en högtryckspruta, kanske hemmatillverkad. Så ser det ut när man sprutar, t ex fasader, men skall man spruta sin villa på det sättet, så får man täcka allt i närområdet. Färgen hålls väldigt tunn. Vill nog råda Dig och andra, att fortsätta med penseln.

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Zirox skrev:
Jag håller på att bygga ut kåken och är allmänt trött på att måla.
Så efter att läst denna tråden så har jag beställt mig en Wagner ProjectPro 117 Hoppas nu att man blir nöjd. Jag skall se om jag hinner testa den i mellandagarna. :)
Så nu har jag målat klart, Det var väldigt enkelt och det går hur fort som helst att spruta väggarna. Mycket nöjd med maskinen.

Jag har en fråga bara. Maskinen klarar att spruta upp till 200bar. Men vad är det ultimata trycket? För och nackdelar att använda lite eller mycket tryck.
Någon som vet?

Petlin1130 skrev:
Tack, har sjäv 100 kvm tak som skall målas. Underbar tråd, funderar på att hyra utrustning
Det finns flera firmer man kan hyra av bl.a så har Anti-Corrosion uthyrning av färgsprutor (och även andra ytbehandlingsutrustningar). Är helt klart värt pengarna när man ska måla ganska många kvm.
http://www.anti-corrosion.com/uthyrning/uthyrning.html

Tror vissa av nordsjö och alcro butikerna också har uthyrning av färgspruta.

Zirox skrev:
Så nu har jag målat klart, Det var väldigt enkelt och det går hur fort som helst att spruta väggarna. Mycket nöjd med maskinen.

Jag har en fråga bara. Maskinen klarar att spruta upp till 200bar. Men vad är det ultimata trycket? För och nackdelar att använda lite eller mycket tryck.
Någon som vet?
Jag har hört att du ska satsa på att ha så lite tryck som möjligt utan att sprutbilden förstörs. Ju mindre tryck destå mindre sprutdamm och destå mindre behöver maskinen också jobba och då håller den längre.

mb77tyson skrev:
Det här ser ju så himla enkelt ut...

Vad är detta för typ av utrustning?

[länk]
Det är en högtrycksfärgspruta som man satt ett förlägningsskaft på (skulle gissa på att det är graco utrustning då det ser ut som graco munstycke med hållare).

sprutningpolegun2.jpg

Går även att ha färlängningsskaft med roller på.

verktygsgurun skrev:
Vilket arbete ! Jag köpte en grön bosch färgspruta (ingen proffsgrej precis, men kan återkomma med betyg) på K-rauta häromdagen som jag skall testa nu....
Hur verkar färgsprutan?, är själv sugen på att inhandla en sådan, ska måla garageväggar o tak i första hand.
Är det fler som har testat dessa så skriv gärna hur de funkar.

mvh
Henrik

henrik78 skrev:
Hur verkar färgsprutan?, är själv sugen på att inhandla en sådan, ska måla garageväggar o tak i första hand.
Är det fler som har testat dessa så skriv gärna hur de funkar.

mvh
Henrik
Jag har en sådan spruta och den fungerar fint till väggar och tak. Tänk dock på att välja rätt färg, sprutan klarar inte av latexfärg.

• Gilla
Spiknubben
  • Laddar…
Lyfter denna tråd igen då jag sitter med beställa knappen på en Fuji Q4 Gold spruta - Tanken är mindre projekt samt dörrkarmar, innerdörrar samt fönstersmygar och karmar.

Är det någon som har input på denna spruta?

Fantastik genomgång av TS, man bockar och bugar. Efter att ha läst om skillnaderna mellan HVLP och andra varianter så kommer hela tiden frågan vad olika saker är för nåt?

T.ex. artnr OF-72027 från www.swedol.se (kan tyvärr inte direktlänka). Är det en äkta HVLP?
Och en sån här från Jula? http://www.jula.se/fargspruta-082100 Vad klassas den in som?

Jag har just beställt en Titan XT255 från USA på ebay. Blir ca $270 med lite tillbehör och för de pengarna kunde jag inte inte motstå. ;)

Tar hem den med Jet carrier så jag skulle tro att det slutar på ca 3000kr ink moms och frakter.

Talade med en kompis som har vart målare och han säger att om man tycker Airless dammar så har man fel teknik eller kör med aldeles för högt tryck. Hemligheten är tydligen att man måste hålla munstycket helt vinkelrätt mot underlaget. Med rätt teknik och tryck så dammar det så lite att man knappt behöver maskera.

415 munstycke fukar till täcklasyr och akrylat men kan vara lite på gränsen till latex, helst skall de klara 519.

Det är nästan så man ser fram emot att måla om kåken i sommar!

Har nu nästan beställt en sådan här, efter att ha undersökt så verkar det vara ett riktigt bra alternativ i den "billiga proffsklassen".

Med utbytbara munstycken tror jag man klarar det mesta.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är det artikelnr OF-72026 på http://handla.swedol.se/

• fargspruta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.