnade en kopia på värederingsintyget till bank för att erbjuda mig amoteringsfrihet på mitt bolån.
Banken ringde och vill boka ett.möte om det.
Jag undrar varför banken vill möta mig, eller har dem rätt att avslå min ansökan ?. Tack
Banken ringde och vill boka ett.möte om det.
Jag undrar varför banken vill möta mig, eller har dem rätt att avslå min ansökan ?. Tack
Välkommen till forumet.
Banken har rätt att avslå din ansökan. Det finns lagkrav på att man måste amortera på lånet om det överstiger 50% (gäller nyare lån), men det finns inget som säger att du har rätt att få amorteringsfritt under 50%. Banken går, men måste inte gå med på det.
Banken har rätt att avslå din ansökan. Det finns lagkrav på att man måste amortera på lånet om det överstiger 50% (gäller nyare lån), men det finns inget som säger att du har rätt att få amorteringsfritt under 50%. Banken går, men måste inte gå med på det.
Tack bästa fairlane för svaret.Fairlane skrev:
Vad kan vara för anledningar som ligger till grund för banken att inte går med på det?.
En vanlig orsak är att banken gör en annan värdering än vad mäklaren gör.V Venuss skrev:
Sen finns det nog en stor risk att mötet du ska på mest blir ett säljmöte där du ska flytta alla dina innehav av div fonder, pension och lönekonto till banken. De kanske till och med kommer erbjuda nya lån för visst behöver du ny bil eller båt?
Mötet är 100% en rutin som de gör i samband med alla lån och det är att de vill se över övriga tjänster såsom sparande, pension, m.m.
Du behöver inte oroa dig för att banken vill prata med dig, de har trots allt lånat ut miljoner till dig, är väl inte så orimligt att de vill säga hej ibland och se att du lever? 😅
Du behöver inte oroa dig för att banken vill prata med dig, de har trots allt lånat ut miljoner till dig, är väl inte så orimligt att de vill säga hej ibland och se att du lever? 😅
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Vilken bank beviljar privat bolån till lantbruksfastighet?
Köpa & Sälja hus -
Hur gjorde du med bolån vid flytt till ny stad?
Köpa & Sälja hus -
Utöka bolån, gäller mitt inköpspris på huset från 2021?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slopad avgift för att flytta bundna bolån
Artikelkommentarer
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hur förhandlar ni boränta? Plus allmänt om lån till renovering
Deklarera passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet.
Jämför din bolåneränta
Effekttariff på utmatad solel
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.