I augusti i år byggde vi en kattramp till vår katt. Vi bor på andra våningen i ett lägenhetshus, inte bostadsrätt. Fastighetsskötaren bad oss att omgående ta bort kattrampen då det räknades som ett tillbygge och vi ifrågasatte detta då det skulle störa grannarna att springa upp och ner i trappuppgången. Sedan dess har vi inte hört ett ljud och den har stått kvar. Idag utan något meddelande är den borta. Rampen vet vi inte ens vart den är. Finns det något sätt att få igenom detta? Vet någon ett bra tips?
Granne nr 2 klagar på att det stör delar av deras utsikt mot havet, vill att vi bygger ett annat hus, vi har tänkt bygga 1-1/2 plans hus, de tycker det ser ut som ett tvåplansradhus, fast det inte är det och som sagt så hat kommunen godkänt!Annika Lindström skrev:
Granne nr 2 visste innan de köpte sitt hus förra året att vi skulle bygga 1-1/2 plan hus!gäst skrev:
Ni kan börja bygget ändå med risk att grannarnas överklagan går igenom och ni får ändra/riva. Liten risk är det alltid men ni följer detaljplan och kommunen har ju beviljat så det bör vara lugnt. Vissa kalkoner i detta land verkar tro att bra utsikt är en mänsklig rättighet
Fått brev från Länsstyrelsen idag om att jag har till den 15/4 på mig att yttra mig om de överklagande som kommit till dem, vet inte vad jag ska skriva, vi har ju fått bygglov från kommunen!
Har någon erfarenheter kring när Länsmuseet (i Stockholm ) inkommer med synpunkter till kommunen?
Vi har i samband med bygglovsansökan stött på att det råder en kulturhistorisk klassificering på vår tomt. En klassificering som gjordes 2013 när vår detaljplan redan var gällande och är så i ett år till. Vi har fått igenom både rivningslov av en gammal fastighet och styckning av tomten utan att fått någon upplysning om denna klassificering.
Länsmuseet har nu, på uppdrag av kommunen, inkommit med synpunkter på t ex färgval, val av beläggning på uppfart osv. Kommunen ber oss att anpassa bygglovet utefter Länsmuseets synpunkter. Är detta riktigt? Kan vi komma undan anpassningen - kanske för att inget av detta nämns i detaljplanen?
Vi har i samband med bygglovsansökan stött på att det råder en kulturhistorisk klassificering på vår tomt. En klassificering som gjordes 2013 när vår detaljplan redan var gällande och är så i ett år till. Vi har fått igenom både rivningslov av en gammal fastighet och styckning av tomten utan att fått någon upplysning om denna klassificering.
Länsmuseet har nu, på uppdrag av kommunen, inkommit med synpunkter på t ex färgval, val av beläggning på uppfart osv. Kommunen ber oss att anpassa bygglovet utefter Länsmuseets synpunkter. Är detta riktigt? Kan vi komma undan anpassningen - kanske för att inget av detta nämns i detaljplanen?
Liknande trådar
-
Infällda utomhusspottar monterade infällt inomhus.
Belysning -
Bygga ut altan - behålla stommen eller byta allt?
Altan & Uteplats -
Kringgå bygglov - om man har byggnadsnämnden på sin sida
Bygglov -
Kommunen kräver bygglov på icke detaljplanerat område.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Allt om bygglov - lästips
Bygglov