Lägg ett klibblager med färg först låt det gå en minut eller så sedan sprutar du på gärna med en bred sprutbild. Överlappa sprutbilden med ca 5cm och håll sprutan ca 20-25 cm ifrån ditt sprutobjekt.

Det går att späda färg med ca 10% vatten om du använder sådan färg.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
S Soderand skrev:
Lägg ett klibblager med färg först låt det gå en minut eller så sedan sprutar du på gärna med en bred sprutbild. Överlappa sprutbilden med ca 5cm och håll sprutan ca 20-25 cm ifrån ditt sprutobjekt.

Det går att späda färg med ca 10% vatten om du använder sådan färg.
Är detta med HVLP eller airless? Någon lackfärg som du föredrar?
 
A AG A skrev:
Flyta ut?
Om färgen flyter ut på det som målas, så använder du för mycket färg.
Nu har jag ju inte målat tak och väggar. Jag sprutmålar snickerier eller ”möbler” för att få en slät och fin yta som i inlägg #998.
blackarrow blackarrow skrev:
…och sen tiden man ska vänta på färgen då den flyter ut och blir slät.
Jag skrev inte att man ska spruta på så mycket färg att den flyter ut då man sprutar. 😉

Tcker du jag lagt på förmycket fär på klädträdet i inlägg #998?

Har använt tryckluftsspruta (HVLP).
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har använt tryckluftsspruta (HVLP).
Vad har du för diameter på munstycket? Jag köpte Biltemas billiga HVLP med överliggande kopp med 1.4mm, är inte helt nöjd med flödet för den vattenbaserade lackfärg jag använder, Alcro servalack.

Först försökte jag med viskositetskopp att få rätt spädning, men gav upp, tiderna var inte i närheten av rimliga trots 10-20% spädning. Visserligen var koppen 3D printad men borde inte avvika nämnvärt.

Sen övergick jag till att späda enligt färgtillverkaren, vilket är lite voodoo när det gäller alcro, men typ 5-10%.

Jag tycker väl det går hyffsat att måla, men sprutbilden och mängden färg är inte i närheten av vad man ser på youtube klipp. Med maximal spridning upp/ner så målar jag på 10-15 cm's avstånd och täcker kanske 10cm i höjd.

Jag var på gång att köpa andra munstycken men Biltema har ju tyvärr slutat sälja dessa, osäkert också om de passade på SG600 (min sprutpistol). Alternativet är ett billigt HLVP paket med munstycken från random Amazon sida eller de dyra proffsprylarna, men jag ska försöka avsluta mitt projekt med den utrustning jag har.

jag har även funderat på att trycksätta koppen för att få till ett bättre färgflöde, men inser att det kan bli knepigt att få lagom och konstant tryck. Jag upplever också att flödet med koppen ovantill beror på hur full den är. Fyller man den med vatten får man en jämn stråle ända tills den går tom, men med tjock färg minskar flödet när den börjar bli tom, i alla fall upplever jag det så.
 
Vad ska jag köpa för spruta om jag ska måla tak och väggar inomhus?
Går det att måla snickerier som luckor och dörrar så är det ett plus men inget krav.
Samma sak med fasad utvändigt.

Men antar att det inte går att få allt i samma.

Helst under 10'

Kanske går att få tips på billig och bra spärrfärg, främst nikotin, här också?
 
nino nino skrev:
Vad ska jag köpa för spruta om jag ska måla tak och väggar inomhus?
Går det att måla snickerier som luckor och dörrar så är det ett plus men inget krav.
Samma sak med fasad utvändigt.

Men antar att det inte går att få allt i samma.

Helst under 10'

Kanske går att få tips på billig och bra spärrfärg, främst nikotin, här också?
Har en Wagner pro 350 r. Funkar kanon, ligger på runt 7k inkl moms. Just nu billig på verkter

https://www.verkter.se/luftfri-farg...oE2zAszwCbOfBfLzJHrcoDDJS3kHxnnxoC94YQAvD_BwE
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad ska jag köpa för spruta om jag ska måla tak och väggar inomhus?
Går det att måla snickerier som luckor och dörrar så är det ett plus men inget krav.
Samma sak med fasad utvändigt.

Men antar att det inte går att få allt i samma.

Helst under 10'

Kanske går att få tips på billig och bra spärrfärg, främst nikotin, här också?
Hyr i 3 dagar via hygglo så slipper du oroa dig mellan jobben att något inte ska funka nästa gång du tar fram den?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Hyr i 3 dagar via hygglo så slipper du oroa dig mellan jobben att något inte ska funka nästa gång du tar fram den?
Nja har väl några i bekantskapskretsen som har som jag säkert får låna men en egen vore roligt 🙂
 
M mojjen skrev:
Har en Wagner pro 350 r. Funkar kanon, ligger på runt 7k inkl moms. Just nu billig på verkter

[länk]
Kikade på videon. Killen ser så glad ut och sprutar utan mask. Ingen färdigma alls!? Är airless sprutor så bra?

I slutet av videon säger de dock att man ska skyddsutrustning, han tar på sig ”munskydd” och skyddsglasögon, men då ser man ju inte hur glad han är…

På slutet visas också hur man bytet munstycken, använder extra(?) filter för färgen, samt tömmer spruta/slangar på färg och rengör.

Jag har tvivlat på hur bra dessa sprutor är på att tex målaren dörr med tunnare lackfärg, men i videon byter den glada killen till mindre munstycke och ändrar instälninggsratten på kompressorn och lackerar en dörr.

Tja, det blev en liten recension.
Jag är nästan övertygad utan att ha provat. 🤔

Tror till och med frun skulle nog gilla den sprutan, med förlängt munstycke på. Hon tycker det är så jobbigt att rolla tak 😂😂😳🤪
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E ernelli skrev:
Vad har du för diameter på munstycket? Jag köpte Biltemas billiga HVLP med överliggande kopp med 1.4mm, är inte helt nöjd med flödet för den vattenbaserade lackfärg jag använder, Alcro servalack.
Servalacken är väl en bra färg. Har penslat den med gott resultat, men inte sprutmålat.
Jag köpte Julas spruta med överliggande kopp när jag inte lyckades med den med behållaren under. (Grön serie).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082210/
https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWS...stinationid=10016&lastmodified=19790101000000
Det ingick extra munstycke/nålar 1,4/1,7/2.0 mm men hade nog behövt 3 mm för att klara den vattenlösliga färgen.

Vissa (Biltemas) billiga sprutor har 1,3 mm munstycke och marknadsförs som HVLP.
Min Jula spruta med överliggande kopp är en MVLP spruta.
Märket känns väl inge vidare, men tyckte ändå kvalite/precision kändes bra och så var den 3ggr dyrare än Biltemas.

Det finns trycklyftssprutor med 5L kopp och 4-6mm munstycke med det är väl inget för vanligt folk.
Krvävet väl en kompressor som måste stå utanför huset och som transporteras på egna hjul…
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kikade på videon. Killen ser så glad ut och sprutar utan mask. Ingen färdigma alls!? Är airless sprutor så bra?

I slutet av videon säger de dock att man ska skyddsutrustning, han tar på sig ”munskydd” och skyddsglasögon, men då ser man ju inte hur glad han är…

På slutet visas också hur man bytet munstycken, använder extra(?) filter för färgen, samt tömmer spruta/slangar på färg och rengör.

Jag har tvivlat på hur bra dessa sprutor är på att tex målaren dörr med tunnare lackfärg, men i videon byter den glada killen till mindre munstycke och ändrar instälninggsratten på kompressorn och lackerar en dörr.

Tja, det blev en liten recension.
Jag är nästan övertygad utan att ha provat. 🤔

Tror till och med frun skulle nog gilla den sprutan, med förlängt munstycke på. Hon tycker det är så jobbigt att rolla tak 😂😂😳🤪
Mask, engångsklöder och hårmössa är att rekommendera. Visst inte som en luftspruta men det blir en del. Speciellt vid takmålning
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Räcker Airless Control Pro 250 M modellen för en hemmafixare eller är den klen?
Två munstycken, Control tip 311, 517 ingår.
4995 kr på Hornbach
[länk]
Vågar inte svara på det då jag bara provat 350r. På pappret är det inte mycket som skiljer, 50w effekt. Längre slang. 9m kända jag skulle varit för kort då jag skulle göra flera intilligande rum. Skönt att ställa dorutan en bit igrpn då man inte snubblar in i Den. Sen kan jag rekommendera att köpa förlängningsskaft. Det behöver inte vara wagner orginal, billigt på amazon.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A
Jag har inte sett Scheppach ACS3000 omnämnas i tråden. Är det någon som testat den? Kostar bara 1995 kr, airless, suger direkt ur färgburken och verkar klara många olika slags färg.

Jag funderar på att köpa ett äldre hus där alla ytskikt inomhus behöver ses över. Huset är ganska välhållet, men det har bott en hund där som gjort repor på dörrar och krafsat sönder rutig glasfiberväv på väggar, så det är först oändligt mycket underarbete innan man kommer till själva målningsarbetet. Men där tänkte jag att en färgspruta kunde vara behjälplig.

Tanken är att använda sprutan till att måla väggar, vävspända tak, garagegolv, snickerier som dörrkarmar, innerdörrar, garderobsdörrar, snickerier inne i garderober och inne i köksskåp. Köket har skåpluckor i teak och dessa tänkte jag olja istället.

 
A Allinug skrev:
Jag har inte sett Scheppach ACS3000 omnämnas i tråden. Är det någon som testat den? Kostar bara 1995 kr, airless, suger direkt ur färgburken och verkar klara många olika slags färg.

Jag funderar på att köpa ett äldre hus där alla ytskikt inomhus behöver ses över. Huset är ganska välhållet, men det har bott en hund där som gjort repor på dörrar och krafsat sönder rutig glasfiberväv på väggar, så det är först oändligt mycket underarbete innan man kommer till själva målningsarbetet. Men där tänkte jag att en färgspruta kunde vara behjälplig.

Tanken är att använda sprutan till att måla väggar, vävspända tak, garagegolv, snickerier som dörrkarmar, innerdörrar, garderobsdörrar, snickerier inne i garderober och inne i köksskåp. Köket har skåpluckor i teak och dessa tänkte jag olja istället.

Med allt underbaarbete du har framför dig om du köper det huset kommer målandet. Med pensel eller spruta. Vara 10% av jobbet....
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.