Elmont, i praktiken har du rätt, men på pappret klarar uttagen det.

Jänkarna har tagit konsekvensen av detta: Ett uttag eller en säkring får högst belastas till 80% av märkström kontinuerligt.

Intressant, tackar för informationen så här långt!

Så om jag tolkar er rätt så långt skulle det faktiskt gå att ansluta något designat för 240v/50hz och risken är att det faktiskt fungerar. Nu har jag iofs inte tagit med någon apparat att ansluta och med tanke på fruns kärlek (inte min fru dock) till mieledammsugaren så antar jag att jag inte kommer i närheten av den. Tolkar jag er rätt som att ev skillnad i fasförskjuting mellan 120 grader och 180 grader i detta fallet egentligen bara innebär att spänningen i ena fallet kommer ligga runt 210 och i andra runt 240 (med antagandet om 120v/60hz per fas) ?

Att köpa något i usa (köksmaskin tex) för 240v/50hz är väl vara svårt antar jag men då finns ju möjligheterna att använda prylarna hemma sedan. Detta är ju ändå det förlovade landet där en kitchenaid kostar ungefär som 2 BigMac så det kanske är värt ett försök.

Att det inte är något problem att koppla mellan växelspänningar oberoende av fasläget beror på att skillnaden mellan två sinusvågor med samma frekvens alltid blir en ny sinusvåg. Spänningen kommer att bero av fasskillnaden, men det blir alltså fortfarande en normal sinusvåg.

Det är i princip bara torktumlare och spisar bland hushållsapparaterna som går på 240 eller 208 V i USA. Dom prylarna vill man definitivt inte släpa hem, det är som regel usel kvalitet.

Elektronikprylar brukar däremot sällan vara problem, men man får se upp med märkningen när man handlar, det finns undantag.

Jag tog med ett par spartransformatorer 115/230 V för att kunna köra vissa medhavda apparater när vi flyttade dit. När vi sedan kom hem med en massa amerikanska prylar efter 12 år så vände jag på transformatorerna till 230/115 V.

Det finns en "köksmaskin" som är kopplad på detta vis i amerikanska hus: spisen. Den säkras dock till 50A eller så och kontakten är större, med nolledare. Det säljs också ett litet fåtal andra vitvaror av europeisk modell för 240V.

Japp, den stora skillnaden mellan 120 och 180 grader är att man har 208 resp 240V mellan faserna.

Det finns en logisk förklaring till att man valt denna lösning: Eftersom amerikanerna bara har halva spänningen i nätet så krävs fyra gånger grövre kabel för att hålla förlusterna på samma nivå som i vårt nät. (Halva spänningen = dubbla strömmen för samma effekt) Då vill man gärna ha transformatorn nära kunden. Transformatorer är inte gratis och små enfastransformatorer är inte lika dyra som små trefastransformatorer. (En isolator istället för tre, en järnkärna etc.)

Vad är normala huvudsäkringar i USA på villor? 200 A, är man helt ute och cyklar då? 400 A på en väldigt stor villa, ute och cyklat i flera timmar fast än det är kallt och blött och att risk för förkylning föreliggger?

//Patrik

Trefas i hem verkar vara riktigt ovanligt i USA.

Det lär med 99% säkerhet vara 240V 60Hz i uttaget, med 120V mellan varje strömförande pol och skyddsjorden.

Om jag skulle gjort en såndär installation skulle jag nog tagit 20A USA-automatsäkringar fram till en liten europa-din-central med två din-automatsäkringar, om jag inte orkat läsa på om karaktäristiken på säkringarna. Jag har fått för mig att deras säkringar löser ut lättare eftersom de har så galet stora avsäkringar till sina hus.

Trots allt motsvarar trefas 16A vid svensk spänning att ha 2*48A balanserad enfas med USA-spänning, och svensk trefas 25A motsvarar 2*75A balanserad enfas i USA. Ändå pratas det om 200A å liknande om man läser på usa-el-forum. Därav min teori att deras säkringar inte alls är lika tröga.

Transformatortips för att köra USA-prylar i Europa: Köp dem på nåt ställe som säljer elverktyg i UK! De har lag om att ha max 2*55V eller 62V till jord vid trefas på byggarbetsplatser, och kör då alla elmaskiner på 110V (2*55 eller mellan två faser på trefassystem). 0 dödade av elolyckor på byggarbetsplatser sen den lagen trädde i kraft på 70-talet. Transformatorerna verkar vara billiga att köpa där. De verkar ha en UK-stickpropp och gula CEE-honor, de kan givetvis bytas eller göras adaptrar till bäst man vill. Se upp för att i en UK-stickpropp sitter en säkring, om den är klenare än deras stora standard 13A så är det nog dumt att sätta på en schuko direkt utan att fixa annan avsäkring.

P.S.
Lite om USA-kontakter finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/NEMA_connector

Trefas i USA verkar för övrigt finnas i två vanliga smaker, den ena är 120V mellan fas och nolla och 208V mellan faserna. Den är inte så rolig eftersom det blir rätt mycket lägre spänning för maskiner avsedda för 240V.
(Förutom spis, torktumlare o.s.v. så körs luftkonditioneringar normalt på 240V. Lyxigt för tillverkarna av sånt att bara behöva bry sig om 50/60Hz, samma spänning i hela världen...).

Den andra varianten är att ha en deltakopplad sekundär på trefasmatningstrafon, och ha mittuttag på en av lindningarna. Då kan man få 2*120V att fördela över 120V-laster, man får 240V mellan fas-fas men den fasen som ligger längst från noll-mittutaget kan inte blandas in till 120V-laster, och brukar kallas "high leg".
http://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta

Patrik_Hed skrev:
Vad är normala huvudsäkringar i USA på villor? 200 A, är man helt ute och cyklar då? 400 A på en väldigt stor villa, ute och cyklat i flera timmar fast än det är kallt och blött och att risk för förkylning föreliggger?

//Patrik
Vi hade 100 i vårat hus där, några kompisar med större hus hade 200. 400 är säkert möjligt men jag såg aldrig någon personligen.

Ang. trafo för att köra amerikanska prylar här, så är det ju även en skillnad på frekvens. Flera vi snackat med som flyttat hit tog med sig sina Kitchenaids etc och de dog efter ett tag pga detta.

Motoriserade USA-prylar funkar sällan här. Även äldre amerikanska apparater med 60 Hz transformatorer brukar må dåligt av att gå på 50 Hz då transformatorerna blir rejält varma.

mycke_nu skrev:
Motoriserade USA-prylar funkar sällan här. Även äldre amerikanska apparater med 60 Hz transformatorer brukar må dåligt av att gå på 50 Hz då transformatorerna blir rejält varma.
när jag återvände hit, efter några år i USA (35 år sedan) hade jag en del billiga handverktyg med hem, men ingen trafo. Så jag fick seriekoppla, när jag skulle borra fick sticksågen ligga på golvet och hoppa..........
de andra apparaterna (bilarna) funkar ypperligt även i Sverige, dessa viker jag aldrig från

saturnus skrev:
när jag återvände hit, efter några år i USA (35 år sedan) hade jag en del billiga handverktyg med hem, men ingen trafo. Så jag fick seriekoppla, när jag skulle borra fick sticksågen ligga på golvet och hoppa..........
de andra apparaterna (bilarna) funkar ypperligt även i Sverige, dessa viker jag aldrig från
Nu fick jag ett gott skratt när jag målade upp en inre bild av multitasking på hög nivå: Seriekopplade elverktyg och sticksåg i ena näven samtidigt som cirkelsågen jobbar för fullt i med andra näven d^_^b

Det där med att seriekoppla elmotorverktyg är nog ingen höjdare, det kommer bli överspänning över sticksågen som hoppar på golvet när borrmaskinen kör på nåt som går tungt... ;)

Vad gäller 50/60Hz så lär det väl stå på prylarna om de tål 50Hz...

Japan kör 50Hz i halva och 60Hz i andra halvan av landet, och de kör 100V i uttagen, så det är nog rätt vanligt att prylar för 100-120V också klarar 50Hz.

yxis skrev:
Det där med att seriekoppla elmotorverktyg är nog ingen höjdare, det kommer bli överspänning över sticksågen som hoppar på golvet när borrmaskinen kör på nåt som går tungt... ;)
för att inte tala på vad som händer med sticksågen på kanske 200watt när borrmaskinen som är på 1200w blir lite belastad...;)

yxis skrev:
Trefas i hem verkar vara riktigt ovanligt i USA.

Det lär med 99% säkerhet vara 240V 60Hz i uttaget, med 120V mellan varje strömförande pol och skyddsjorden.

Om jag skulle gjort en såndär installation skulle jag nog tagit 20A USA-automatsäkringar fram till en liten europa-din-central med två din-automatsäkringar, om jag inte orkat läsa på om karaktäristiken på säkringarna. Jag har fått för mig att deras säkringar löser ut lättare eftersom de har så galet stora avsäkringar till sina hus.

Trots allt motsvarar trefas 16A vid svensk spänning att ha 2*48A balanserad enfas med USA-spänning, och svensk trefas 25A motsvarar 2*75A balanserad enfas i USA. Ändå pratas det om 200A å liknande om man läser på usa-el-forum. Därav min teori att deras säkringar inte alls är lika tröga.

Transformatortips för att köra USA-prylar i Europa: Köp dem på nåt ställe som säljer elverktyg i UK! De har lag om att ha max 2*55V eller 62V till jord vid trefas på byggarbetsplatser, och kör då alla elmaskiner på 110V (2*55 eller mellan två faser på trefassystem). 0 dödade av elolyckor på byggarbetsplatser sen den lagen trädde i kraft på 70-talet. Transformatorerna verkar vara billiga att köpa där. De verkar ha en UK-stickpropp och gula CEE-honor, de kan givetvis bytas eller göras adaptrar till bäst man vill. Se upp för att i en UK-stickpropp sitter en säkring, om den är klenare än deras stora standard 13A så är det nog dumt att sätta på en schuko direkt utan att fixa annan avsäkring.

P.S.
Lite om USA-kontakter finns här:
[länk]

Trefas i USA verkar för övrigt finnas i två vanliga smaker, den ena är 120V mellan fas och nolla och 208V mellan faserna. Den är inte så rolig eftersom det blir rätt mycket lägre spänning för maskiner avsedda för 240V.
(Förutom spis, torktumlare o.s.v. så körs luftkonditioneringar normalt på 240V. Lyxigt för tillverkarna av sånt att bara behöva bry sig om 50/60Hz, samma spänning i hela världen...).

Den andra varianten är att ha en deltakopplad sekundär på trefasmatningstrafon, och ha mittuttag på en av lindningarna. Då kan man få 2*120V att fördela över 120V-laster, man får 240V mellan fas-fas men den fasen som ligger längst från noll-mittutaget kan inte blandas in till 120V-laster, och brukar kallas "high leg".
[länk]

bra förklarat, och det amerikanska systemet är knepigt på många sätt, det här med Wild-leg trafos är ju bara ett tecken på en rejäl kompromiss!
men det jag gillar med USA-systemet är den låga spänningen i hushåll, jag tror den väger upp farorna med deras dåliga beröringsskydd på stickpropparna, för är du inte svettig om händerna så är det svårt att få mer än lite kittel av 110v. dock skulle deras sticksystem bli världsledande om de bara införde djupa uttagsbrunnar, vilket ju inte alls är nån omöjlighet, deras stickproppar är både små och behändiga och polariserade.
sen finns en fördel (och nackdel på samma gång) till med låg spänning, kablarna blir grövre, vilket gör att dom blir robustare mot t.ex. utmattning (förlängningskablar)
samt lättare att få bra kontaktering i kopplingsplintar, MEN de högre strömmarna ställer förstås krav på just kontakteringen. samt att priset på kopparn kan vägas in...

deras system med lös kabel i vägg är väl inte heller nån höjdare, men däremot har dom mycket mer robust materiel för "krävande miljöer" som källare, metallrör, metallflexslang, metalldosor, och allt ska jordas, dock med en oisolerad jordledare, vilket iofs sparar på plasten och avskalningsmomentet samt gör kabelmanteln tunnare, men är en upphov till kortslutningar i dosorna om man inte är noga med att vika de blanka trådarna ur vägen när man monterar apparaterna.
dessutom är deras uttag mer idiotsäkra då jordskruven alltid är grön och placerad lite avsides, mindre risk att koppla fel. sen har de kvar röd-vit-svart färgerna (och blank jord då), vilket är till fördel i enkla fas-nolla-jord installationer men till mackdel i mer komplicerade fall med tänd&mellantrådar

Det där med wild leg och att trefas är rätt ovanligt är väl en följd av att de har halvsmå områden för varje trafo, åtminstone på landet o.s.v., och då klarar sig med en enfastrafo för att få sin balanserade "tvåfas".

Ja, de har ju faktiskt inte mycket värre elfara än vad telefonledningar utgör (då det ringer), och ingen har propagerat för bättre beröringsskydd på telefonjack :)

Det märkligaste med lösa kablar i väggen är väl att de ska ha dragavlastning vid dosorna, som om råttorna i väggarna skulle rycka sönder installationen annars :)

De har förresten haft en vända av kopparprisproblem i form av aluminiumkablar för fast installation, de kräver speciella apparater/skarvdon för att vara säkra, och det har väl hänt en del bränder för att aluminiumet deformeras med åren så att skruvanslutningar blir glappa, ungefär som våra dumma idéer förr i tiden att förtenna kablar före de skruvmonteras...

Märkligt att man inte trär på blank plastslang på väl valda delar av jordledaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.