17 508 lĂ€st · 44 svar
18k lÀst
44 svar
Altantaksbygge
Fin tomt du har đ€©đ
Ăr det detta tak du valt:
https://halle.se/produkter/halle-isolux-kanalplast-16mm-opal-klar-rok/
https://halle.se/produkter/halle-isolux-kanalplast-16mm-opal-klar-rok/
Snyggt! Jag byggde ett liknande men med rÄspont och papp. MÄste bara frÄga hur taket hÄller för snöras? Du har ju ett rejÀlt takfall mot det nya taket.
Det Àr en bra frÄga, och jag har Ànnu inte svaret pÄ den. Valde att sÀtta en 45x70 regel dÀr snön borde landa, för att förstÀrka upp just kanalplasten. Sen valde jag 16mm tjocklek som borde tÄla lite mer vikt/slag/snöras, samt reglarna Àr satta lite tÀtare Àn vad som Àr tÀnkt frÄn början.P patrik.hermansson50 skrev:
FÄr lov att Äterkomma efter vintern, sÄ ser vi om taket hÄller eller inte helt enkelt.
S Swebfn skrev:Tveksamt..
Imorgon blir det inget byggande, midsommarfirande pÄ förskolan pÄ kvÀllen.
Men vi Àr bortbjudna pÄ midsommar ÀndÄ, sÄ det gör inte sÄ mycket.
RÀtt mycket pill med skenor, gummilister, tejpbitar osv. Det tar lÄng tid, jÀmfört med att kapa till ett par reglar och skruva fast.
Bra jobbat! MEN: det ser ut att vara impregnerat virke. Om det Ă€r det, borde du skĂ€mmas, för vad gör impregneringen för nytta under taket? Onödigt slöseri med giftiga kemikalier.S Swebfn skrev:Idag hĂ€nde det. Nu Ă€r taket pĂ„ plats. Ă terstĂ„r lite smĂ„fix (tejpa, tĂ€ta, mĂ„la vid blecket mot fasaden och lite silikon och âĂ€ndhattarâ till aluminiumskenorna).
MÄste sÀga att det var lÀttmonterat (förutom att det var trÄkigt att behöva borra hÄl för alla skruv i alla skenor) och det var enkelt att kapa skivorna i rÀtt mÄtt. Körde med cirkelsÄgen, kapat bredd och lÀngd pÄ alla skivorna.
Har monterat hela taket pÄ egen hand, inkl alla reglar och limtrÀbalk.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Du ser helt rÀtt. Jag vill inte hÄlla pÄ att tvÀtta, behandla, mÄla eller skydda virket med giftiga kemikalier varje Är.B BryggArk skrev:
Ps, CCA-medel förbjöds för 20 Är sedan.
Liten update, vi har njutit av taket hela sommaren. Skönt att kunna sitta tidig morgon, Àven om det regnat under natten, och bra att ha möjlighet att sitta i skuggan varma dagar och under tak nÀr det regnar.
Fick monterat en hÀngrÀnna, och kedja. Ska bara bestÀmma utformningen av det som tar emot kedjan vid marken. Om man ska ha en tunna, eller bara en ring med stenar i. En kruka fÄr stÄ dÀr tillsvidare, sÄ inte grÀsklipparen kör in i kedjan.
Fick monterat en hÀngrÀnna, och kedja. Ska bara bestÀmma utformningen av det som tar emot kedjan vid marken. Om man ska ha en tunna, eller bara en ring med stenar i. En kruka fÄr stÄ dÀr tillsvidare, sÄ inte grÀsklipparen kör in i kedjan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MÄste kedjan nÄ hela vÀgen ner till marken? Alternativt om du viker upp den pÄ sommaren?
Jag Àr benÀgen att hÄlla med, jag hade kunnat göra vissa saker för att fÄ det att se lite smÀckrare ut. FÄr bli nÀsta gÄng jag bygger altantak, kan inte bli perfekt första gÄngen man bygger ett takG Grannens HÀck skrev:
G
Grannens HĂ€ck
Medlem
· FrĂ„n storstan
· 607 inlĂ€gg
Grannens HĂ€ck
Medlem
- FrÄn storstan
- 607 inlÀgg
Produkter som diskuteras i trÄden