M Myckling skrev:
[bild] [bild] Jag är väl inget fan av franska bilar men denna skönhet är ju helt fantastisk.
Har en gubbe här i krokarna som kör en sådan guldfärgad året runt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tokslut Tokslut skrev:
Har en gubbe här i krokarna som kör en sådan guldfärgad året runt
Det finns inte många kvar av dessa rariter, komfort långt utöver det vanliga
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
App för å hålla koll på bränsleförbrukning och körsträcka((privatbil).
Ni som använder det, vilken använder ni?

Telefonen är en Iphone. (Själv har jag androidmobil).

/Patrik
 
galento
Då var det dags för tätningsbyte i en servopump :D det vanliga stället på dessa är väl den stora o-ringen som sitter på pumpen och tätar mot oljebehållaren , såg ut att vara det på denna också. Men man byter väl ut alla när ändå pumpen ligger på bänken.

Servopump på en arbetsbänk med synlig stor o-ring, verktyg och smutsiga trasor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Lösningen på Gileran, en mässings mutter till en rörkoppling.
Avgasflänsen var omgängad till M40x2
Mässingsmutter som används för rörkoppling på en Gilera-motorcykels avgasfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
galento
Satte tillbaka servopumpen igår och verkade tät efter varmkörning men använder pickupen en del så det visar sej nog :p:cool:.
Hade tänkt byta axeltätningen också men hade inte rätt avdragare. Men där läckte det inget och det finns gott om plats att byta när pumpen sitter i bilen om det skulle behövas.
Hålet i axeln är gängat 9/16 " UNC så rensade gängorna för ev. framtida behov.
Närbild av en återinstallerad servopump i ett fordon med fokus på axeltätningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1985 och framåt hade Saginaw pumparna bredare skurna o-ringar men båda sorterna var med i satsen (y)
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Satte tillbaka servopumpen igår och verkade tät efter varmkörning men använder pickupen en del så det visar sej nog :p:cool:.
Hade tänkt byta axeltätningen också men hade inte rätt avdragare. Men där läckte det inget och det finns gott om plats att byta när pumpen sitter i bilen om det skulle behövas.
Hålet i axeln är gängat 9/16 " UNC så rensade gängorna för ev. framtida behov.
[bild]

1985 och framåt hade Saginaw pumparna bredare skurna o-ringar men båda sorterna var med i satsen (y)
Mycket har jag skruvat med, men aldrig en servopump.
 
galento galento skrev:
Satte tillbaka servopumpen igår och verkade tät efter varmkörning men använder pickupen en del så det visar sej nog :p:cool:.
Hade tänkt byta axeltätningen också men hade inte rätt avdragare. Men där läckte det inget och det finns gott om plats att byta när pumpen sitter i bilen om det skulle behövas.
Hålet i axeln är gängat 9/16 " UNC så rensade gängorna för ev. framtida behov.
[bild]

1985 och framåt hade Saginaw pumparna bredare skurna o-ringar men båda sorterna var med i satsen (y)
Har du inte avdragaren som är gjord för ändamålet så ska du inte ens försöka. De där remskivorna sitter med en ganska stor presspassning. Universalavdragare är bara att glömma. Det ska vara en solid avdragare som skjuts på från sidan. Inte ens de avdragare som tex hansen säljer för just detta stoppar ibland. Bäst är GM´s originalverktyg men jag tror Chrysler har en bra också för de har samma fattning på sina äldre generatorer. De har också pressfattning på remskivan.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Mycket har jag skruvat med, men aldrig en servopump.
Det var bara byte av några o-ringar och rengöring så det var inte nåt märkvärdigt.
Har sett att det finns slangfilter att sätta på returen och när man såg all skiten på magneten i oljebehållaren så kanske det vore en bra grej , har en skuren pump liggade på hyllan från en annan bil.
 
galento
S Stefan1972 skrev:
Har du inte avdragaren som är gjord för ändamålet så ska du inte ens försöka. De där remskivorna sitter med en ganska stor presspassning. Universalavdragare är bara att glömma. Det ska vara en solid avdragare som skjuts på från sidan. Inte ens de avdragare som tex hansen säljer för just detta stoppar ibland. Bäst är GM´s originalverktyg men jag tror Chrysler har en bra också för de har samma fattning på sina äldre generatorer. De har också pressfattning på remskivan.
Ja jag vill inte sabba remskivan , då är det bättre att vänta och ha riktiga grejer. Har sett att den kan sitta rejält på axeln.
 
Åkte hem från Gotland igår med moppen, och 2 gånger under resan trodde jag döden hade kommit.
Först på en landsväg på Gotland där en buss kommer ikapp och kör om i en kurva och troligtvis får möte, jag ser ju inte det bredvid bussen, men den går in till kanten innan den passerat mig helt så mitt kopplingshantag tar i bakre hörnet på bussen. Jag åkte redan utanför sträcken med tistlar slående mot benet, men jag klarade mig från att klota ner i diket.
Sen på fastlandet, gamla Nynäsvägen i höjd med Landfjärden finns några långa backar. Moppen gick bättre än någonsin och hastighetsmätarens visare lämnade den graderade skalan, böjde mig lite ner för att minska luftmotståndet och få visaren en liten bit till, och hade då inte koll i backspegeln.
Precis då drar en hoj med öppet avgassystem om, och växlar i denna sekund med en smäll.....satan var rädd jag blev...var nära att jag fick byta kalsonger.
Jag var kanske uppe i 80, men hojen passerade nog i 180.
 
  • Gilla
  • Wow
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja jag vill inte sabba remskivan , då är det bättre att vänta och ha riktiga grejer.
ja de sitter som satan milt uttryckt......jag har misslyckats med rikiga avdragare också. Kanten på remskivan slets loss typ. Sen ska man ha ett lika kraftigt verktyg att dra på remskivan också.......
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
G
Såg ett bra tips på youtube. Om man ska lossa en remskiva av stål från en axel kan man punktsvetsa fast en mutter på remskivan med tre svetspunkter, och sedan dra i en skruv i muttern tills remskivan lossnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
S Stefan1972 skrev:
ja de sitter som satan milt uttryckt......jag har misslyckats med rikiga avdragare också. Kanten på remskivan slets loss typ. Sen ska man ha ett lika kraftigt verktyg att dra på remskivan också.......
Hmm , låter som att så länge det inte läcker får fanskapet sitta kvar :cool::D;). Jobbar du på bilverkstad eller har du hobbybilar ?
 
G Gooli skrev:
Såg ett bra tips på youtube. Om man ska lossa en remskiva av stål från en axel kan man punktsvetsa fast en mutter på remskivan med tre svetspunkter, och sedan dra i en skruv i muttern tills remskivan lossnar.
ja då lär man nog helsvetsa på dessa......
galento galento skrev:
Hmm , låter som att så länge det inte läcker får fanskapet sitta kvar :cool::D;). Jobbar du på bilverkstad eller har du hobbybilar ?
jag är mek men jag jobbade tidigare på en firma som skruvade mycket usa bilar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.