711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kontrollera bromscylindern, den ena kolven kan ju gå trögt så att den inte trycker på båda bromsbanden jämt. Sedan så skulle jag byta bromsslangen på den sidan, låter som om den skulle kunna vara sprucken/svullen på insidan.galento skrev:Ja och det blir märkligare , ställde in bromsbanden och tänkte att man skulle
lufta bromsarna för säkerhets skull och på vänstersidan kom ingen bromsvätska
förrän man pumpat flera gånger på pedalen. Ser inget läckage nånstans och kollar
nivån i bromsvätskebehållaren ofta. Trodde först att luftningsnippeln var
tät av nåt så jag tog ur den och blåste rent. Men vi luftade båda sidor och provade
bes igen = lika dåligt på vänster sida. Ser bra ut på båda sidor och smörjt med
kopparpasta där backarna rör sej mot skölden. Har bes flera ggr förut och det har
varit jämna bromsvärden
[bild] [bild]
Fungerar lastkännarventilen som den ska ?galento skrev:Ja och det blir märkligare , ställde in bromsbanden och tänkte att man skulle
lufta bromsarna för säkerhets skull och på vänstersidan kom ingen bromsvätska
förrän man pumpat flera gånger på pedalen. Ser inget läckage nånstans och kollar
nivån i bromsvätskebehållaren ofta. Trodde först att luftningsnippeln var
tät av nåt så jag tog ur den och blåste rent. Men vi luftade båda sidor och provade
bes igen = lika dåligt på vänster sida. Ser bra ut på båda sidor och smörjt med
kopparpasta där backarna rör sej mot skölden. Har bes flera ggr förut och det har
varit jämna bromsvärden
[bild] [bild]
Väntar på en ny slang mellan kaross och bakaxel och ska sen blåsa rent bromsrörenS Strontus skrev:
ut till varje hjul och testa igen. Tänkte prova att sätta på trummorna och koppla slang
på luftnippeln och blåsa rent rören om det skulle vara nåt skit från slangen som lossnat
och följt med och stryper flödet.
Brake lampan i instrumentet tändes när vi luftade men slocknade när man bromsadeN Niq skrev:
vid provkörning så man kan ju anta att sliden i fördelningsventilen står i rätt läge
Någon lastavkänningsventil har jag inte sett på denna.
En pickup måste väl ha någon form av bromsfördelning beroende på lastvikt? Blir ju väldigt underligt bromskraftsförhållande annars.
Annars så har jag jag varit med om att dom nya bromsbanden inte haft riktigt rätt form. Detta har jag löst genom att slipa in dom så dom följer trummans form.
Jag antar att du kontrollerat och tagit bort eventuella kanter i trumman. Sen finns väl möjlighet att trumman är så sliten att inte bromsbanden når ut ordentligt men det borde ju märkas när du justerar den.
Annars så har jag jag varit med om att dom nya bromsbanden inte haft riktigt rätt form. Detta har jag löst genom att slipa in dom så dom följer trummans form.
Jag antar att du kontrollerat och tagit bort eventuella kanter i trumman. Sen finns väl möjlighet att trumman är så sliten att inte bromsbanden når ut ordentligt men det borde ju märkas när du justerar den.
Har mekat växelöverföring på både Corsa och Zafira. På Corsa var det prylen på lådan som vajrarna går till som var sliten. Kunden köpte en ny på Opel, och den nya var mycket kraftigare än den som satt där orginal.Z Zorn skrev:Min bil känns gammal, den är från 2011 så egentligen inte speciellt gammal. Den har gått 26k mil och har i min ägo rullat 16k.
Jag skulle vilja få den att kännas som ny i växelspak och styrning. Den niger lite grann i kurvor, det vill jag inte. Exteriören skiter jag blankt i.
Vad ska jag göra med min Astra diesel kombi för att få den att bli pånyttfödd?
På Zafira, som ju bygger på Astra, var det slitet i plasten vid kulan på spaken, inget som gick att laga, och det fanns inte att köpa till just vår modell på eftermarknaden. Men den fanns på tex Autodoc till andra motoralternativ.
Själva vajrarna var det inget fel på.
Nu vet jag inte exakt vad du har för modell, men det verkar finnas "Repsats växelhävarm" på Autodoc.
Om man klickade på den fick man dock bara upp satser med lager till lådan ??
Redigerat:
Sitter ingen sådan på denna men det kanske beror på att det är den minsta modellen,N Niq skrev:En pickup måste väl ha någon form av bromsfördelning beroende på lastvikt? Blir ju väldigt underligt bromskraftsförhållande annars.
Annars så har jag jag varit med om att dom nya bromsbanden inte haft riktigt rätt form. Detta har jag löst genom att slipa in dom så dom följer trummans form.
Jag antar att du kontrollerat och tagit bort eventuella kanter i trumman. Sen finns väl möjlighet att trumman är så sliten att inte bromsbanden når ut ordentligt men det borde ju märkas när du justerar den.
hade det på min tidigare som var en K2500HD. Hade en genomgång av bakbromsarna
-14 och sen dess har det funkat och tog bort kanterna samtidigt så nu var det lätt att
få av dom
Ja då är väl bästa gissningen det som någon annan skrev om bromsslangen.galento skrev:
Tog isär hjulcylindrarna och där var förhoppningsvis problemet så har honat upp dessa och det får bli nya tätningar i dessa.
Ska sätta i "verktyget" i fördelningsventilen så det spärrar sliden vid luftning så inte den stryper flödet. Så får vi testa igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska sätta i "verktyget" i fördelningsventilen så det spärrar sliden vid luftning så inte den stryper flödet. Så får vi testa igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt när nya originaldelar kostar "ett par tior"galento skrev:
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=110303&cc=1030576&pt=1952&jsn=486
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Du har väl samma/lika bromsar som på äldre G20 van? Kanske lika trummor också? Jag jobbade med usa bilar tidigare och har väl bytt ett antal hundra såna där och många ggr när det var ojämn bromsverkan och man tyckte allt var okej så bytte man trummor och då var det okej igen. Vet inte om de trots allt slits ganska hårt och blir för tunna och sviktar. Minns flera bilar man bytte allt på för det var ju oftast pruttigt ändå. backar, hjulcylindrar, wirar och allt. Sen på besiktningen var det ojämnt......Så bytte man trummor utan att göra nå mer så var det bra sen.galento skrev:
Kan nog tänkas det är likadana trummor , tack för tipset ska se om jag hinnerS Stefan1972 skrev:Du har väl samma/lika bromsar som på äldre G20 van? Kanske lika trummor också? Jag jobbade med usa bilar tidigare och har väl bytt ett antal hundra såna där och många ggr när det var ojämn bromsverkan och man tyckte allt var okej så bytte man trummor och då var det okej igen. Vet inte om de trots allt slits ganska hårt och blir för tunna och sviktar. Minns flera bilar man bytte allt på för det var ju oftast pruttigt ändå. backar, hjulcylindrar, wirar och allt. Sen på besiktningen var det ojämnt......Så bytte man trummor utan att göra nå mer så var det bra sen.
få ihop detta under helgen och åka in till bes till veckan. Mätte innerdiametern på
trummorna och de verkade vara lite större än 11" , men ska se om jag kan mäta mer
noggrant innan jag sätter tillbaka dem.