712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
För att den hanteringen är betydligt dyrare än att bygga en bil. När du bygger en bil levereras alla delar till JUST DEN FABRIKEN där skiten skruvas ihop. Det är rätt väloljat där leverantören alltid har ansvaret för att delen levereras ”precis när den behövs”. När det gäller reservdelar så behöver det finnas tillgängligt på varje marknad bilen säljs på. Det är också en annan, mycket dyrare logistik och mycket mer lagerbundet kapital. Det är ofta ett led till som skall ha sin marginal. Reservdelar är ofta ”kittade” och det kräver egen, unik förpackning mm. Sammantaget är det extremt mycket dyrare än montaget i fabrik.S Stubai skrev:
Och för att det går, det finns lagar på reservdelsllning som en tillverkare måste uppfylla. Man tjänar inte så mycket på en komplett bil, det är högst moderata marginaler men generellt, det skall vara bra marginal på reservdelar.
Grejar med Toyotan och skall byta bromsskiva fram då besiktningen tyckte den var skadad.. Bromsskivan sitter fastdragen med en mutter. Är det e torx?
Mäter man storleken som på bilden?
E34? Är det rätt?
Mäter man storleken som på bilden?
E34? Är det rätt?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Vad är det för Toyota?
Ser ut som man måste pressa ur navet ur lagren för att byta skölden.....
Ser ut som man måste pressa ur navet ur lagren för att byta skölden.....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag försökte googla fram hur de ser ut som nya, men det var inte lätt...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 600 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 600 inlägg
Så här borde det vara? Ser spontant ut som att arbetskostnaden är några ggr högre kostnad än delen.Dan_Johansson skrev:
Behöver man verkligen en bromssköld?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Är det den så borde det gå att kapa den vid den smalaste delen och brotta på den utan att bråka med lager..
Tror jag struntar i skölden,
Besiktningen gnällde bara på brosskivan så jag fixar den bara.
Tack för hjälpen 👍
Besiktningen gnällde bara på brosskivan så jag fixar den bara.
Tack för hjälpen 👍