RoTe RoTe skrev:
Här i Uppsala är det betydligt vanligare att man sprutar ner cyklister skulle jag tro.
Men det måste väl vara lovligt? Hatar en del uppsalacyklister som alldeles uppenbart anser sig ha egna trafikregler.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Men det måste väl vara lovligt? Hatar en del uppsalacyklister som alldeles uppenbart anser sig ha egna trafikregler.
Och jag hatar bilister som hittar på egna lagar jämte cyklister.
 
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Svårt att släppa då du hela tiden väljer att tillskriva mig något jag inte sagt. Var har jag pratat om ett FÖRBUD mot spolarvätska på sommaren? .
Ja, om du envisas med att ligga för nära bakom andra bilar så blir det ju så. Det är ju inte den framförvarande bilen som bestämmer avståndet till bilen bakom…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Ja, om du envisas med att ligga för nära bakom andra bilar så blir det ju så. Det är ju inte den framförvarande bilen som bestämmer avståndet till bilen bakom…
Och jag säger att man inte alls behöver ligga för nära om det är tal om högtrycksspolning.
 
RoTe RoTe skrev:
Här i Uppsala är det betydligt vanligare att man sprutar ner cyklister skulle jag tro.
Uppsalas cyklister är ju värre trafikmarodörer än Linköpings enligt min erfarenhet, men jag lämnar till var och en att avgöra om de ska ha en dusch.
Det jag känner till i ämnet är dock att en cykel är ett fordon och att det därför, till skillnad från gående, inte är förbjudet att stänka ner dem.😊
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Och jag hatar bilister som hittar på egna lagar jämte cyklister.
Om cyklisterna håller sig där de skall vara; på cykelbanorna så är det inga problem.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
RoTe
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Om cyklisterna håller sig där de skall vara; på cykelbanorna så är det inga problem.
Finns det alltid cykelbana? Nyhet för mig!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och jag hatar bilister som hittar på egna lagar jämte cyklister.
Det är minst lika illa men jag tycker det är mycket vanligare att cyklister verkar göra det.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Det är minst lika illa men jag tycker det är mycket vanligare att cyklister verkar göra det.
Man måste inte ha körkort för cykel, därför kan det vara lämpligt att bilister visar större hänsyn.
 
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Och jag säger att man inte alls behöver ligga för nära om det är tal om högtrycksspolning.
Du menar att det sprutar precis hur långt som helst?
Håller du tillräckligt avstånd så kommer det inte på dig, det inser du nog själv.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag köpte på mig denna kofångare från en skrotad bil för ett år sen, sen dess har den legat bakom förrådet i en hylla. Jag köpte den för att prova plocka av dekorlisten men den gick i tusen bitar typ.

Istället ska jag nu prova reparera kofångaren och sälja den vidare. Den har diverse skråmor och fästena är rostiga med flagnande färg. Sagt och gjort de ligger i elektrolysbadet för tillfället. Jag kommer förmodligen måla om den med svart bromsoksfärg.

Den största skadan är i vänster hörn, den har fått sig ett ganska bra slag i ena hörnet som gjort hörnet till en rejäl buckla istället. Jag började med att plocka isär hela grejen i beståndsdelar. Den var full med lera och jord på insidan.

Reparerad svart bilkofångare med synliga reparationsspår och en gul dekorlist på ett trätrallgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr verkade jag inte ha en bild sparad av hur det såg ut innan jag började trycka ut bucklan men detta är resultatet av gårdagens jobb. Värmde med en hårfön och provade att trycka ut skadan. Jag provade även med hammare och dolly (namn på svenska?) medan det var varmt. Det är bättre men inte bra ännu.

Reparerad bilkofångare med buckla och spår av reparationer mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag provade smälta plasten och smeta ut den genom att modifiera en av mina lödpistoler

Verktyg och del av bilens kofångare på en verktygslåda, med skadad dekorlist och reparationsequipage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar redan se bättre ut
Reparerad svart kofångare med utjämnad buckla och pålagd del av dekorlist, ligger på orangefärgad pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skar bort bitar av plasten från insidan där det inte syns, för att smälta ner och bygga på materialet runt skadan, det är flera skarpa kanter som gått förlorade som jag försöker återskapa.

Närbild av en befintlig skada på en kofångares dekorlist mot en trädäcksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar ta sig. Mycket jobb kvar ännu dock. Planen är att spackla det sista ojämnheterna och skråmorna med nån sorts mjuk plastspackel för ändamålet, sen prima med plastprimer och måla den en passlig färg som efterliknar fabrikens.

Närbild på en repad och sliten svart bilkofångare med rester av en dekorlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag hållit på ett tag och jag tror detta är så långt jag kommer med de verktyg jag har. Nästa steg är att hitta spackel och färg.

Reparerad kofångare med skråmor som ligger på en trätrall bredvid en röd låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver också hitta dessa skruvar, eller så får jag hitta på nånting eget.

Rostig skruv med flagnande färg på en smutsig yta som en del av ett bilrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut med en bit av original-listen på:
Person som passar en dekorlist på en svart bilkofångare vid en reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
Nissens
DennisCA DennisCA skrev:
Jag köpte på mig denna kofångare från en skrotad bil för ett år sen, sen dess har den legat bakom förrådet i en hylla. Jag köpte den för att prova plocka av dekorlisten men den gick i tusen bitar typ.

Istället ska jag nu prova reparera kofångaren och sälja den vidare. Den har diverse skråmor och fästena är rostiga med flagnande färg. Sagt och gjort de ligger i elektrolysbadet för tillfället. Jag kommer förmodligen måla om den med svart bromsoksfärg.

Den största skadan är i vänster hörn, den har fått sig ett ganska bra slag i ena hörnet som gjort hörnet till en rejäl buckla istället. Jag började med att plocka isär hela grejen i beståndsdelar. Den var full med lera och jord på insidan.

[bild]

Tyvärr verkade jag inte ha en bild sparad av hur det såg ut innan jag började trycka ut bucklan men detta är resultatet av gårdagens jobb. Värmde med en hårfön och provade att trycka ut skadan. Jag provade även med hammare och dolly (namn på svenska?) medan det var varmt. Det är bättre men inte bra ännu.

[bild]

Jag provade smälta plasten och smeta ut den genom att modifiera en av mina lödpistoler

[bild]

Börjar redan se bättre ut
[bild]

Jag skar bort bitar av plasten från insidan där det inte syns, för att smälta ner och bygga på materialet runt skadan, det är flera skarpa kanter som gått förlorade som jag försöker återskapa.

[bild]

Det börjar ta sig. Mycket jobb kvar ännu dock. Planen är att spackla det sista ojämnheterna och skråmorna med nån sorts mjuk plastspackel för ändamålet, sen prima med plastprimer och måla den en passlig färg som efterliknar fabrikens.

[bild]

Nu har jag hållit på ett tag och jag tror detta är så långt jag kommer med de verktyg jag har. Nästa steg är att hitta spackel och färg.

[bild]

Jag behöver också hitta dessa skruvar, eller så får jag hitta på nånting eget.

[bild]

Så här ser det ut med en bit av original-listen på:
[bild]
Vad är värdet på kofångaren när den är klar tror du, och hur mycket tid lägger du ner?
 
Inget jag tänkt på så mycket. Mera om att se till det finns saabdelar åt folk och att jag får öva mig på att fixa grejer, skulle man räkna tiden skulle det säkert bli ohemult. Det är säkert en förlustaffär om man räknar in den.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Suck, om du läser tråden så skrev jag nyss om förortsgrabbar som kör nedcabbat och som referens är det ju Mikael som blev skjuten till döds framför sin son då han tydligen tillrättavisade några nyadelsmän. Men detta ska jag inte behöva förklara för dig. Folk som hela tiden måste hävda sin rätt genom att "jävlas" med folk råkar förr eller senare illa ut på ett eller annat vis.

En annan parallell jag kan dra är att i min BRF är det INTE acceptabelt att hålla på med vatten på balkongen så att det rinner ner till grannen på dagar då det är uppehåll. Så att t.ex. städa balkongen frikostigt med vatten görs inte ostraffat, trots att det inte är värre än en regnig dag. Detta eftersom man inte förväntar sig att bli blöt när himlen är klarblå och solen steker. Men detta verkar vara svårt för många att förstå. Därför anser JAG att man inte spolar massa med spolarvätska ute på vägarna när det är en vacker dag med uppehåll.
Inga problem mot nercabbat heller.

Vi har inte era kaos..... kriminella på samma sätt här nere =) Eller ja i Kristianstad har vi ju sådana, men dit åker man ändå aldrig om man inte är tvingad för att man bor där ;)

Att du kallar kioskmongon är det som drog igång allt.
Sluta bete dig som ett jävla svin på vägen så slipper du bli duschad. Det är dig det är fel på om jag skulle duscha ner dig. Skärp dig, du har körkort du är vuxen.



:D
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.