711 707 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Hade Ford förut med elvärme i rutan. Fantastiskt funktion men jag är också en sån som "ser" trådarna.........sambon såg de aldrig så jag antar att det handlar om hjärnan och vad man fokuserar på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 778 inlägg
Kanske kan vara läge att tipsa polisen om det för så där kan man inte köra. Den som kör så har inte i trafiken att göra. En vanlig enkel skrapa löser problemet.G Grayscale skrev:
Det kan även bero på synen. Jag har haft Fordar i ca 10 år nu och gillar verkligen de eluppvärmda vindrutorna. Jag använder glasögon för att se ordentligt på långt håll men om jag glömmer glasögonen så ser jag trådarna.S Stefan1972 skrev:
Instämmer. Det är otroligt många slappskallar som inte "orkar" sopa av bilen eller skrapa alla rutor innan de kör. Vispar på sin höjd upp en glugg i rutan framför ratten. Samma personer ondgör sig över t.ex. rattfyllerister trots att de själva har i stort sett samma (eller mindre) kontroll över omgivningen i trafiken. Dvs de bör inte ha körkortet kvar. Ids man inte hålla sin bil ren från is och snö har man inte i trafiken att göra.Fairlane skrev:
Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃
Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩
När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.
Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔
Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?
Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩
När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.
Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔
Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?
Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Det är väl klart att den inte ska vara sådär. Det stora problemet är att hitta en bilmekaniker som klarar av felsökning. Dom flesta klarar bara av att byta delar.M mlindsten skrev:Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃
Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩
När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.
Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔
Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?
Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Motortempgivaren är misstänkt, den berättar för styrboxen om motorn är varm eller kall och anpassar luft/ bränslemängd.M mlindsten skrev:Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃
Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩
När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.
Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔
Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?
Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Har man tur finns det nån med samma problem som lagt ut en video på Youtube.
Jag får prova att söka på det.Isakare skrev:
Jag hittade en fråga på hyundaiforum.se från en som hade exakt samma problem, men inlägget var från 2021 och hade inga svar. ☹️
En snabbgoogling säger att det finns en tempsensor för kylvattnet ("motortemp") och en för lufttemp, båda brukar gå sönder och ge dessa problem. Vilket är rimligt....Isakare skrev:
Dessa sensorer brukar vara rätt billiga så det är nog ingen dum i de att byta båda.