F
A AndersS skrev:
Man tankade mopeden i automat som matades med enkronor.
Gärna norska enkronor, för då fick man litet mer oljeblandad bensin...
 
Briodlights ultra 220 led rekommenderas som ett prisvärt kilometerljus om man önskar smal ljusbild. Säljs med verkliga watt och lumen. 135 W , 11600 lm , 1lux @960m.
Jag har 2 på en lös båge som jag bara bultar på bilen när vi åker till fjälls.
I mitt tycke fruktansvärt med ljus som gör sig bra på långa raksträckor med lite trafik. Hemma i Dalarna är de bara jobbiga med alla reflexer från skyltar.
Så hemma kör jag enbart med 4 x 70W led innanför grillen som har väldigt bred ljusbild. Det passar mycket bättre när man kör i bebyggda områden.
Har även 2 knappar så jag kan välja smal eller bred ljusbild eller båda.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kompis ringde "Hur fan får man ut drivaxeln"
Det är bara en fjädrande ring, knyck till så hoppar den ut.
Några timmar senare "Den sitter som berget" Okej, jag kommer.
Han visade när jag kom med EN kofot "Kolla det går inte"
Jag tog TVÅ skruvmejslar, satte en på varje sida om knuten och knyckte till....Så där =)
Verktyg och bilkomponenter på asfalt: domkraft, mejsel, slipskiva, grus, trasig bilaxel med hjulnav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här funkade det inte att få isär med nåra medel, yttre damaskerna var skrot, så jag tänkte: Dela på sk.... o byt. Gick inte på nåt vis att få isär. Så till slut klöv jag knuten med rondell. Tänkte att jag köper nya knutar, men knuten som behövdes fanns inte att köpa. kombinationen med antal på inre o yttre splines fanns inte .Kolla i kvittona jag fick med bilen: Förra ägaren hade köpt drivaxlarna i USA . så det blev 2 nya drivaxlar
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Drivaxlar kostar från 500kr där borta, så man byter inte knutar eller damasker med de priserna. Här kan ju en damask gå på 1.000kr
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Drivaxlar kostar från 500kr där borta, så man byter inte knutar eller damasker med de priserna. Här kan ju en damask gå på 1.000kr
Priset var bra, hemma för typ 900kr stk [det var ett antal år sen) men damasker som håller nåra 1000 mil, sicket jävla skräp
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K Keld skrev:
Priset var bra, hemma för typ 900kr stk [det var ett antal år sen) men damasker som håller nåra 1000 mil, sicket jävla skräp
Kompis köpte till sin RAM, ha la på ett par hundra och fick "Winter grade" CV boot, typ Silikondamasker
 
Drivaxlar som det inte finns nya knutar till finns här också. En stor del av SKF´s drivaxlar är special och man kan inte byta en yttre knut på en sådan till motsvarande rätt för bilen. Skiljer i splines och varför man gör så övergår då mitt förstånd. Jagade knut till en VAG bil tidigare och sen dök det upp ett likadant ärende i bekantskapskretsen och började då rota i det. Fick ut ett dokument från SKF där de listade alla dessa. De har då alltså en komplett axel där det är kanske 24 splines mot drivaxeln. Sen säljer de även rätt lös knut för bilen ifråga med 26 splines. Var nånstans ser man fördelarna? Den som ställs inför dilemmat i framtiden kanske inte ens köper en ny SKF axel utan någon annans så merförsäljning kan det ju inte handla om.
 
Nån som kan rekommendera ett bra medel att ta bort resterna av bitumen/asfalt från ljuddämpning? Behöver verkligen får det rent inför ommålning av insidan.

Funkar det med biltemas tjärlösare tro?
 
S Stefan1972 skrev:
Drivaxlar som det inte finns nya knutar till finns här också. En stor del av SKF´s drivaxlar är special och man kan inte byta en yttre knut på en sådan till motsvarande rätt för bilen. Skiljer i splines och varför man gör så övergår då mitt förstånd. Jagade knut till en VAG bil tidigare och sen dök det upp ett likadant ärende i bekantskapskretsen och började då rota i det. Fick ut ett dokument från SKF där de listade alla dessa. De har då alltså en komplett axel där det är kanske 24 splines mot drivaxeln. Sen säljer de även rätt lös knut för bilen ifråga med 26 splines. Var nånstans ser man fördelarna? Den som ställs inför dilemmat i framtiden kanske inte ens köper en ny SKF axel utan någon annans så merförsäljning kan det ju inte handla om.
Kan det handla om något mönsterskydd?
 
hsd
Borde gå men det är svårt att veta
Kristallolja eller lacknafta funkar, möjligt att det ingår i biltemaprodukten men en del avfettningsmedel är totalt värdelösa oavsett om det står ok eller biltema osv. på flaskan
 
hsd hsd skrev:
Borde gå men det är svårt att veta
Kristallolja eller lacknafta funkar, möjligt att det ingår i biltemaprodukten men en del avfettningsmedel är totalt värdelösa oavsett om det står ok eller biltema osv. på flaskan
OK var en dålig jämförelse, deras blåa som de kallar super avfettning är typ 10 gånger så bra mot Biltemas, men det finns flera andra som är dåliga.
 
N Niq skrev:
Kan det handla om något mönsterskydd?
nä knappast..........andra säljer ju axlar med rätt grejer som går att reparera. Aldrig stött på det förut förutom dessa SKF axlar......
 
hsd
Isakare Isakare skrev:
OK var en dålig jämförelse, deras blåa som de kallar super avfettning är typ 10 gånger så bra mot Biltemas, men det finns flera andra som är dåliga.
Det fanns något som hette microstar, eller något sådant, det var bra
Nave 42 fanns för längesedan,det avfettade jag ett garagegolv med före målning
Tror inte dessa finns kvar numera
 
Jag skulle behöva centrumkåpor till vinterhjulen på nya bilen (VW).

Någon som har någon erfarenhet av en viss säljare och hur bra deras kåpor håller?
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle behöva centrumkåpor till vinterhjulen på nya bilen (VW).

Någon som har någon erfarenhet av en viss säljare och hur bra deras kåpor håller?
Har beställt billigt på internet (ebay, Amazon) i flera omgångar nu, de är inte speciellt bra men de är billiga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.