E
Skrivet av: Anonym

Jag håller med om att det är stora höjningar för bygglovet. Det vet jag ingenting om vad som e ok eller inte.
Det jag vill kommentera är att det är ju inte kommunen som tar fram bygglovshandlingarna. Bygglovshandläggaren på kommunen avgör om ansökan (dvs de ritningar ni lämnar in) blir godkänd eller inte. Själva bygglovshandlingen ligger på er att ta fram, oftast är det bra om man åtminstone rådgör med en arkitekt. Om man anlitar en arkitekt att ta fram bygglovshandlingarna så beroende på storlek på byggnaden och hur mycket ni själva är överens osv kan kosta 50000:- ibland mer o ibland mindre. Sedan tillkommer kommunens kostnad ( i ert fall på 100 000 då, fast detta borde också bero på storlek på byggnaden.) för att behandla er bygglovs ansökan.

Sedan skulle jag vilja tillägga att om ni inte klarar av en oförutsedd utgift på 65000:- så tänk er för innan ni börjar bygga. generellt så blir husbygget alltid dyrare än vad man räknat med.

Detta var de tips o synpunkter som jag hade.
 
E
Skrivet av: Nicklas

Jag har ryktesvägen hört att man inte behöver söka bygglov för friggebodar större än 15 men mindre än 40 kvadrat, om man det bara finns en huskropp sedan tidigare på tomten. Är det någon som vet om detta stämmer?
/undrande
 
E
Skrivet av: Anonym

Vad ska man med bygglov till?! ...egentligen! förstår inte vitsen med det när det inte innebär att man har full laglig rätt att bygga...räcker ju med att en granne klagar så är det eventuellt kört.
 
E
Skrivet av: Anonym

Även om man söker bygglov som stämmer överens med de regler som gäller för området så betyder inte det att ingen kan överklaga. Alla bygglov kan överklagas av grannar och bli inte förvånad om så sker. Handläggningen av ett överklagande tar allt ifrån ett par månader till flera år. Det kan till och med bli så att man blir tvingad att göra ändringar även om ursprunget har stöd i reglerna för området.

För att minska risken för överklagande så är det bra om man presenterar sina planer för ALLA berörda grannar innan bygglovet söks. Var oerhört lyhörd för de synpunkter som grannarna har och det kan till och med vara bättre att tillgodose ett önskemål än att "köra över" den som har invändningar.

Om man bara kör på som om ingenting hänt så kan man nästan med automatik räkna med överklagande (även om den klagande har fel) och därmed stora förseningar.

Tänk också på att ta med detta i avtalen med leverantörer. Inget kul att sitta med ett beställt hus som måste ändras eller i vart fall försenas för att bygglovet har blivit överklagat.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi ska bygga ny friggebod där det nu står en gammal. Behöver vi fråga föreningen i vår samfällighet om lov igen? Friggeboden står nära en väg som går till vår granne bakom oss. Det är ej allmän väg utan tillhör vår förening.
 
E
Skrivet av: Gäst

Halloj allihopa,Om man vill bygga en friggebod/fårådsbod på en jordbruksfastighet som ligger väldigt nära vattnet,(dvs inom strandskyddet) finns det resriktioner då vad som gäller? behövs det bygglov/bygganmälan då? TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, jag och min flickvän beffiner oss i en svår situation. Vi bor utomlands nu och därför anlitade vi en ettablerad husfirma som kunde bygga ett hus till oss.

På nåt sätt så har firman lyckats lägga bettongplatan innan bygglovet var färdigbehandlad. För 3 v sen så ringde markillen till oss och sa att han skulle börja med markarbeten och då sa jag att han skulle kontakta försäljaren eller byggentrepenören för att fortsätta med det. Sen var det inget mer med det

. Några dagar senare sa ringer han för att säga att han är nästan klar med marken och att ska börja gjuta betongplattan. Nu har vi fått ett brev från kommunen där det står att de har varit på tomten häromdagen och sett att vi har börjat husbygget utan att bygglovet har varit färdigtbehandlat. Och därför riskerar vi att betala strfafavgifter. Jag anser att det är husfirman som har gjort ett sort misstag här, därföratt de visste från början att vi var utomlands och de skulle göra allt som bygget och alla handlingar som rör bygget. Vi skrev två kontrakt, en med försäljaren och en med byggentrepenören. Båda sitter under samma tak. Vad ska vi göra, snälla ge mig förslag om hur jag ska gå tillvägga med detta. (jag ha inte hunnit prata med firman, åker hem till sverge imorgon för att ta det här problemet. Min förhopning är att de erkänner att de har gjort fel och betalr straffavgiften. Mycket tacksam för svar
 
E
Skrivet av: Gäst

hej. ska bygga ett båt hus o undrar om det behövs bygglov till det.
bygget sitter ihopp med mitt bifintliga hus och är 6*3 meter. fast det är inget tak utan bara en trästomme med takstolar osv sen ska det vara en pressening över o ner över väggarna.

behövs det bygg lov till dettta?
 
E
Skrivet av: Gäst

Hejsan. Jag bor i ett litet samhälle 4 mil söder om Jönköping.
Jag vill bygga en vedeldad bastu på tomten. Men hur det med att bygga förnära grannes tomt? Som i mitt fall är en åker.. Gäller det 4.5m där också?

Mvh
Kent
 
E
Skrivet av: Gäst

Först står att du måste ha bygglov för att ändra färg på fasaden i detaljplanerat område, sen står att du inte behöver bygglov för det.. hur var det nu?.. snälla hjälp en färsking att förstå!
 
E
Skrivet av: anonym

Behöver man något tillstånd av grannar om man bygger på höjden ?
 
E
Skrivet av: charlie

behöver man tillstånd om taket till stugan har raset ner från snö att bygga igen ?
 
E
Skrivet av: Erik Zandén

Denna text beskriver tidigare lagstiftning, PBL ändrades 2 maj 2011.
 
E
Skrivet av: JonasL

Det kan inte vara rimligt att en liten sommarstuga på 50 kvm ska ha en kontrollansvarig konsult som kostar c:a 15 000 kr i arvode för att få bygga ett så enkelt hus. Det krävs nu i och med den nya Plan & bygglagen, fr maj 2011. Bygglovet kostar c:a 7 000 kr, exakt svar går inte få. Det är tydligen så att politikerna tycker att den "lilla mannen" inte ska ha råd att göra sådana utsvävningar som att bygga och ha ett litet sommarnöje. Är det det Nya Arbetarpartiet som älskar människor som har drivit igenom de omständiga reglerna. Sverige är och förblir konsulternas paradis.
 
E
Skrivet av: Stina

I Danmark är det gratis med bygglov.. Så konstigt med en rakning på 6300 kr för en bygglov på att få högna vår trädgårdmur till 1.40 m. Byggloven koster mer än kostnaden på material.. !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.