Men obehandlat trä är juh ej tryckt.
Därav rötskadan du med mycket stor sannolikhet kommer att få OM du nu inte lägger papp emellan.

Jag lämnar tråden här nu. Har förklarat.
Man gör och bygger som man vill. Men har renoverat massvis av att denna metod har gjorts.

Med vänlig hälsning,
Estwing

Kul diskussion!
Tryckimpregnerat /värmebehandlat virke transporterar inte bort fukt som kan uppstå på samma sätt som råsågat, torkat virke.

Orsaken är att "kanalerna", fibrerna är förstörda i det impregnerade virket.

Om man blötlägger en 2"4 oimpregnerat så torkar den snabbare än en impregnerad 2"4.

Den impregnerade blir inte skadad vid långvarig kontakt med väta, i den oimpregnerade uppstår röta/svampangrepp/mögelsporer.....

Det går alldeles utmärkt att bygga med impregnerade stolpar, obehandlat trall, obehandlat regelverk gör att trallen håller längre om det är skyddat från ovansidan, annars är det tryckimpregnerat regelverk och tryckimpregnerat trall som håller längst i kombination.

Vet man inte det grundläggande im fukttransport i virke, rekommenderar jag tryckimpregnerat.

Det är i kombination tryckt/otryckt/stående fukt som man bör ha vetskap om hur virket transporterar bort fukten, inte om den suger upp fukt.

Mvh P-A

• Gilla
Chippe och 2 till
  • Laddar…
Dags för en liten uppdatering från bygget!

Ramverket för det första av de två lägre trädäcken är på plats. Till skillnad från det högre däcket har detta inte någon bärlina monterad på huset, då jag inte vill göra åverkan på stengrunden.

Jag kommer inte ha något räcke på de lägre däcken, utan trappsteg runtom hela ner mot marken.

• Ramverket för ett lägre trädäck i byggfas utan räcke bredvid ett gult hus med stengrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ramverk till lägre trädäck utan räcke framför gul trävilla med stengrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Shiraz och 2 till
  • Laddar…
Trappan mellan däcken börjar ta form... Blir tre steg med 170 mm steghöjd. Stegdjupet blir lite längre än en "vanlig" trapp, 415 mm, för att ge känslan av att nivåerna flyter samman.

Har inte helt bestämt mig för hur jag ska klä sättstegen, vita panelbrädor som resten av kjolen eller bara trallvirke. Lutar åt att det blir bara trallvirke då vita brädor emellan kan göra att det ser lite kitsch ut...?

• Konstruktion av trätrappa med tre steg och övergång mellan däck, under byggnation nära ett gult hus.
    Skapa konto
  • Gilla
Shiraz och 7 till
  • Laddar…
Tredje och sista trappsteget klart!

Behövs en del ytterligare reglar och kortlingar på däcket för att få frisen att följa nedersta trappsteget. Inser att jag helt klart underskattat mängden virke som behövs! :)

Förhoppningsvis dyker altanräcket upp under veckan så att jag kan börja montera stolparna.

Till dess har jag att se fram emot att bygga ett identiskt, men spegelvänt, trädäck på andra sidan... :-/

• Träkonstruktion för trappsteg och början av ett däck under byggnation, med synliga reglar och grusunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Shiraz och 5 till
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Tredje och sista trappsteget klart!

Behövs en del ytterligare reglar och kortlingar på däcket för att få frisen att följa nedersta trappsteget. Inser att jag helt klart underskattat mängden virke som behövs! :)

Förhoppningsvis dyker altanräcket upp under veckan så att jag kan börja montera stolparna.

Till dess har jag att se fram emot att bygga ett identiskt, men spegelvänt, trädäck på andra sidan... :-/
Kommer bli snyggt :D

Hej
Ser snyggt ut
En fråga, var har du fått tag på plintarna, jag har sökt på nätet men inte hittat den typen. Jag gissar på att höjden är ca 30cm på själva plinten? Så det är precis den höjden jag är på jakt efter.
Med vänlig hälsning
Bosse

Bono_R bonor skrev:
Hej
Ser snyggt ut
En fråga, var har du fått tag på plintarna, jag har sökt på nätet men inte hittat den typen. Jag gissar på att höjden är ca 30cm på själva plinten? Så det är precis den höjden jag är på jakt efter.
Med vänlig hälsning
Bosse
Hej, har tyvärr inte koll på det! Var firman som gjorde grundarbetet som fixade plintarna också. Jag kan fråga nästa gång jag träffar dem! ;)

Hej, har tyvärr inte koll på det! Var firman som gjorde grundarbetet som fixade plintarna också. Jag kan fråga nästa gång jag träffar dem! ;)
Toppen
Och tackar på förhand
/B

Vilken bra produkt.

F FlyFear skrev:
[länk]

Ramlade över den här sidan.
Ja detta var ju toppen men lite lååååångt från Västkusten
Kan nog bli rätt dyr frakt men annars var ju detta en perfekt sida för alla som finns i dess närhet.

Men ringer dem i morgon för säkerhets skull och kollar ev. återförsäljare på närmare håll.

Hoppas John V,s byggare finns lite närmare Uddevalla.

Tackar för tipset

/B

Altanräcket har dykt upp! Och givetvis med den obligatoriska felleveransen... istället för stolplock fick jag ett gäng underliggare som jag inte beställt... :/

• Felaktigt levererade underliggare bland vita trädelar till altanräcke på grusunderlag med leksaker i bakgrunden.
    Skapa konto
Alla stolparna tillkapade och uppställda temporärt. Ändträet ska oljas och stolparna ska målas en strykning till innan de ska monteras fast permanent.

Har dock en fundering: är det lämpligt att dra fast stolparna med fransk skruv, eller finns det bättre alternativ? Vet att många förordar vagnsbult, men i det här fallet är det så tjocka stolpar att jag behöver upp i minst 140mm vagnsbultar för att nå igenom, och på vissa ställen behöver jag upp i minst 180 mm där jag har ytterligare en regel att ta mig igenom...

• Otympliga trästolpar uppställda temporärt längs en pågående däckkonstruktion vid ett gult hus.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Alla stolparna tillkapade och uppställda temporärt. Ändträet ska oljas och stolparna ska målas en strykning till innan de ska monteras fast permanent.

Har dock en fundering: är det lämpligt att dra fast stolparna med fransk skruv, eller finns det bättre alternativ? Vet att många förordar vagnsbult, men i det här fallet är det så tjocka stolpar att jag behöver upp i minst 140mm vagnsbultar för att nå igenom, och på vissa ställen behöver jag upp i minst 180 mm där jag har ytterligare en regel att ta mig igenom...
Kommer bli riktigt snyggt. Jabo är fina grejer som jag själv skulle vilja ha men tyvärr för dyrt. Hehe. Använd såna här bultar.
Tycker jag är kanon En spånskivebult på ett brunt bord rekommenderad för byggprojekt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.