imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man vill kolla kompressionen på en gammal fyrcylindrig engelsk bil, duger biltemas provare 15-1393 eller är det bortkastade 459 kronor? Gissar att en verkstad tar mer betalt för att prova?
Den duger säkert utmärkt...
Här har du en video om kompressionstest på en gammal rad-fyra;
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Ni som gillar att kladda på gängorna, se och lär ;)

 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
galento
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man vill kolla kompressionen på en gammal fyrcylindrig engelsk bil, duger biltemas provare 15-1393 eller är det bortkastade 459 kronor? Gissar att en verkstad tar mer betalt för att prova?
Har den billigare 15-1314 som jag kollat en v8 men det var mest för att se skillnaden
mellan cylindrarna.
 
Unikt namn
Tokslut Tokslut skrev:
Hur kan ett så stort företag som Ford misslyckas så överjävligt? Att man inte lyckas tjäna massa pengar i början är väl en grej, men att förlora 1.440.000kr PER BIL 😳

[länk] gör enorma förluster på,för att fortsätta med förbränninsgsmotorer.
Tog väl 10år för Tesla att gå från att bara spendera investerarnas ständiga ström av pengar till att faktiskt vända och göra vinst?

Det är tufft i början.
 
galento galento skrev:
Har den billigare 15-1314 som jag kollat en v8 men det var mest för att se skillnaden
mellan cylindrarna.
Jag köpte kompressionsprovaren för 459 kr. Innehållet ser kompetent ut trots den smäckiga röda kinalådan. Den har många adaptrar och fungerade bra när jag listat ut att den svarta ringen på slangen ska skjutas åt sidan för att adaptern ska kunna lossas och skruvas i botten på slangen. Först blev det noll kompression för att adaptern inte var åtdragen. Höll på paja den svarta spärringen när adaptern satt som berget innan jag kom på hur den skulle lossas. Jag vet inte om det är en glädjemätare eller om det stämmer att kompressionen ligger på 150 psi. Lite högre på fjärde cylindern.
 
Patrik440
Dags att tanka igår igen.. :)

Polisbil parkerad vid en bensinmack med en liten hund som går framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1,22 liter per mil blev förbrukningen de senaste 50 milen å gången före det blev det 1,16 liter per mil och det känns väl överkomligt ändå. :)
 
  • Gilla
breakman och 6 till
  • Laddar…
Målade om torkararmarna till strålkastarna, använde svart bromsoksfärg. Nya torkare också. Behöver ännu några nya delar för att koppla in spolarslangarna
Ny målade svarta torkararmar för strålkastare på en Saab 900, närbild på bilens front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad svart torkararm till strålkastare på en Saab 900, monterad vid förarsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte ut det ena spolarmunstycket också, Saab 900 har som original ett munstycke med två strålar på vänster och bara en stråle på höger. Ny har jag ett med två på båda sidorna.

Nymålad svart spolarmunstycke med två utlopp till Saab 900 monterat på en bilhuva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock funkar det ganska dåligt. Jag tror backventilerna börjar vara dåliga och kanske slangarna. Har även fått reda på att spolarpumpen i 900 så har inget eget relä utan strömmen går genom spaken så om det blir dålig kontakt där blir det spänningsfall och pumpen går inte 100%. Så jag ska installera ett eget relä för spolarpumpen.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Dags att tanka igår igen.. :)

[bild]

1,22 liter per mil blev förbrukningen de senaste 50 milen å gången före det blev det 1,16 liter per mil och det känns väl överkomligt ändå. :)
3x mot en Kia Niro bensinare :p
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3x mot en Kia Niro bensinare :p
Å en Niro kostar 100k+ kan tänkas..
Då kan jag köra V8 ett tag till kan jag tro.

Fast vill jag åka på 0,4 så tar jag lille Volvon istället.

En orange bil på domkraft med avmonterat hjul och verktyg på marken, flera bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Var köper man lösa däck billigast nuförtiden? Inga Kina-däck.
 
På nätet svarar jag, sen får man kolla upp var just det däcket man vill ha är billigast för stunden.
Senaste gångerna har jag köpt från bythjul och däck365 tror jag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Senaste gångerna har jag köpt från bythjul och däck365 tror jag.
Däck365 har jag handlat av. Fungerade helt problemfritt. Dock bara vid ett tillfälle så den statistiska säkerheten haltar en del...
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Var köper man lösa däck billigast nuförtiden? Inga Kina-däck.
Känner du nån som kan kränga på dem så går det att fynda på nätet... Sist jag kollade med mina lokala däcknasare kan man väl säga att det man sparade på däcken på nätet åts upp av kostnaden för att lägga på däcken.. 300 spänn per hjul ville den "seriösaste/närmaste" ha... Slutade med att jag köpte samma däck där...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Har handlat två ggr på dack365 utan problem, senast för en månad sen ca.
 
Var lite otydlig, jag menade var på nätet. Ska testa Däck365.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.