Uppdatering:
Varför har ingen sagt hur enkelt det är snabbt få fantastiska ytor genom att slipa och polera? :)

Vände på dörren i tidigare inlägg och insåg att den måste målas om. Hade bara maskerat med tejp eftersom jag inte tänkt spruta...

Nåja, fick hem lite godis idag idag: En massa sliprondeller (Mirka Abranet/Abralon från P40 upp till P4000!, polerrondeller och polish). Körde 400,600,1000,2000våt,3000våt,4000våt, och sen våffelrondell+polish. Det gick igenom färgen lite halvt om halvt ,men där det finns färg kvar är det nära spegelblankt!

Det är enbart original snickerifärg på dörrens insida. Efter P1000 var ytan halvblank igen (färgstoft borta). Sen blev den blank,för blank för en dörr.
Samling av slipmaterial med olika grovheter från Mirka Abranet och Abralon, polerrondeller samt en flaska Polarshine polish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högblank vitmålad yta på en dörr demonstrerar effekten av slipning och polering i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även ett test med PFS 5000 och 5-7% utspädd Beckers Perfekt Plus Fönster och Snickerifärg:
Syftet var att kolla hur rinnig färgen blev efter spädning, och vilken ytfinish det blev, eftersom jag bara sprutat den liggande dörren ett antal gånger. Mattade ner ytan på ett vitt melanin-hyllplan, kapade det och monterade som ett "L" för att få två stående och en liggande yta. På den ena stående ytan sprutade jag riktigt ordentligt, alltså massivt. Gick över flödigt 3-4 ggr. På den andra sprutade jag "ett normalt men fullt täckande skikt" och på den liggande sprutade jag ett tunt (minsta möjliga fortfarande täckande) skikt.

Resultat:
Den dränkta stående ytan rann mycket, men efter torkningen var det svårt att se några rinningar. Det var bara att det "runnit över" längst ner så att säga. Ytan var dock ej perfekt.
Den andra stående ytan gick inte att se att jag sprutat!? Det såg bara ut som ett "normalt hyllplan med perfekt finish". Den liggande ytan likaså. Nära perfekt. Väldigt uppmuntrande resultat!

Nästa steg är att spruta något i en vit högblank lackfärg. Frågan är om den är lika snäll som fönsterfärgen som ju fixar en perfekt yta av sig själv...

Har funderat lite då och då på att det vore snyggt att lacka mina stereohögtalare vita, högblanka, men det är fina högtalare så de får absolut inte förstöras. Men nu känns det som att det är bara att blåsa på!
 
  • Högblankt målat dörrblad i verkstad med slipmaskin och polerutrustning på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gros19 och 4 till
  • Laddar…
Jag har sprutat innertaket med sperregrund och använt en Bosch pfs 5000 pistol. Resultatet blev bra men det blev väldigt mycket färgdamm. Allting i rummet blev täckt små prickar o mitt ansikte var helt vit prickigt.
Jag spädde ut färgen ca 15% med vatten. Har jag gjort fel eller..?
 
andhul andhul skrev:
Jag har sprutat innertaket med sperregrund och använt en Bosch pfs 5000 pistol. Resultatet blev bra men det blev väldigt mycket färgdamm. Allting i rummet blev täckt små prickar o mitt ansikte var helt vit prickigt.
Jag spädde ut färgen ca 15% med vatten. Har jag gjort fel eller..?
För dålig atomisering: För stort munstycke, för mycket nålöppning, för lite luft.
 
  • Gilla
andhul
  • Laddar…
Såg en man på Hornbach som bar en Wagner 350 mot kassan. Han hade det största leendet jag har sett :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrsbook och 3 till
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Yes, vid avslutat jobb spolas innehållet i slangarna tillbaka i burken. Lite slabb blir det dock, så riktigt lika färgekonomiskt som noggrant pensel/rollermålande blir det not aldrig.
Tja, när man tvättar rollers känns det som typ en halvliter som man dessutom felaktigt spolar ut i avloppet. ..
 
K karlmb skrev:
Tja, när man tvättar rollers känns det som typ en halvliter som man dessutom felaktigt spolar ut i avloppet. ..
Med en spruta med enlitersbehållare försvinner nästan inget.
 
martin43 martin43 skrev:
För dålig atomisering: För stort munstycke, för mycket nålöppning, för lite luft.
Tack för infon... Jag köpte mer färg o blandade till så den blev lite tjockare. Det fungerade oxå!
 
Snart ska det sprutas

Wagner Control Pro 250 R.

Bör jag späda ut färgen något? Gäller Beckers Oljefärg V vit är tjock som väggspackel.
 
Grattis till ett bra köp!
Har testat Alcro bestå och Demidekk utan att späda och utan några som helst problem!
Blir lite mindre dimma i luften om färgen är uppvärmd och därmed tunnare men funkar även om färgen är 15-20gr.


A Atom skrev:
Snart ska det sprutas

Wagner Control Pro 250 R.

Bör jag späda ut färgen något? Gäller Beckers Oljefärg V vit är tjock som väggspackel.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Testat Wagner Control Pro 250 R än? går i köptankar
 
Köp!



Q quattro1 skrev:
Testat Wagner Control Pro 250 R än? går i köptankar
 
  • Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
S Stins skrev:
Köp!
Det ser väldigt mycket ut som ett gammalt stationshus :thinking:
 
Stämmer bra, BAJ stationshus.
 
Varför inte originalkulören, rött och grönt? Det var mycket vackrare än de ljusa färger SJ satte på husen.
(Är det Länghem eller Målsryd?)
 
Målsryd
Dom är helt klart fina i orginalfärgen men vi ville ha det vitt. =)
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.