711 598 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Påminner om när vi skulle ut med motor och låda på polarens Datsun 100A en gång förra årtusendet. I Haynesboken var det en enda bild med en person som drog ut drivaxeln med tre fingrar och den enda texten sa "Remove primary drive shaft". Vi höll på ett par dar med avdragare, spett och slägga innan vi fick lös axelhelvetet...N Niq skrev:
När väl drivaxlarna var borta kunde dock den största av oss lyfta ur motor och låda för hand ur motorrummet...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Det jobbiga är om skillnaden är stor mellan hel- och halvljus kommer man inte se mycket när man bländar av och mötande har starka felinställda halvljuslampor.MathiasS skrev:
Kompis ringde "Hur fan får man ut drivaxeln"useless skrev:Påminner om när vi skulle ut med motor och låda på polarens Datsun 100A en gång förra årtusendet. I Haynesboken var det en enda bild med en person som drog ut drivaxeln med tre fingrar och den enda texten sa "Remove primary drive shaft". Vi höll på ett par dar med avdragare, spett och slägga innan vi fick lös axelhelvetet...
När väl drivaxlarna var borta kunde dock den största av oss lyfta ur motor och låda för hand ur motorrummet...
Det är bara en fjädrande ring, knyck till så hoppar den ut.
Några timmar senare "Den sitter som berget" Okej, jag kommer.
Han visade när jag kom med EN kofot "Kolla det går inte"
Jag tog TVÅ skruvmejslar, satte en på varje sida om knuten och knyckte till....Så där =)
Går ju ta Malung Borlänge Falun Gävle också, längre men rätt ok vägMathiasS skrev:Kanske får ta en annan väg nästa gång. Jag ser vasaloppsvägen som en specialsträcka som måste köras varje gång så då blir det mora-rättvik-falun-gävle istället för Malung-vansbro osv. Nu är jag dock lite rädd att man förstör denna specialsträcka när man breddar och rätar ut vägen....
Men AD kanske gör det värt att ta en omväg nästa gång, tack för tipset!
Vet att dom har vissa "ljushelger" då dom demar ljus, både lösa och på bilar som man kan prova.
Aldrig varit till AD på det men Jan-Olas bil i Lima var jag till en gång och provkörde några bilar.
Dom har förövrigt bra utbud av hyrbilar och bra service med leverans av bilar om nån får problem i krokarna 😬🙂
Jag rekommenderar att man om möjligt inte återanvänder brickan, den är en engångsgrej så risken är att det inte blir riktigt tätt eller att pluggen till slut måste dras så hårt att man knappt får loss den sen. Även byte av plugg om den börjar bli runddragen så underlättas livet vid nästa oljebyte.T tonyalltheway skrev:
Håller med, inte brukar man få med någon sådan bricka med oljefiltret. Däremot om man köper ett servicekit med alla filter så brukar den ingå.
Jag vet att många säger och tycker så. Säger inte att du tycker fel, men jag håller inte med. 3x75W xenon körde jag med i många år och det är mycket ljus, även jämfört med dagens LEDlampor.imported_Benno skrev:
Att det blir lite mörkt när man bländar av innan ögat ställer om sig är oundvikligt men jag tycker det är bättre att köra med bra ljus 95% av tiden än dåligt ljus 100% av tiden.
Den andra invändningen jag har, och den är egentligen ett större problem, är att det reflekteras mycket ljus i vägskyltar.
Med mycket extraljus så behöver man också kunna ordna så att det är enkelt att först blända av extraljusen och sedan helljuset en stund senare.
Har inte bytt på 5-6ggr Men nästa gång blir det byte, kändes stum när jag drog åt så gummit har väl börjar härda.galento skrev:
Har funderad på tappkran men ser ut som den blir kvar ett lager i botten då oljan rinner igenom pluggen och inte plugghålet.
Skulle jag välja tappkran skulle det bli "originalet" med slanganslutning. De har nog alla varianter om man har annan läggning än rap pip
https://www.fumotousa.com/f106n.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ang. extraljus så tror jag tamefan jag skulle gå tillbaka till NBB Xenon, de jag hade höl ~11år på 2 bilar. Vill inte veta hur hemska LEDljus skulle se ut efter den tiden, NBB är ju i plast och ser inte direkt väderbitna ut som Aluminiumet på LEDljusen gör kvickt
Köpte nyss dessa: https://ljusgiganten.se/tre-pack-ol...c0O3AXG37sUITRWfVgWGvIar1bCXlhCwaAvUHEALw_wcB
Är väldigt nöjd med dom. Dessa är dock bara 7" då jag inte kan ha större utan att de täcker parkeringssensorerna. Övriga skäl till att jag valde dessa var ljusbilden som i mitt tycke är väldigt bra. Bra med ljus på sidorna men ändå helt okej längd.
Är väldigt nöjd med dom. Dessa är dock bara 7" då jag inte kan ha större utan att de täcker parkeringssensorerna. Övriga skäl till att jag valde dessa var ljusbilden som i mitt tycke är väldigt bra. Bra med ljus på sidorna men ändå helt okej längd.
Nej, den tiden är inte förbi för den som inte har tummen mitt i handen...hsd skrev:
Och att man i detta land får sälja opaketerade livsmedel i samma lokal som olika petroliumprodukter och lösningsmedel mm är konstigt.
Annars är det ju så många regler för hantering av på andra ställen med mini-ytor, avstånd till handfat mm för att t.ex få hantera färdiga smörgåsar.
Men här har tydligen lobbyister från bensinbolagen segrat.
Jag har t.ex. aldrig sett någon bakom disken tvättat händerna mellan hantering av pengar och korv.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Hm. Man måste inte köpa korven men trist att utbudet av biltillbehör trängts undan. Minns som barn att det kom ut en trevlig man i overall och båtmössa och tankade bilen.F frasen_36 skrev:Nej, den tiden är inte förbi för den som inte har tummen mitt i handen...
Och att man i detta land får sälja opaketerade livsmedel i samma lokal som olika petroliumprodukter och lösningsmedel mm är konstigt.
Annars är det ju så många regler för hantering av på andra ställen med mini-ytor, avstånd till handfat mm för att t.ex få hantera färdiga smörgåsar.
Men här har tydligen lobbyister från bensinbolagen segrat.
Jag har t.ex. aldrig sett någon bakom disken tvättat händerna mellan hantering av pengar och korv.
Sist jag var i Finland fanns den servicen kvar på en Shellmack vid Jyväskylä. kan varit ~5år sedan, men tror de fortfarande har den kvarimported_Benno skrev:
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Det beror förstås på trafiken. Jag körde Stockholm-Malmö t.o.r. i helgen och det var snarare 95% halvljus. Många har väldigt starkt halvljus (alt. felaktigt). Vi har ändå xenon på halvljuset.MathiasS skrev:Jag vet att många säger och tycker så. Säger inte att du tycker fel, men jag håller inte med. 3x75W xenon körde jag med i många år och det är mycket ljus, även jämfört med dagens LEDlampor.
Att det blir lite mörkt när man bländar av innan ögat ställer om sig är oundvikligt men jag tycker det är bättre att köra med bra ljus 95% av tiden än dåligt ljus 100% av tiden.
Den andra invändningen jag har, och den är egentligen ett större problem, är att det reflekteras mycket ljus i vägskyltar.
Med mycket extraljus så behöver man också kunna ordna så att det är enkelt att först blända av extraljusen och sedan helljuset en stund senare.
Håller f.ö. med om att det är störande med stora reflexskyltar i mörker.
Håller gummit 5-6 ggr så är det inte illa.Tokslut skrev:Har inte bytt på 5-6ggr Men nästa gång blir det byte, kändes stum när jag drog åt så gummit har väl börjar härda.
Har funderad på tappkran men ser ut som den blir kvar ett lager i botten då oljan rinner igenom pluggen och inte plugghålet.
Skulle jag välja tappkran skulle det bli "originalet" med slanganslutning. De har nog alla varianter om man har annan läggning än rap pip
[länk]
[bild]
Man kan ju kolla hur lång gänggången är i tråget och dra några varv med gängtejp närmast packningen. Då är det väl ingen större risk att det hamnar på fel ställe.
Man kan ju rensa bort detta vid nästa oljebyte.