galento galento skrev:
Man kommer ihåg dessa , gör ni ?
[bild]
Nä så gammal är jag inte🙃. Vilket år är dom från?
 
galento galento skrev:
Man kommer ihåg dessa , gör ni ?
[bild]
Före min tid.
Koppartrans är borta sålänge jag minns, och mitt körkortsinnehav börjar på 4,67 i bensinpris.
 
H
Isakare Isakare skrev:
Det där har jag sett flera gånger i verkligheten, bla på flera VAG bilar, rostfärgad smet i kylaren.
När man hällt i vanlig grön/blå glykol i bilar med röd långlife glykol.
Sen är det ju olika glykol med beroende på stål i motorn.
Har sett motorer som haft frätskador i aluminium bara för de har använd billig blå glykol.
Sett det på en del crossar med när de använt fel typ av glykol.
 
galento galento skrev:
Man kommer ihåg dessa , gör ni ?
[bild]
Koppartrans hann väl lägga ner innan man fyllt hela häftet. ;) Minns märkena som det samlades på. :) Jag var lite för liten för att tanka.
Vi tiggde shellmärken på macken att klistra på cykeln. Ägaren brukade svara "Nej, men ni kan få blåmärken". Han skojade som tur var men var nog trött på alla tjatande barn. Ett tag fick man också "H"-märken i samband med högertrafiken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Före min tid.
Koppartrans är borta sålänge jag minns, och mitt körkortsinnehav börjar på 4,67 i bensinpris.
Man tankade mopeden i automat som matades med enkronor.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man tankade mopeden i automat som matades med enkronor.
Före min tid men när det var tior så vågade man bara mata in en tia för att det skulle rymmas i tanken. 4% kostade 2,50 per liter.
 
galento
N Niq skrev:
Nä så gammal är jag inte🙃. Vilket år är dom från?
Kommer ihåg dom från slutet på 70 talet.
 
Jag har lagt mer pengar än jag vill erkänna på att testa alla möjliga sorters extraljus och NBB xenon var länge måttstocken för bra ljus. Men numer köper jag uteslutande vision-x xmitter prime ramper då dom har en helt underbar spridning av ljuset. Inget bök med att rikta in eller nått, tror tusan det skulle funka om man monterade dom baklänges =) Det är dagsljus ut genom sidorutorna och upp till trätopparna. En nackdel är lite begränsad kastlängd med jag har inget behov av ljus 1 kilometer bort då det är dom närmaste hundra meterna och rakt åt sidorna som är farliga. Jag har några farkoster med 8,7" ADV-2:surprised:r för längden och xmitter för bredden. Det är en bra kombination men den är svår att motivera prismässigt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
R R650 skrev:
Jag har lagt mer pengar än jag vill erkänna på att testa alla möjliga sorters extraljus och NBB xenon var länge måttstocken för bra ljus. Men numer köper jag uteslutande vision-x xmitter prime ramper då dom har en helt underbar spridning av ljuset. Inget bök med att rikta in eller nått, tror tusan det skulle funka om man monterade dom baklänges =) Det är dagsljus ut genom sidorutorna och upp till trätopparna. En nackdel är lite begränsad kastlängd med jag har inget behov av ljus 1 kilometer bort då det är dom närmaste hundra meterna och rakt åt sidorna som är farliga. Jag har några farkoster med 8,7" ADV-2:surprised:r för längden och xmitter för bredden. Det är en bra kombination men den är svår att motivera prismässigt.
Men om man inte har bil där en ramp passar, vad köper man då baserat på din erfarenhet? …..och det krävs en rätt fläskig ramp för att matcha och överträffa den traditionella nbb-lösningen….:)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Chevroleterna jag åkte innan hade denna variant, böt man bara gummipackningen. Kändes helt klart som en bättre lösning

[bild]
Jag vet inte om det är en slump, men detta dök upp i fb-flödet idag.

Olja dräneras från fordonets underdel med en öppen oljetapp och dräneringskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Aright. Kanske ingen dealbreaker men vi åker en del till fritidshuset, 35 mil enkel resa längs E4, så ljudkomforten är inte helt oviktig.
Antar att du tänker på generationsskiftet 2020? GTn och övriga i F30 generationen hängde kvar till 2019 och vissa annonseras som 2020. G20 generationen som kom vid 2020 har jag också kikat på och den är riktigt trevlig och helt klart ett alternativ för oss, även om man då får punga ut med några kronor till.
Till och med lite sugen på hybriden 330e eftersom frugan sitter och nöter en hel del kortkörning till vardags och sällan mer än 2-3 mil om dagen
Slänger in ett förslag på ytterligare ett steg upp i storlek. Eller två kanske det är.

5 GT, eller 6 GT som den senare döptes om till. 5 GT är byggd på 7 serien med komfort därefter medan 6 GT snarare är en 6 serie. Sexan snyggare men saknar lite av 5GTs sanslösa tekniska lösningar. Förutom inflation från fem till sex motsvaras 535 av 640…
Kostar beg som en vanlig femserie då det ör en udda bil men betydligt mer för pengarna.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men om man inte har bil där en ramp passar, vad köper man då baserat på din erfarenhet? …..och det krävs en rätt fläskig ramp för att matcha och överträffa den traditionella nbb-lösningen….:)
Nu kommer vi ju in på tycke och smak vad som passar men har man plats för en konventionell nbb-trippel så får man mest troligt dit en ramp med. Själv offrar jag gärna räckvid men får en helt jämn och bred ljusbild utan alla ljusa och mörka partier jag alltid fått med halogen, xenon osv. Testade nbb alpha en sväng med men bytte ut dom rätt snabbt då dom inte var för mej. Xenon går bort då det tar för lång tid för dom att värma upp. Nu måste jag säga att jag inte haft xenon dom senaste 8-10 åren så det kanske har gått framåt där.
 
R R650 skrev:
Nu kommer vi ju in på tycke och smak vad som passar men har man plats för en konventionell nbb-trippel så får man mest troligt dit en ramp med. Själv offrar jag gärna räckvid men får en helt jämn och bred ljusbild utan alla ljusa och mörka partier jag alltid fått med halogen, xenon osv. Testade nbb alpha en sväng med men bytte ut dom rätt snabbt då dom inte var för mej. Xenon går bort då det tar för lång tid för dom att värma upp. Nu måste jag säga att jag inte haft xenon dom senaste 8-10 åren så det kanske har gått framåt där.
Jo det är klart det går att montera en ramp även på min bil, men min förståelse är att det krävs en rätt bred ramp för att det ska bli bra och då tycker jag det passar bättre på en pickup, skåpbil eller liknande, inte på en a6’a. Men som du säger, det är en fråga om tycke och smak. En fet ramp monterad på taket skulle garanterat uppfylla mina ljus-krav…… Jag var mest nyfiken på om du hade några andra förslag om inte ramp var aktuellt.
 
Om du har nbb xenon idag så räcker det med en liten xmitter prime tex för att den ska lysa betydligt bättre än dom du har idag. Jag skulle påstå att en 50 cm bred ramp räcker för att det ska bli ett rejält lyft i allt utom längden. Nu är vision-x i den dyrare änden då jag har för mej att en 50cm kostar närmare 10k. Men skulle tro att en strands ramp skulle göra susen med men för en bråkdel av summan.
 
R R650 skrev:
Om du har nbb xenon idag så räcker det med en liten xmitter prime tex för att den ska lysa betydligt bättre än dom du har idag. Jag skulle påstå att en 50 cm bred ramp räcker för att det ska bli ett rejält lyft i allt utom längden. Nu är vision-x i den dyrare änden då jag har för mej att en 50cm kostar närmare 10k. Men skulle tro att en strands ramp skulle göra susen med men för en bråkdel av summan.
Ok, nu har jag inte haft nbb på flera år, men den kombo jag hade då hade inte något behov av att fylla ut närområdet. Jag förstår dock vad du menar, har sett flera varianter av nbb225 där kombinationen av lampa och lamphus skapat fläckar och väldigt ojämnt ljus, inte alls bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.