710 718 läst · 10 993 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Förlåt en som verkligen inte är mekaniker, är detta en autokorrect av något slag?Fotografen skrev:Om jag inte minns fel har 740/940 jordpunkter, ser ut som en julgran med flatstiftanslutningar bakom blinkrarna fram som man kommer åt inifrån motorrummet. Rost och knorrosion där kan ge liknande fenomen.
En annan kandidat är någon varvtals-tändpunktsgivare och kablage till denna, eftersom varvräknaren hoppar upp utan varvtalshöjning. Titta efter vilket sorts tandgarnityr den känner av också.
Sedan är mina 740-940-erfarenheter väldigt ytliga.
Jag har ingen erfarenhet av hallgivare, men jag skulle säga att den är misstänkt.M Mickebandsåg skrev:
Tror du behöver ställa tändningen efter byte.
/Höghus
Ja, vilket vansinne det har blivit.R Rkarlsson skrev:
10 minuter och 700 kr, och det skulle bli så bra när marknaden fick styra.
I Östersund blev det dyrare och svårare att hitta en bokningsbar tid i närtid.
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Haha tack ☺️Fotografen skrev:Ber om ursäkt...! En givare känner av något, en knopp eller pinne, tre på ett varv eller en konstant rad runt en axel eller drev av ett antal fina tänder av något slag. "Tandgarnityr" blev då lite slanguttryck för dessa. Taggarna på hjulet nedan, principbild. Se efter att de finns kvar och är rena.
[bild]
Kan inte känna något med handen runt sprängkåpan och jag ser inga sladdar jag skulle kunna härleda till det men jag skall kolla i bättre ljus för dokumentet med med felsökning för bränsle o tändning säger att det skall finnas en impulsgivare där (om jag inte har fel dokument)
Tror jag läst mig till att varvräknaren tar info från tändmodulen
Provade med en annan tändmodul som jag köpt på biltema för några år sedan när jag hade liknande problem men blev aldrig testad då en kabel hade gått av till hallgivaren, men när jag monterade denna tändmodul fick varvräknaren tuppjuck o startade inte när jag malade
Har du hallgivare har du ingen sensor på vevaxeln/startkransen.M Mickebandsåg skrev:Haha tack ☺️
Kan inte känna något med handen runt sprängkåpan och jag ser inga sladdar jag skulle kunna härleda till det men jag skall kolla i bättre ljus för dokumentet med med felsökning för bränsle o tändning säger att det skall finnas en impulsgivare där (om jag inte har fel dokument)
Tror jag läst mig till att varvräknaren tar info från tändmodulen
Provade med en annan tändmodul som jag köpt på biltema för några år sedan när jag hade liknande problem men blev aldrig testad då en kabel hade gått av till hallgivaren, men när jag monterade denna tändmodul fick varvräknaren tuppjuck o startade inte när jag malade
/Höghus
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Torka rent allt i fördelaren med Bräkleen då?
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Det är urblåst och locket hade fula kontaktytor så både lock rotor är nya, detta brukade vara min go to när bilen strular o hackade.Johannes Carlsson skrev:
Men så här illa att hon dör på tomgång har det aldrig varit innan
Googlat lite mer om hallgivaren och den tål en närmare syn inser jag nu
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Bara så det inte är för kort kol i fördelaren eller något sånt. Fast kan ju va Hal givaren absolut
Min erfarenhet är att ingenting som var under monopol har blivit bättre. Apoteken är kass med =)S Stubai skrev:
Det var inga problem att hitta en tid dock, det fanns 2 st lediga när jag bokade i söndags. Men det var lika dyrt en vecka innan.
Sen kostar ombesiktning 399kr, som antagligen tar 2-3 minuter. Alltså ett pris som var ordinarie för mindre än 4 år sen.
Efter att snackat med brorsonen så berätta han att det absolut inte är bra, att de får olika resultat beroende på var de besiktar (han har verkstad)
Han besikta en bil på dekra och fick underkänt på en sak. Men han var bara trött på det så han körde ner dagen efter till besikta som godkände det. Helt utan åtgärd.
Carspect hade för några år sedan underkänt brorsans lyktor. Han körde inom macken, mekanikern såg inga fel alls, han körde till besikta. Gick rakt genom
Så bra det blev.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg