Rund komponent fäst vid en bilens bakaxel, synlig under BMW-fordonet med damm och väganvändningstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här runda mojängen sitter på bakaxeln på Bmv 500 jag har sett den många gånger och funderat på vad den är bra för. Är det någon som vet? Har ju svårt att tro att den är där bara för skojs skull men man vet ju aldrig med Bmw 😀
 
Putsa av etiketten och gör en bildsökning med google...
 
Tips på felkodsläsare/diagnostik
Ska funka till iaf Volvo -11 och vw -08
Funderar på icarsoft max, är ju en del pengar men jäkligt bra att ha.
 
RoTe
nino nino skrev:
Tips på felkodsläsare/diagnostik
Ska funka till iaf Volvo -11 och vw -08
Funderar på icarsoft max, är ju en del pengar men jäkligt bra att ha.
Topdon Topscan ska vara bra, kostar ca tusenlappen för OBD adaptern sen betalar du abonnemang på appen du har i din telefon/surfplatta. Från 6:09:
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Tips på felkodsläsare/diagnostik
Ska funka till iaf Volvo -11 och vw -08
Funderar på icarsoft max, är ju en del pengar men jäkligt bra att ha.
Har en själv och kan uppdatera gratis.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har en själv och kan uppdatera gratis.
Innnan du köper, ska kolla in om min kan ta gammal volvo, den är just nu hos en av ungarna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har en själv och kan uppdatera gratis.
Den klarar det mesta av? inte bara att läsa felkoder och släcka servicelampa?

Vill ha så man verkligen kan felsöka.

Klarar den "alla" bilar? Såg nån där man fick välja 10st, det känns ju lite dumt...

Ista till Bmw var ju suveränt, man fick upp bilder, arbetsbeskrivning, felsökningsordning osv

Har lånat en Autel som också verkar helt suverän, men det är ju ännu mer pengar
 
G gonaker skrev:
Kollar efter nya bromsbelägg till bilen, måste man verkligen mäta skivorna? Eller kan man se det på ett annat sätt? [länk]
Det står någonstans på bromsoket. Kommer inte ihåg var. Svårt att se också om det är smutsigt så försök mät skivan. Det finns inte så många varianter. Starkare motor = större bromsskiva brukar gälla.
 
N Niq skrev:
[bild]
Den här runda mojängen sitter på bakaxeln på Bmv 500 jag har sett den många gånger och funderat på vad den är bra för. Är det någon som vet? Har ju svårt att tro att den är där bara för skojs skull men man vet ju aldrig med Bmw 😀
Antar att det är en vibrationsdämpare mot resonans
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Antar att det är en vibrationsdämpare mot resonans
Det skulle det kunna vara. Har bara sett det på Bmv 500. Kanske dom ser annorlunda ut på andra bilar
 
nino nino skrev:
Den klarar det mesta av? inte bara att läsa felkoder och släcka servicelampa?

Vill ha så man verkligen kan felsöka.

Klarar den "alla" bilar? Såg nån där man fick välja 10st, det känns ju lite dumt...

Ista till Bmw var ju suveränt, man fick upp bilder, arbetsbeskrivning, felsökningsordning osv

Har lånat en Autel som också verkar helt suverän, men det är ju ännu mer pengar
CR MAX är grym till BMW. Alla bilens funktioner går att testa/ köra från instrumentet, från kupefläkten till solenoider i växellådan. Alla givare går att läsa av och läsa ut live data.
VW och Volvo har jag inte provat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]
Den här runda mojängen sitter på bakaxeln på Bmv 500 jag har sett den många gånger och funderat på vad den är bra för. Är det någon som vet? Har ju svårt att tro att den är där bara för skojs skull men man vet ju aldrig med Bmw 😀
Är som sagt en vibrationsdämpare till krängningshämmaren. Finns för olika avstämningsfrekvenser.
 
Isakare Isakare skrev:
CR MAX är grym till BMW. Alla bilens funktioner går att testa/ köra från instrumentet, från kupefläkten till solenoider i växellådan. Alla givare går att läsa av och läsa ut live data.
VW och Volvo har jag inte provat.
Ok, borde väl vara lika på de flesta bilar kan man tycka
 
Nyss hämtat Berlingon från service på lokala Citroén verkstaden. Aldrig haft en så billig bil att äga.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.

Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.

Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.

Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nyss hämtat Berlingon från service på lokala Citroén verkstaden. Aldrig haft en så billig bil att äga.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.

Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.

Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.

Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.
Vad har du för årsmodell och motor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.