711 139 läst · 11 003 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Vi som är gammla säger avfettning om avfettning, förr fanns inte det som idag felaktigt kallas alkalisk avfettning.MathiasS skrev:
Förr hette sånt medel grovrengöring och liknande, avfettning var alltid petroleum.
Ja så är det nog. För mig har det alltid varit en skillnad på dessa men den förståelsen sträcker sig kanske 30 år tillbaka (även om jag själv är äldre). Sedan dess är ju "alkaliskt avfettning" ett vedertaget begrepp och handelsnamn. Om det är fel eller inte kan jag inte riktigt argumentera för.Isakare skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Problemet är inte tätningarna, utan en plasthylsa som själva ventilen löper i...MathiasS skrev:
Det är den här jag har;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den vita plasthylsan på den här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har spruckit två gånger... På två år typ...
Stämmer nog bra, mins vilken bil jag hade när jag när jag för första gången köpte alkalisk avfettning av misstag, det var nån gång mellan 96-00, det var OKs miljöavfettning, som är riktigt bra, men inte avfettar (inte löser olja, asfalt mm)MathiasS skrev:
79-93 jobbade jag på bla verkstad, bilförsäljning, rekond mm, och då var avfettning inget annat än petroleum.
Det är ju ganska märkligt att kalla alkaliska medel för avfettning då de fungerar genom att förtvåla fetter, ex bryta isär triglycerider i fettsyror och glycerol, vilket lättare kan tvättas bort. Men mot petroleumbaserade oljor elller asfalt har de ju nästan ingen effekt.Isakare skrev:Stämmer nog bra, mins vilken bil jag hade när jag när jag för första gången köpte alkalisk avfettning av misstag, det var nån gång mellan 96-00, det var OKs miljöavfettning, som är riktigt bra, men inte avfettar (inte löser olja, asfalt mm)
79-93 jobbade jag på bla verkstad, bilförsäljning, rekond mm, och då var avfettning inget annat än petroleum.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Den där kan man uppdatera med en SchraderventilDan_Johansson skrev:
Dock dålig erfarenhet av Gloria's triggerflaskor :/
Jag har samma som du länkade till ogräsmedel också
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jo, det stökar ju till det lite när folk frågar vilket medel de ska använda, förr kunde man bara säja avfettning, nu måste man förklara vilken avfettning.H hapazard skrev:
Lite OT som egentligen hör hemma i humorhörnan.
Jag skulle svara på en fråga om rengöring på ett forum och skrev en text som bla innehöll
"den alkaliska avfettningen är bra"
Som tur är läste jag texten innan jag postade, rättstavningsprogrammet hade ändrat till
"den Somaliska avrättningen är bra" !!!
Jag skulle svara på en fråga om rengöring på ett forum och skrev en text som bla innehöll
"den alkaliska avfettningen är bra"
Som tur är läste jag texten innan jag postade, rättstavningsprogrammet hade ändrat till
"den Somaliska avrättningen är bra" !!!
Grattis. Det är rätt stor skillnad på BMW HiFi, som är i stort sett instegsnivå, till Lexus premium. Så det är klart det märks.Isakare skrev:
Kul att Lexus levererar trots många mil. Är ju en utopi för många andra tillverkare att nå dit med motsvarande km-sträcka. Trots högre inköpspris för konkurrenterna.
Gillar’t
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg