10 487 läst · 34 svar
10k läst
34 svar
Alltid gå "bankrundan"?
När jag la om lånen fick jag av min dåvarande bank, där jag var guldkund, en rabatt på 25 punkter. Vid den här tiden var Avanza ute och argumenterade för att utmana bankerna.
Jag kollade runt och efter ett kort telefonsamtal till en bank fick jag ytterligare 30 punkter, vid besök hann jag sätta mig ner och ytterligare 10 punkter. Efter ett trevligt samtal fick jag ytterligare 10 punkter.
Med blodad tand och tips från en kollega kollade jag ytterligare en bank och då var jag ner i 93 punkter under min ursprungliga banks "generösa" erbjudande. Deras ord, inte mitt.
93 punkter på 2 100 000 blir en hel del pengar, 19 530 kr per år i lägre räntekostnad. Antingen är det mina eller så är det bankens! Fritt fram för alla välja. Dessutom måste jag säga att jag har betydligt bättre kontakt med min nya bank än med den gamla.
Nu när jag la om lånen igen gjorde jag en förkortad runda igen, och återigen var min nya bank billigast!
Jag skulle vilja hävda att det finns ingen tvekan om att du ska ta en runda bland olika banker. Vad har du att förlora, bortsett från tiden? Vad har du att tjäna, pengar kvar i din ficka?
Jag kollade runt och efter ett kort telefonsamtal till en bank fick jag ytterligare 30 punkter, vid besök hann jag sätta mig ner och ytterligare 10 punkter. Efter ett trevligt samtal fick jag ytterligare 10 punkter.
Med blodad tand och tips från en kollega kollade jag ytterligare en bank och då var jag ner i 93 punkter under min ursprungliga banks "generösa" erbjudande. Deras ord, inte mitt.
93 punkter på 2 100 000 blir en hel del pengar, 19 530 kr per år i lägre räntekostnad. Antingen är det mina eller så är det bankens! Fritt fram för alla välja. Dessutom måste jag säga att jag har betydligt bättre kontakt med min nya bank än med den gamla.
Nu när jag la om lånen igen gjorde jag en förkortad runda igen, och återigen var min nya bank billigast!
Jag skulle vilja hävda att det finns ingen tvekan om att du ska ta en runda bland olika banker. Vad har du att förlora, bortsett från tiden? Vad har du att tjäna, pengar kvar i din ficka?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Fråga: kollar du efter bästa pris när du köper exempelvis TV? Dator? Försäkring? Bil?
Som nämnts tidigare så handlar en skillnad på 0.5 procentenheter på minst 5000 kr om året. På 10 år handlar det om 50 000 kr. Jag gissar att du inte skulle säga nej till en sådan besparing på exempelvis en bil.
För mig så finns det inga extra tjänster eller löften som en bank kan ge för att motivera denna summan. Vidare så ser jag det snarare som en nackdel än en fördel att ha en personlig bankman, dom har (som också nämnts) väldigt få befogenheter i slutändan, och dessutom så "måste" man vända sig till dom vid eventuella ärenden.
Jag gick själv nyligen igenom denna process vid ett lägenhetsköp. Nu har jag visserligen en inkomst över medel, men jag är samtidigt "ung" (27 år) och förstagångslåntagare, dvs jag har mindre än optimala förhållanden ur en banks synvinkel. Jag gjorde som följande:
1. Skickade in bolåneansökningar till i stort sätt alla banker (7 eller 8 stycken totalt).
2. Vänta på svar med ett initialt erbjudande (som alltid var deras listränta, dvs 2.42%).
3. Ringde till bank A och frågade vad dom kunde ge för ränterabatter om jag blev helkund hos dom. Fotnot: alla banker kunde ge åtminstone 10-15 punkters rabatt på direkten.
4. Ringde till bank B och sa att jag har fått ett erbjudande från bank A om detta och detta, och frågade vad dom kunde göra för att jag istället skulle bli kund hos dom.
5. Upprepa steg 3 och 4 tills ingen bank vill gå lägre. I vissa fall så ljög jag även om vad jag hade blivit lovad av andra banker för att få ett bättre erbjudande.
Det slutade med att jag fick följande erbjudanden som bäst:
SEB: 1.91%
Skandiabanken: 2.14%
Nordea: 2.15%
SBAB: 2.32%
ICA Banken: 2.32%
Handelsbanken: 2.32%
Ovanstående är alltså med en listränta på 2.42%. Övriga banker antingen svarade inte på min ansökan eller ville inte erbjuda lån. Det kan tilläggas också att detta var på ett lån på "bara" 1.2 miljoner, och flera av bankerna påpekade att vid större lån så hade dom kunnat ge ännu mer rabatt.
Så det lönar sig definitivt att ringa runt...
Som nämnts tidigare så handlar en skillnad på 0.5 procentenheter på minst 5000 kr om året. På 10 år handlar det om 50 000 kr. Jag gissar att du inte skulle säga nej till en sådan besparing på exempelvis en bil.
För mig så finns det inga extra tjänster eller löften som en bank kan ge för att motivera denna summan. Vidare så ser jag det snarare som en nackdel än en fördel att ha en personlig bankman, dom har (som också nämnts) väldigt få befogenheter i slutändan, och dessutom så "måste" man vända sig till dom vid eventuella ärenden.
Jag gick själv nyligen igenom denna process vid ett lägenhetsköp. Nu har jag visserligen en inkomst över medel, men jag är samtidigt "ung" (27 år) och förstagångslåntagare, dvs jag har mindre än optimala förhållanden ur en banks synvinkel. Jag gjorde som följande:
1. Skickade in bolåneansökningar till i stort sätt alla banker (7 eller 8 stycken totalt).
2. Vänta på svar med ett initialt erbjudande (som alltid var deras listränta, dvs 2.42%).
3. Ringde till bank A och frågade vad dom kunde ge för ränterabatter om jag blev helkund hos dom. Fotnot: alla banker kunde ge åtminstone 10-15 punkters rabatt på direkten.
4. Ringde till bank B och sa att jag har fått ett erbjudande från bank A om detta och detta, och frågade vad dom kunde göra för att jag istället skulle bli kund hos dom.
5. Upprepa steg 3 och 4 tills ingen bank vill gå lägre. I vissa fall så ljög jag även om vad jag hade blivit lovad av andra banker för att få ett bättre erbjudande.
Det slutade med att jag fick följande erbjudanden som bäst:
SEB: 1.91%
Skandiabanken: 2.14%
Nordea: 2.15%
SBAB: 2.32%
ICA Banken: 2.32%
Handelsbanken: 2.32%
Ovanstående är alltså med en listränta på 2.42%. Övriga banker antingen svarade inte på min ansökan eller ville inte erbjuda lån. Det kan tilläggas också att detta var på ett lån på "bara" 1.2 miljoner, och flera av bankerna påpekade att vid större lån så hade dom kunnat ge ännu mer rabatt.
Så det lönar sig definitivt att ringa runt...
Jag har lämnat alla lån bakom mig, nu gäller det att få ränta på sparandet. Det verkar löna sig en hel del att vara aktiv, t ex binda till fast ränta, rullande ibland, inte somna till, välja det som kan skötas via datorn. Det skiljer snabbt 1-2% mellan simpelt konto och aktivt val.
En sak är klar - efter några år försämras räntan "automatiskt", det dyker upp nya, dolda möjligheter. Dvs var aktiv! Då och då, nån gång om året.
Aktier och fonder har naturligtvis stor betydelse. Men det får inte plats här.
En sak är klar - efter några år försämras räntan "automatiskt", det dyker upp nya, dolda möjligheter. Dvs var aktiv! Då och då, nån gång om året.
Aktier och fonder har naturligtvis stor betydelse. Men det får inte plats här.
Medlem
· Stockholms län
· 16 inlägg
Det är klart man ska kolla runt.
Låna där du får bäst låneränta, spara där du får bäst sparränta.
Själva bytte vi från SBAB till SEB för ett och ett halvt år sen och tjänade över en halv procentenhet.
Har nu 1.89% på det rörliga lånet.
Sen kan jag tipsa om att istället för att amortera på detta lån så har vi ett sparkonto i Norwegianbank - fria uttag och inga kostnader, bättre bankgaranti än andra svenska banker - där vi får 1.95% ränta. (ett tag låg den på 2.15%, men det sänktes i samband med senast styrräntesänkningen)
Låna där du får bäst låneränta, spara där du får bäst sparränta.
Själva bytte vi från SBAB till SEB för ett och ett halvt år sen och tjänade över en halv procentenhet.
Har nu 1.89% på det rörliga lånet.
Sen kan jag tipsa om att istället för att amortera på detta lån så har vi ett sparkonto i Norwegianbank - fria uttag och inga kostnader, bättre bankgaranti än andra svenska banker - där vi får 1.95% ränta. (ett tag låg den på 2.15%, men det sänktes i samband med senast styrräntesänkningen)
Jag hade varit Swedbank-kund hela livet innan det var dags att köpa hus, när jag var 28 år gammal. Jag fick ett erbjudande från Swedbank som var den första bank jag tog kontakt med. Det erbjudandet tog jag med mig till Handelsbanken och vips så hade jag 0.4% rabatt på alla räntor, inget topplån, livskydd på lånet och lite annat lullull.
Gick tillbaka till Swedbank och först då var de beredda att se om det gick att göra något åt räntan de erbjudit. De kom sen tillbaka med ett sämre erbjudande så det blev Handelsbanken.
Lånet är på 1.6 ungefär så det blir cirka 6500 kr jag kan göra något skoj med per år. Min kontakt på min nya bank är dessutom trevligare så allt vunnet helt enkelt. Jag hade bytt oavsett om det varit en sur bankman med ett bra erbjudande.
Att byta bank var förresten otroligt smidigt. Man skrev på ett antal papper om att de fick fullmakt att genomföra flytten och sen var det klart.
Gick tillbaka till Swedbank och först då var de beredda att se om det gick att göra något åt räntan de erbjudit. De kom sen tillbaka med ett sämre erbjudande så det blev Handelsbanken.
Lånet är på 1.6 ungefär så det blir cirka 6500 kr jag kan göra något skoj med per år. Min kontakt på min nya bank är dessutom trevligare så allt vunnet helt enkelt. Jag hade bytt oavsett om det varit en sur bankman med ett bra erbjudande.
Att byta bank var förresten otroligt smidigt. Man skrev på ett antal papper om att de fick fullmakt att genomföra flytten och sen var det klart.
När vi köpte hus för 13 år sedan skilde det en hel procent mellan Swedbank och SEB. Det smått komiska var att när vi satt på SEB och skrev lånen passerade kvinnan på Swedbank utanför fönstret. Hon såg oss. Samma kväll ringde hon och frågade om vi hade bestämt oss för huset. Jag sa att vi tagit lånen på SEB för de hade mycket bättre ränta (och trevligare kundbemötande men det sa jag inte). Då svarade hon: ja, men det var ju bara ett första FÖRSLAG på hur det kunde se ut. Jag hade ju också utrymme att gå ner.
Då svarade jag att det hörde vi inte ett pip om när vi var hos henne och det hade ju varit bra om hon hade sagt det.
Så det var ide för vår del.
Då svarade jag att det hörde vi inte ett pip om när vi var hos henne och det hade ju varit bra om hon hade sagt det.
Så det var ide för vår del.
När vi köpte köpte vårt förra radhus bytte vi från Swedbank till Länsförsäkringar, av olika anledningar. De känslomässiga argumenten är väl dom jag nämner, räntorna var ungefär desamma på de två bankerna.
Vi kände att Swedbank har gått ner sig (förutom e-banken, bättre än Länsförsäkringar!) när dom knappt ville låta oss säga upp våra gamla onödiga kreditkort för "dom kan ju vara bra att ha!" och att kvinnan som tog emot oss angående huslånet när vi undersökte våra lånemöjligheter var så oerhört fördömande om att vi skulle flytta från stan och börja pendla. Hon ville knappt ens titta på det eftersom hon tyckte det var så en DÅLIG idé för oss att flytta ifrån stan vi jobbar i. Vi gick till Länsförsäkringar också som erbjöd hjälp med att se över årsredovisningen i BRFn, diskuterade sakligt igenom kostnaderna för pendlingen (som vi redan räknat på) och tyckte att vi gör ju som vi vill!
Ding, hejdå Swedbank och era telefonförsäljaremänniskor på kontoren.
Vi kände att Swedbank har gått ner sig (förutom e-banken, bättre än Länsförsäkringar!) när dom knappt ville låta oss säga upp våra gamla onödiga kreditkort för "dom kan ju vara bra att ha!" och att kvinnan som tog emot oss angående huslånet när vi undersökte våra lånemöjligheter var så oerhört fördömande om att vi skulle flytta från stan och börja pendla. Hon ville knappt ens titta på det eftersom hon tyckte det var så en DÅLIG idé för oss att flytta ifrån stan vi jobbar i. Vi gick till Länsförsäkringar också som erbjöd hjälp med att se över årsredovisningen i BRFn, diskuterade sakligt igenom kostnaderna för pendlingen (som vi redan räknat på) och tyckte att vi gör ju som vi vill!
Ding, hejdå Swedbank och era telefonförsäljaremänniskor på kontoren.
Jag känner snarare att det är tvärt om, har man en bra relation med sin bankman (eller kvinna i mitt fall) så kommer han/hon att försöka hjälpa mej bättre, och därmed erbjuda lägre ränta.bjolo360 skrev:Nu vill inte jag verka allt för cynisk (även om jag är det), men det där med god relation till banken är ungefär värt lika mycket som en argentisk stadsobligation när det väl gäller något. Det är ytterst ovanligt att en vanlig "bankkvinna/man" kan ta några som helst beslut utan att bolla det med sin överordnad, men lite trevligt bemötande kan du säkert få...
Men sen är det som sagt inte bara räntan man ska titta på, DESSUTOM är banker VÄLDIGT glada i att erbjuda nån glädjekalkylränta för första året, sen när man sitter i deras nät så höjs den väldigt snabbt.. Flera kompisar har råkat ut för detta efter att ha gått igenom alla problem den innebär att byta bank.
En annan sak man ska tänka på är vad man får för pengarna, hos exempelvis handelsbanken så INGÅR låneskydd kostnadsfritt (man måste ansöka dock), vilket alla andra banker jag pratat med gärna tar betalt för, i vissa fall riktigt bra betalt också. Handelsbanken har även gratis internetbank och liknande, vilket borde vara en självklarhet, men det är vissa andra banker fula nog att ta betalt för också, det måste också räknas in efterssom bankerna "kräver" att man är helkund.
Redigerat:
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
Ser ingen egentlig anledning till att kolla annan bank än SEB. Där får man en marginal på deras upplåningsränta se http://www.byggahus.se/upplaningsranta. Har hört om marginaler ner till 0,2% men en rimlig marginal är 0,5% - 0,8% . Har rörligt (3 mån) lån och 0.65% i marginal och fick ränta i Juli på 1,5% , har lån på 1 Mkr. Vi diskuterade detta på jobbet ca 10 personer och de trodde mig inte utan jag fick logag in på SEB och visa dom. De hade mellan 0,5% - 1,2% högre på div andra banker. Bättre med marginal som alltid håller sig än en rabatt som kan tas bort / ändras.
Jag ser det som självklart att ta den bank som ger lägst totalkostnad. Finns några skäl till det.
Alla storbanker är i princip lika vad gäller tjänsteutbud.
Det handlar om mycket pengar.
Bankkontakten får gärna vara en otrevlig buffel bara jag får bra ränta, det handlar om för mycket pengar för att bry sig om det.
Det är rätt enkelt att byta bank.
Alla storbanker är i princip lika vad gäller tjänsteutbud.
Det handlar om mycket pengar.
Bankkontakten får gärna vara en otrevlig buffel bara jag får bra ränta, det handlar om för mycket pengar för att bry sig om det.
Det är rätt enkelt att byta bank.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 903 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 903 inlägg
SEBs marginal gäller, precis som övriga bankers rabatt, normalt i två år, sen ska den förhandlas om, så där är det ingen skillnad.Wesserbisser skrev:
Jag ska snart gå bankrundan, helst vill jag ha kvar SEB men om de föreslår något galet & vägrar förhandla när jag träffar dem måste jag 1) ha någon referens att använda i förhandlingen samt ytterst: 2) ha ett alternativ att gå till om det skulle skita sig helt...
/U
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
Jag har haft samma marginal i snart 9 år och inte omförhandlat denna alls. Jag har iofs inte gjort om lånen och jag månadsamorterar ingenting utan kontaktar SEB:s intenetbank när jag gör engångsamorteringar då jag ju blir en mindre lönsam kund med mindre belopp i lån. JAg fick marginalen på lån på 1,6 Mkr.ullberg skrev:SEBs marginal gäller, precis som övriga bankers rabatt, normalt i två år, sen ska den förhandlas om, så där är det ingen skillnad.
Jag ska snart gå bankrundan, helst vill jag ha kvar SEB men om de föreslår något galet & vägrar förhandla när jag träffar dem måste jag 1) ha någon referens att använda i förhandlingen samt ytterst: 2) ha ett alternativ att gå till om det skulle skita sig helt...
/U