710 930 läst · 10 998 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Är det lastbilar du talar om?B Bjober skrev:På "våra bilar" justerar man ibland caster för att få bilen att gå rakt på vägen. Det är caster som bestämmer vart hjulet vill gå när man slöpper ratten. Om din bil går rakt på plan väg skulle jag acceptera en bra förklaring från verkstaden.
Man vill gärna att bilen går rakt eller svagt höger för att inte söka sig till mötande körfält om chauffören tuppar av.
Jag tolkar det som att din bil vill svagt vänster men å andra sidan lutar alltid vägen åt höger så det kan bli bra.
Hur justerar man caster på en personbil? Det brukar inte vara möjligt.
Ja lastbil. Men förklaringen är generell och beror helt på hur bilen ser ut. Avviker ett värde utanför spec och inte är (enkelt) justerbart så har ju någonting i vagnen flyttat på sig. Men förklarar verkstaden att caster inte är justerbart med rimlig arbetsinsats och att bilen går rakt och inte kommer slita däck så skulle jag vara nöjd. När vi justerar så kostar mätningen en slant och justeringen tillkommer så där får kund ( med god rådgivning) avgöra hur mycket man ska kosta på.N Niq skrev:
Alla vinklar går att justera på alla bilar men kanske inte direkt med justergängor, schims eller excenterbussning. Ibland får man värmerikta. Ibland kanske chassiet behöver en riktning.
Jag tänkte på det när jag plockade ner framvagnen på min VW , då "måste" hjulvinklarna justeras efteråt. Jag hoppade över "måste" för det kändes som att tighta bulthål borde låta allt hamna på samma plats igen. Men man är lite nyfiken hur stort spannet igentligen är, hur mycket vinklarna verkligen kan ändra sig.
Man tänker ju sig att man justerar caster upptill på ett mcpherssonben men man kan ju lika gärna ändra nere men då ändrar sig även tex snedställning.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Fast lastbilar har väl ganska ofta stela framaxlar fortfarande?
Ja. Av en anledning.Men det finns personbilsliknande konstruktioner på både fullstora lastbilar och bussar men de tenderar att bli kostsamma.Dan_Johansson skrev:
För mig som har viss insikt i både lätta och tunga fordon så är inte det tekniska den stora skillnaden. Den stora skillnaden är ekonomisk. Det ska fungera väl med god ekonomi länge.
Men just för frågan om hjulvinklar så tycker jag det inte spelar någon roll om framvagnen är av avancerad eller enkel konstruktion. Ett hjul ska stå rakt för att uppnå god komfort och ekonomi.
Däremot är drivkraften att justera sina hjulvinklar betydligt större på ett fordon som rullar 200.000mil på 26 döck än på 20.000mil och 4 däck.
På V60 så har det slitit blankt på insidan av däcken, vet inte riktigt vad det beror på...
Drar höger en del med sommardäcken, 235 45 17
Har tid för hjulinställning så kanske man får reda på om nåt glappar.
Vet att passaten slet insidan på bakdäcken när bussningarna var dåliga, drog rätt mycket husvagn då också
Drar höger en del med sommardäcken, 235 45 17
Har tid för hjulinställning så kanske man får reda på om nåt glappar.
Vet att passaten slet insidan på bakdäcken när bussningarna var dåliga, drog rätt mycket husvagn då också
Jo allt går ju att rikta om man är tillräckligt envis.B Bjober skrev:Ja lastbil. Men förklaringen är generell och beror helt på hur bilen ser ut. Avviker ett värde utanför spec och inte är (enkelt) justerbart så har ju någonting i vagnen flyttat på sig. Men förklarar verkstaden att caster inte är justerbart med rimlig arbetsinsats och att bilen går rakt och inte kommer slita däck så skulle jag vara nöjd. När vi justerar så kostar mätningen en slant och justeringen tillkommer så där får kund ( med god rådgivning) avgöra hur mycket man ska kosta på.
Alla vinklar går att justera på alla bilar men kanske inte direkt med justergängor, schims eller excenterbussning. Ibland får man värmerikta. Ibland kanske chassiet behöver en riktning.
Jag tänkte på det när jag plockade ner framvagnen på min VW , då "måste" hjulvinklarna justeras efteråt. Jag hoppade över "måste" för det kändes som att tighta bulthål borde låta allt hamna på samma plats igen. Men man är lite nyfiken hur stort spannet igentligen är, hur mycket vinklarna verkligen kan ändra sig.
Man tänker ju sig att man justerar caster upptill på ett mcpherssonben men man kan ju lika gärna ändra nere men då ändrar sig även tex snedställning.
Men på personbil får man det oftast tillräckligt bra om inget är riktigt skadat eller glappt. Är nog väldigt få gånger det är lönsamt att göra större ingrepp för att justera castervinkeln om alla andra är bra.
Jag skulle nog skrivit så här istället:B Bjober skrev:
Det är caster som avgör hur hårt hjulet vill återgå till sitt raktframläge.
Genom att ändra caster på ena eller andra sidan kan man bestämma vilket framhjul som ska vara dominerande över det andra.
Renoverare
· Värmland
· 789 inlägg