744 570 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
beror väl lite på hur pass effektiv motorn är..nino skrev:
vet att MFs motorer från Kina var så pass dåliga i effektivitet att de fick dränka med Adblue... Och det var inte små mängder som gick åt...
Ja iof nu tänkte jag på bmw som jag åker men det är klart det kan vara olika så långt tänkte jag inteMaskintok skrev:
BMW har ganska effektiva motorer..nino skrev:
Men det finns ju andra som säkert har tummat lite på detta... vilka har jag int en aning om...
Det där med utsläpp är för mig en icke fråga... Det är så många andra som har hysteri i detta så...
Jo visst, det är mycket man kan göra för att klara sitt fordon genom en besiktning. Men varken katalysatorer eller Adblue systemet sitter på dagens bilar för att biltillverkarna tycker att det är "kul" att montera dit dess produkter. Utan de är ju där för att reducera utsläppen till vår planet och i det långa loppet vår framtida överlevnad...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Men urean är väl till för att minska Nox och Nox ökar med ökad temp och kompression alltså ökad verkningsgrad?Maskintok skrev:
Hur stor skillnad är det på en euro 5 och en 6 motor då?R roli skrev:Jo visst, det är mycket man kan göra för att klara sitt fordon genom en besiktning. Men varken katalysatorer eller Adblue systemet sitter på dagens bilar för att biltillverkarna tycker att det är "kul" att montera dit dess produkter. Utan de är ju där för att reducera utsläppen till vår planet och i det långa loppet vår framtida överlevnad...
Nja ökad kompression är ju inte allt som behövs.. avgasreningen blir inte så fruktansvärt mycket bättre bara för att kompressionen ökar.. vissa rester av förbränningen finns ju fortfarande kvar..G OMathson skrev:
Sen kan det ju vara så att man får skrota vissa bilar för det är för dyrt att laga, då kan man ju fråga sig är det bättre att skrota eller plocka bort vissa saker och åka vidare?
Är det bättre att ha bilar med egr som bäckar igen med rengöring som följd och massa rengöringsmedel som går åt, stora lager med reservdelar som kanske får kasseras efter nåt år
Men man kan ju aldrig veta sånt där...
Är det bättre att ha bilar med egr som bäckar igen med rengöring som följd och massa rengöringsmedel som går åt, stora lager med reservdelar som kanske får kasseras efter nåt år
Men man kan ju aldrig veta sånt där...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg