O O skrev:
Nu stoppar det vid 1500. Tog ett tag innan jag begrep att det inte blev full tank, utan att det var en ekonomisk spärr. I alla fall skönt att man än så länge klarar sig med en omstart 😉😁
Kompis brukar tanka sin Avalanche på OK, de stoppar vid 1999:-

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
O O skrev:
"Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck
Länk till VTI
CARUP har mer info
Forskare varnar: Åretruntdäck olämpliga i Sverige
Man bör läsa rapporten tycker jag. Eller hoppa direkt till något som redovisar greppet tydligare, t.ex. Tyre reviews tycker jag är bra istället för Carup

https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1806748/FULLTEXT01.pdf

Imponerande hur Michelin Cross climate är lika bra som sommardäcken på torr varm asfalt och i vått, samt i klass med dom bästa europeiska vinterdäcken på snö och is. Perfekt sommar/vår/höst-däck för Sverige?

Och imponerande hur kass Hakkapelitta R3 är i vått. Misstänker att det är uselt i slask också men har inte sett någon som testat det. (Michelin och Continental är bättre i vått än R3)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Då lär du bli nöjd med den. Jag har haft min i snart 9 år (2006:a med 32'mil+) Allt funkar fortfarande som om den vore ny. Inga trasiga clips, knappar, inget strul med lås, keyless etc. helt otroligt välbyggd bil till skillnad från min 8 år nyare Volvo. Min är Basic med kass AUX till stereon, största nackdelen med bilen efter förbrukningen och att det börjar bli svårt att hitta prisvärda reservdelar som avgassystem. Fällbart baksäte och drag hade vart nice iofs

bytt bromskivor & belägg en gång, batteri, lite strålkastarlampor, vindrutetorkarblad, olja/filer, rostlagat avgassystemet och bytt ett hjullager. Får väl ses som bra resultat efter 18' körda mil. (snittar 0,78l/milen med den V6 bensin & automat)
Har inte provat AUX än, men själva radion låter bra.
BMWn hade så kallat "HiFi ljud"
I jämförelse har Lexusen "Hi End ljud"
Skivor o batteri är nyligen bytt, papper i bilen säger att vattenpumpen är bytt 2 gånger.
Finns mycket papper, men hittar inget om att tändstiften är bytta, verkar lite bökiga att byta på ena sidan.

Isakare Isakare skrev:
Har inte provat AUX än, men själva radion låter bra.
BMWn hade så kallat "HiFi ljud"
I jämförelse har Lexusen "Hi End ljud"
Skivor o batteri är nyligen bytt, papper i bilen säger att vattenpumpen är bytt 2 gånger.
Finns mycket papper, men hittar inget om att tändstiften är bytta, verkar lite bökiga att byta på ena sidan.
Tändstift borde jag ha bytt men kan inte komma ihåg om det är gjort. Jag har nog bas stereon för den är ganska kass

Imponerande hur Michelin Cross climate är lika bra som sommardäcken på torr varm asfalt och i vått, samt i klass med dom bästa europeiska vinterdäcken på snö och is. Perfekt sommar/vår/höst-däck för Sverige?
Var hittar jag dessa siffror?

Vet inte var du hittar siffrorna, men vi har en kund som körde en vinter med dom, Västerbotten, och påstod att det gick bra. Jag är dock skeptisk. Men bra sommardäck är det.

Kuslake Kuslake skrev:
Vet inte var du hittar siffrorna, men vi har en kund som körde en vinter med dom, Västerbotten, och påstod att det gick bra. Jag är dock skeptisk. Men bra sommardäck är det.
Dom är ju bra i vått och torrt, och "okej" i snö. Gissar att dom är riktigt bra i slask, men just på is håller dom inte måttet mot nordiska vinterdäck t.ex Hakkapelitta R5

Mitt rekord i förbrukning är 4.4L/milen Stockholm-Sundsvall-Stockholm. Fordvan med släp och fri fart, Corvette på släpet från Sundsvall. Tur Vanen hade tanklock på båda sidorna...

Ang. sprayflaskor så kör jag med pump Kwazar (Venus) bra priser i Tyskland https://www.ebay.de/itm/22570259637...B30bDSqiI1TSGXuOoLOIBGrVPk|tkp:Bk9SR6iJuLXsYg

Trycksprutor i olika färger med förpackningar; röd, blå, svart; för vätskepåfyllning och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanliga sprayflaskorna är billiga också

https://www.ebay.de/itm/30383810705...u+kxg8ZcxgcmiC3BGmse5q/Iph|tkp:Bk9SR67mzrXsYg
Fyra tomma sprejflaskor med färgade triggersprutor, isolerade på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Fel av Åke och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Tokslut Tokslut skrev:
Mitt rekord i förbrukning är 4.4L/milen Stockholm-Sundsvall-Stockholm. Fordvan med släp och fri fart, Corvette på släpet från Sundsvall. Tur Vanen hade tanklock på båda sidorna...

Ang. sprayflaskor så kör jag med pump Kwazar (Venus) bra priser i Tyskland [länk]

[bild]

Vanliga sprayflaskorna är billiga också

[länk]
[bild]
Funkar dom med avfettning även om dom står ett tag?

Man bör läsa rapporten tycker jag. Eller hoppa direkt till något som redovisar greppet tydligare, t.ex. Tyre reviews tycker jag är bra istället för Carup

[länk]

Och imponerande hur kass Hakkapelitta R3 är i vått. Misstänker att det är uselt i slask också men har inte sett någon som testat det. (Michelin och Continental är bättre i vått än R3)
Med tanke på VTIs syfte med testet kan man inte av den dra några slutsatser om individuella däck. Det framgår om man läser rapporten😁

Citerar PDF:n du länkade till:
"Syftet med studien har inte varit att genomföra ett ”tidnings-test” med en testvinnare eller undersöka hur individuella däck presterar, utan att ge en bild av hur däcktypen åretruntdäck fungerar under olika förhållanden och hur mycket resultaten sprider sig inom gruppen. Av särskilt intresse var hur åretruntdäcken presterar mot nordiska dubbfria vinterdäck vid vinterväglag, samt mot sommardäck på sommarväglag. "

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funkar dom med avfettning även om dom står ett tag?
ska jag vara ärlig så har jag inte kommit så långt, har fyllt vissa men ingen med "fälgsyra" bara Autocleaner & wax och nått mer som jag inte kommer på nu. har bara haft dom några år 😆

https://arcticlean.se/autoclean-wax

• Gilla
nino
  • Laddar…
hsd
O O skrev:
Med tanke på VTIs syfte med testet kan man inte av den dra några slutsatser om individuella däck. Det framgår om man läser rapporten😁

Citerar PDF:n du länkade till:
"Syftet med studien har inte varit att genomföra ett ”tidnings-test” med en testvinnare eller undersöka hur individuella däck presterar, utan att ge en bild av hur däcktypen åretruntdäck fungerar under olika förhållanden och hur mycket resultaten sprider sig inom gruppen. Av särskilt intresse var hur åretruntdäcken presterar mot nordiska dubbfria vinterdäck vid vinterväglag, samt mot sommardäck på sommarväglag. "
Värdelöst, tidsslöseri
Ingenstans finns uppgifter vilka däck som testas, tillverkare ha ofta flera olika typer/modeller för olika marknader
Ska det göra skillnad så måste det ges fakta, däckhandlare som sitter på en massa " värdelösa" åretrunt däck kommer att påstå något helt annat då det gäller att få igen investerat kapital helst med vinst

Attitudeswe
hsd hsd skrev:
Värdelöst, tidsslöseri
Ingenstans finns uppgifter vilka däck som testas, tillverkare ha ofta flera olika typer/modeller för olika marknader
Ska det göra skillnad så måste det ges fakta, däckhandlare som sitter på en massa " värdelösa" åretrunt däck kommer att påstå något helt annat då det gäller att få igen investerat kapital helst med vinst
Denna info finns visst i rapporten

Skärmdump av en tabell med olika bil-däckmodeller, tillverkare och prestandaindex för jämförelser.
Skapa konto

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.