759 999 läst · 11 497 svar
760k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Monterade drag på en 530dx -16
Mycket skruvande men direkt svårt var det inte.
Hade en kompis att montera drag på passaten, kom dit efter några timmar och trodde han fått fnatt, halva bilen var nerskruvad
Mycket skruvande men direkt svårt var det inte.
Hade en kompis att montera drag på passaten, kom dit efter några timmar och trodde han fått fnatt, halva bilen var nerskruvad
Jag behövde bara lossa stötfångaren bak då jag monterade mitt drag..nino skrev:
Dock fick man ju riva ut massa skit i skuffen för att koppla in elen om man inte hade kontakten dragen från fabrik där fick jag fnatt 😂.
Fyfan vad det funkar dåligt med dom där "lyssna på signalen" dosorna riktig skit som "kungen av dragkrokar" inte borde sälja om dom vill använda sig av det namnet
Den bilden blev en riktig snackis och föremål för stämning i USA för några år sedan, en välrenommerad bilfirma bytte in företagarens bilar mot nya, sålde dem vidare utan att ta bort loggan och sedan dök den där bilden upp, rörisen vart inte så glad, men kanske fick reklam för sin firma ändå.Tokslut skrev:
Rören till kulsprutan behöver också rensas...
Stämmer nog inte, är skillnad i både tjocklek på axeln, kanske även längd och infästning till navet beroende på motor och årsmodell, samt vilken automatlåda det är.S Stefan1972 skrev:
Jag antar att de som är specialister på området vet bäst.
Mycket troligt att det finns 12 olika axlar per sida till de olika årsmodellerna, motorerna och växellådorna, är i alla fall två olika automater på den generationen av C70.
Enligt uppgift jag fick i går från en större skrot finns det uppåt 40 olika drivaxlar till Volvo V70 generation 2 beroende på motor, drivlina, växellåda, årsmodell, vanlig eller xc osv.
Det var den jag hade i minnet från den tiden, Duck duckade lite så kom bilden uppmikethebik skrev:Den bilden blev en riktig snackis och föremål för stämning i USA för några år sedan, en välrenommerad bilfirma bytte in företagarens bilar mot nya, sålde dem vidare utan att ta bort loggan och sedan dök den där bilden upp, rörisen vart inte så glad, men kanske fick reklam för sin firma ändå.
Rören till kulsprutan behöver också rensas...
Ja tomgången fixade man genom att ta bort minus polen ett tag. Andra gången problemet kommer på en 3 månaders period. Kan vara något fel i ECU'n. Att öppna den i vinter och kolla efter fukt skador kan nog vara en ide.
Som ni ser är inte bilen ny men fungerar bra ändå, om man bortser från tomgångs buggen som nu visat sig 2 gånger.
Råkade köpa den där också, har man inget att göra så brukar man skaffa sig det.
Som ni ser är inte bilen ny men fungerar bra ändå, om man bortser från tomgångs buggen som nu visat sig 2 gånger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råkade köpa den där också, har man inget att göra så brukar man skaffa sig det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GAAAAHHHH.
Har ju bytt hjullager och bärarmar komplett med spindelleder senaste dagarna, tidigare även kompletta fjäderben med lagringar, skivor och klossar, typ allt är nytt, jag har provkört bilen 2 varv runt byn, 12 km.
Bilen hämtades här i går kväll, körs 5 mil. 3 mil i morse till framvagnsinställning och sen besiktning.
När bilen backas ut från framvagnsinställningen säger det klonk, fram o tillbaka några gånger, klonk varje gång. Bilen körs in igen, inget hittas, allt sitter som det ska.
Jag blir uppringd, hör tydligt hur det smäller till i telefonen, tänker vad jag gjort för fel, men jag är extremt noga, allt kollat minst 2 ggr.
Bara åka dit, lastar alla verktyg (vilket är många till en Renault) och ger mig iväg, det tar ca 1,5 tim.
Under tiden körs bilen in på bilprovningen som konstaterar klonket vid provkörning, kollar extra noga, men kan inte hitta nått fel, allt sitter fast, inget glappar, bilen blir godkänd.
Jag kommer dit, hissar upp bilen, kollar allt jag rört, allt är draget.
Det visar sig att skruvarna på de komplett levererade bärarmarna med spindelleder är för löst åtdragna, jag kan dra ett kvarts varv till på muttrarna med 16 mm ringnyckel, sen är klonket borta.
Om det inte drar grejerna från fabrik, är det väl bättre att lägga skruvar och leder lösa i kartongen ??
4 timmar/12 mil på bilen till ingen nytta 😡
Har ju bytt hjullager och bärarmar komplett med spindelleder senaste dagarna, tidigare även kompletta fjäderben med lagringar, skivor och klossar, typ allt är nytt, jag har provkört bilen 2 varv runt byn, 12 km.
Bilen hämtades här i går kväll, körs 5 mil. 3 mil i morse till framvagnsinställning och sen besiktning.
När bilen backas ut från framvagnsinställningen säger det klonk, fram o tillbaka några gånger, klonk varje gång. Bilen körs in igen, inget hittas, allt sitter som det ska.
Jag blir uppringd, hör tydligt hur det smäller till i telefonen, tänker vad jag gjort för fel, men jag är extremt noga, allt kollat minst 2 ggr.
Bara åka dit, lastar alla verktyg (vilket är många till en Renault) och ger mig iväg, det tar ca 1,5 tim.
Under tiden körs bilen in på bilprovningen som konstaterar klonket vid provkörning, kollar extra noga, men kan inte hitta nått fel, allt sitter fast, inget glappar, bilen blir godkänd.
Jag kommer dit, hissar upp bilen, kollar allt jag rört, allt är draget.
Det visar sig att skruvarna på de komplett levererade bärarmarna med spindelleder är för löst åtdragna, jag kan dra ett kvarts varv till på muttrarna med 16 mm ringnyckel, sen är klonket borta.
Om det inte drar grejerna från fabrik, är det väl bättre att lägga skruvar och leder lösa i kartongen ??
4 timmar/12 mil på bilen till ingen nytta 😡
I projektet att komma tillrätta med vibrationerna i min C70 cabbe har jag idag bytt det övre bakre motorfästet, det gamla med 6000 mil och 23 år i gummit var sprucket och sladdrigt, tveksamt dock om det är orsaken till mina kassa drivaxlar.
I morgon ska jag plocka bort den högra undre motorkudden och undersöka om den är kass, enligt uppgift går det bara att se om den är körd när den är demonterad.
Om den är kass väntar ytterligare 1400 pengar på en ny från GCP som fortfarande har dem i lager.
Och även dessa finns det flera varianter av som är beroende på vilken motor och vilka bromsar bilen har.
Men jag kommer att lösa detta, orden "jag ger upp" finns inte i min vokabulär, och är också vad jag trummat in i mina grabbar sedan de var små, ge aldrig upp oavsett odds, det finns alltid ett sätt.
Och hjälper inget annat tänker jag byta ploppen som täcker 12-voltuttaget, aka den gamla ciggtändaren, kommer definitivt att lösa problemet!
Och edit, de nya drivaxlarna dyker väl upp i början av nästa vecka, kostar dock lite mer än en plopp till cigguttaget!
I morgon ska jag plocka bort den högra undre motorkudden och undersöka om den är kass, enligt uppgift går det bara att se om den är körd när den är demonterad.
Om den är kass väntar ytterligare 1400 pengar på en ny från GCP som fortfarande har dem i lager.
Och även dessa finns det flera varianter av som är beroende på vilken motor och vilka bromsar bilen har.
Men jag kommer att lösa detta, orden "jag ger upp" finns inte i min vokabulär, och är också vad jag trummat in i mina grabbar sedan de var små, ge aldrig upp oavsett odds, det finns alltid ett sätt.
Och hjälper inget annat tänker jag byta ploppen som täcker 12-voltuttaget, aka den gamla ciggtändaren, kommer definitivt att lösa problemet!
Och edit, de nya drivaxlarna dyker väl upp i början av nästa vecka, kostar dock lite mer än en plopp till cigguttaget!