711 246 läst · 11 003 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Bilfirman (riddermark) vill inte fixa fram en ny bakfälg, utan tycker det räcker med en ny framfälg istället, frågan är om det är en okej lösning 😬13th Marine skrev:
Fram är 235breda et40 medans bak är 255 et 42
🤔
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Är det samma bredd på fälgen så funkar det nog tillfredsställande...13th Marine skrev:
Hur ser det ut på bilen egentligen? 20 mm bredare däck som sitter 2 mm längre in borde man kunna se skillnad på?
Redigerat:
Vivaron jag haft i knappt tre år ligger i samma klass. Jag köpte den när den gått 12 000 mil och nu har den gått 20 000. Jag bytte olja i växellådan för 600:- när jag köpte den. Förutom det, ett par uppsättningar däck och regelbundna motorolje-/filterbyten har jag bytt ett hjullager och en spindelled fram och bromsskivor och belägg runtom.S Styrman_jansson skrev:Nyss hämtat Berlingon från service på lokala Citroén verkstaden. Aldrig haft en så billig bil att äga.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.
Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.
Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.
Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.
Så förutom däck, motorolja och filter har nog servicekostnaden hamnat på 6-8 000:- (gjort allt jobb själv).
Bränsleförbrukningen ligger på strax över 0,7 vid blandad körning och strax under på lite längre körningar. Bagaget rymmer väl nästan en Berlingo...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Bilen kom med vinterdäck på och detta är sommardäcken.Dan_Johansson skrev:
Funderar på varför VW i så fall skulle satt just bredare bak om det funkar bra utan 🤔
Återkommer med vad vår V90CC -17 som fyllt 7 år/12 000 mil i februari, har kostat i service och reparation.Isakare skrev:Kul att läsa.
Tidningen Vi Bilägare har kvar en av sina långtestbilar som de redovisar ibland, en V90 D3 AWD -17.
Bilen har en värdeminskning på 230.000:- sen ny och har kostat 105.423:- i service/reparationer hittills.
Nu senast gjorde de en service själva "Det finns ju inga garantier längre när bilen passerat 20" mil"
Volvo ville ha 7.429:- för en Classic service med 20% rabatt.
De köpte delarna på V-parts för 1.499:- och en dunk olja från Mekonomen för 595:-
V-Parts skickar med ett service protokoll och en stämpel
"Grundligt servad av ägaren med delar från V-Parts"
Under servicen noterade de ett oljeläckage från vinkelväxeln/kardanen.
De gjorde en sammanställning i slutet av 2023, då hade bilen gått 20.300 mil och kostat 694.853:-
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 730 inlägg
Det är för att bilen är bakhjulsdriven i grunden som den har bredare däck bak. Men det är ju 50/50 viktfördelning så 235 runt om känns egentligen vettigare.13th Marine skrev:
Tesla Model Y har 255 runt om
235 och 255 är bredden på däcken, inte på fälgen. Fälgen anges i tum, exempelvis 10 x 19 tum är 10 tum breda och 19tum i diameter.13th Marine skrev:
Sen kan man peta på olika däck på dessa. Dels olika höga däck och dels olika breda, man behöver ju inte tvunget ha 255 breda däck på en 10 tum fälg utan ofta är det lite bredare, ex 275mm.
I ditt fall finns det en liten chans att det är samma bredd på fälgen men olika däck. Jag tror det knappt men det är möjligt. Normalt brukar man väl gå upp lite om man vill ha bredare däck.
285/35ZR21 10Jx21 ET40
325/30ZR21 11.5Jx21 ET38
Det är ju också lite klurigt. Enklaste hade ju varit om ET sade var ytterkanten befinner sig men det är det inte, det är centrumlinjen.Dan_Johansson skrev:
Så en 20mm bredare fälg med samma ET sticker ut 10mm mer mot skärmen (och 10mm in i bilen).
I detta fallet borde fälgens anliggningsyta göra att den åker 2mm längre in, men den bredare fälgen kompensera 10mm ut så netto 8mm.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Det var därför jag skrev däck, och inte fälg... 😉Tomtom79 skrev:Det är ju också lite klurigt. Enklaste hade ju varit om ET sade var ytterkanten befinner sig men det är det inte, det är centrumlinjen.
Så en 20mm bredare fälg med samma ET sticker ut 10mm mer mot skärmen (och 10mm in i bilen).
I detta fallet borde fälgens anliggningsyta göra att den åker 2mm längre in, men den bredare fälgen kompensera 10mm ut så netto 8mm.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Köpte en Golfjävel till sambon, jag lät henne lämna in bilen då det var förjävligt att byta lampor.......MathiasS skrev:
Notaworkingclasshero
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
13th Marine skrev:
Jag hade nog gått på marknadsföringen när du köpte bilen.... Har du köpt en bil med 255 breda sulor bak ska den ha det. Och då får de ju ordna fälgar som VAG säger att bilen ska ha.... Är det ok att sätta 255 däck på "framfälgarna" för VAG så är det nog bara att hacka i sig, annars vägra..13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Sorry, jag som tänkte fel.Tomtom79 skrev:235 och 255 är bredden på däcken, inte på fälgen. Fälgen anges i tum, exempelvis 10 x 19 tum är 10 tum breda och 19tum i diameter.
Sen kan man peta på olika däck på dessa. Dels olika höga däck och dels olika breda, man behöver ju inte tvunget ha 255 breda däck på en 10 tum fälg utan ofta är det lite bredare, ex 275mm.
I ditt fall finns det en liten chans att det är samma bredd på fälgen men olika däck. Jag tror det knappt men det är möjligt. Normalt brukar man väl gå upp lite om man vill ha bredare däck.
285/35ZR21 10Jx21 ET40
325/30ZR21 11.5Jx21 ET38
Har 8.5" fram och 9" bak.