D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju uppgifter från räddningstjänsten. Så nej det är inte från försäkringsbolagen.
Då lär det finnas ett skapligt mörkertal när det gäller småbrasor.
 
I min IVT490 "brann" kabelskorna som sitter på elpatronen. Detta då de är förzinkade och inte trycker tillräckligt hårt om de inte kläms till lite extra. Tydligen en rätt vanlig "brand" enligt reparatören. Kabelskorna är inte klämda tillräckligt mycket från fabrik och installatörerna gjorde det inte förr.

Edit: Det var rejält med rök och sot, så det kan nog klassas som en brand. Många hade nog ringt räddningstjänsten istället för att dra ur säkringarna...
 
Mycket ligger nog i en allt åldrande uppsättning värmepumpar och att de blir allt fler hela tiden - det är liksom standard 1A att snabbt få värme i en stuga på mer ekonomiskt sett.

tror inte spelar så mycket roll om köldmedlet är brännbar eller inte utan problemet förutom elektronik och kretskorsbränder är att skit, löv och annat samlas i utedelen, det finns en termostatstyrd avisnings-slinga - det blir en brasa i allt som samlats under åren och när det eldat tillräckligt länge där plastdetaljer i utedelen börja hjälpa till i brasan, så går det hål någonstans och en kraftig pys av gas en kort stund där lågan kan förstärkas tillfälligt eller blåsas ut (vilket kan ske även med brännbar köldmedel) sedan kommer man det som verkligen ser till att det brinner vidare och uthålligt - oljan i kompressorn som kokas ut av värmen och lite restgaser....

---

när man gör sådana rapporter borde man rapportera i vad som startar branden - tex starta det i elektronikdelen borde det rapporteras som en sådan, om det är beroende gasläcka, oljeläcka eller skräp som tänds på av avisningsslingan etc. Det viktiga att veta är vad som startar det hela - att det senare brinner mycket och gas och olja läcker ut i en senare skede är ju en naturlig följd i en brandprocess - det som är intressant är vem eller vad som höll i tändstickan...

tex en gasläcka (som oftast är en mycket lite pysläcka under månaders tid) är inget som tänder av sig själv om det är av brännbar typ, och knappast i koncentration i en utedel som når brännbar nivå då det i princip blåser rakt igenom - ni som lekt med cigarettändare har nog ungefär en känsla vad som krävs.
 
Blir en hel del vibrationer från kompressorn, flera saker i min bergvärmepump som skakat sönder men än så länge bara klenspänningsgrejjer (hetgastempsensor, motstånd på styrkortet) utan höga strömmar, när det väl är nått det går hög ström i som börjar lossna och få dålig kontakt så blir det varmt, varit dåligt åtskruvade plintar eller dåliga lödningar som orsakat elbränder för mig i annan typ av utrustning, skulle inte bli förvånad om det är typ så det gått till när värmepumpar brunnit.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I min IVT490 "brann" kabelskorna som sitter på elpatronen. Detta då de är förzinkade och inte trycker tillräckligt hårt om de inte kläms till lite extra. Tydligen en rätt vanlig "brand" enligt reparatören. Kabelskorna är inte klämda tillräckligt mycket från fabrik och installatörerna gjorde det inte förr.

Edit: Det var rejält med rök och sot, så det kan nog klassas som en brand. Många hade nog ringt räddningstjänsten istället för att dra ur säkringarna...
Inte helt ovanligt. Även kraftkorten brukar kunna brinna på dem. Har bytt otaliga. Däremot har det aldrig blivit någon spridning utan bränderna har självslocknat när säkringarna löst ut.

Vissa modeller har haft problem med glapp i kabelskor mot kompressorn, men även här brukar det sluta med avbrända ledare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I min IVT490 "brann" kabelskorna som sitter på elpatronen. Detta då de är förzinkade och inte trycker tillräckligt hårt om de inte kläms till lite extra. Tydligen en rätt vanlig "brand" enligt reparatören. Kabelskorna är inte klämda tillräckligt mycket från fabrik och installatörerna gjorde det inte förr.

Edit: Det var rejält med rök och sot, så det kan nog klassas som en brand. Många hade nog ringt räddningstjänsten istället för att dra ur säkringarna...
Min torktumlare började "brinna" på motsvarande sätt för en massa år sedan. Dålig kontakt i en kabelsko.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det något som tyder på att köldmediet brunnit i något av fallen? Det låter mer som elfel.
Gasen startar nog inga bränder utan det är nog oftast elfel vilket står i artikeln. Med R410 slutar det kanske där med att man reklamerar eller köper ny. Med brandfarligt köldmedium som R32 så finns ju möjligheten till en kraftigare brand, vilket resulterar i rapport. Bara en teori…
 
T Tobbe_C skrev:
Gasen startar nog inga bränder utan det är nog oftast elfel vilket står i artikeln. Med R410 slutar det kanske där med att man reklamerar eller köper ny. Med brandfarligt köldmedium som R32 så finns ju möjligheten till en kraftigare brand, vilket resulterar i rapport. Bara en teori…
R32 brinner dåligt men om man suger ned en vp med R32 med läckage så man får in lite syre kan det bli en kompressionständning så vp exploderar.
 
Att det suger in luft är obra oavsett köldmedie - och här är det oljan och bildade oljedimman i kompressorn som dieseltänder som kan helt veckla ut kompressorns kapsling till nästa rak bit - det är inget tunn plåt utan snarare halv cm-tjock stålrör som kapsling som vecklas ut till nästan helt platt, och man skall inte vara där när det händer... rotorn och andra kompressordelar efter smällen kan hittas 20 meter bort typ. Tyvärr har jag inte länken kvar till en sådan händelsen med bilder och allt, men verkan är... brutal...


Det beror också på kompressorns konstruktion om högtryckssidan går in i och genom motordelen innan vidare ut på högtrycksledningen - väldigt ofta en lösning för rotary-kompressorer som hittas i portabla AC och mindre luft/luft värmepumpar/split-AC. Där är det väldigt stor gasvolym vid hög tryck som smäller på en gång om man pumpar in luft till hög tryck och när det dieseltänder kan tycket öka upp till 8 gånger ytterligare existerande tryck förutom detonationsvågen som kan vara 200 Bar bara den.

Scroll-kompressorer har ofta kompressordelen i överkant och relativt liten volym på trycksidan innan det går ut på högtrycksledningen - likadant är det med de flesta kolvkompressorer att högtrycksidan går med kort fjädrande rör ut och kompressorkapslingen sugs till låg tryck under arbete och smäller inte även om gasvolymen mot förmodan skulle dieseltända sig vid mycket inläckt luft.

Många tror felaktigt att det är använda köldmedlet som orsakar smällen i dom fallen det har inträffat - men i själva verket är det i de flesta fallen oljan eller snarare oljedimman i kompressorn som är bränslet och tändaren till smällen, och det beror på att olja har mycket lägre självantändningspunkt än många HC-gaser och flourcarbongaser - det är alltså oljan som tänder smällen, sällan använda köldmedel, även om tex. R134a med luft/syre under tryck i vissa situationer kan smälla (men fungerar som brandsläckningsgas vid atmosfärstryck)

Liknande saker kan man få med luftkompressorer om kompressorn skapar mycket oljedimma i utloppsluften pga. något uppkommet fel i kompressorn och inte avskiljs innan trycktanken - då kan smällarna bli ordentligt stora om det är ++300 litertankar som smäller och är det personal i lokalen när det sker så brukar det bli dödsolyckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
Var ut på Jouren idag och fick koppla bort en solcellsanläggning då det luktade bränt och delar av huset var strömlöst.

Med installationer som dessa så är jag övertygad om att värmepumpar kommer bli omkörda av solcellsanläggningar ganska snart..

Stackars kund, försöker sänka utgifterna genom att installera solceller, och får en installation som denna och nu ska hon först få firman att komma ut och reparera anläggningen och sen strida med dom om fakturan ifrån oss...

5g2,5:an till solcellerna var avsäkrad 20A, någon som tror att installatören räknat på den avsäkringen? :)

Elektrisk installation, oisolerade koppartrådar, vägguttag utan täckplatta, säkerhetsrisk, osäker elanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elinstallation med exponerade ledningar, kabelskor och distributionsblock. Farligt elektrisk arbete, potentiell brandrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Skyscraper och 13 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Att det suger in luft är obra oavsett köldmedie - och här är det oljan och bildade oljedimman i kompressorn som dieseltänder som kan helt veckla ut kompressorns kapsling till nästa rak bit - det är inget tunn plåt utan snarare halv cm-tjock stålrör som kapsling som vecklas ut till nästan helt platt, och man skall inte vara där när det händer... rotorn och andra kompressordelar efter smällen kan hittas 20 meter bort typ. Tyvärr har jag inte länken kvar till en sådan händelsen med bilder och allt, men verkan är... brutal...


Det beror också på kompressorns konstruktion om högtryckssidan går in i och genom motordelen innan vidare ut på högtrycksledningen - väldigt ofta en lösning för rotary-kompressorer som hittas i portabla AC och mindre luft/luft värmepumpar/split-AC. Där är det väldigt stor gasvolym vid hög tryck som smäller på en gång om man pumpar in luft till hög tryck och när det dieseltänder kan tycket öka upp till 8 gånger ytterligare existerande tryck förutom detonationsvågen som kan vara 200 Bar bara den.

Scroll-kompressorer har ofta kompressordelen i överkant och relativt liten volym på trycksidan innan det går ut på högtrycksledningen - likadant är det med de flesta kolvkompressorer att högtrycksidan går med kort fjädrande rör ut och kompressorkapslingen sugs till låg tryck under arbete och smäller inte även om gasvolymen mot förmodan skulle dieseltända sig vid mycket inläckt luft.

Många tror felaktigt att det är använda köldmedlet som orsakar smällen i dom fallen det har inträffat - men i själva verket är det i de flesta fallen oljan eller snarare oljedimman i kompressorn som är bränslet och tändaren till smällen, och det beror på att olja har mycket lägre självantändningspunkt än många HC-gaser och flourcarbongaser - det är alltså oljan som tänder smällen, sällan använda köldmedel, även om tex. R134a med luft/syre under tryck i vissa situationer kan smälla (men fungerar som brandsläckningsgas vid atmosfärstryck)

Liknande saker kan man få med luftkompressorer om kompressorn skapar mycket oljedimma i utloppsluften pga. något uppkommet fel i kompressorn och inte avskiljs innan trycktanken - då kan smällarna bli ordentligt stora om det är ++300 litertankar som smäller och är det personal i lokalen när det sker så brukar det bli dödsolyckor.
Men du behöver ju syre annars händer det inget även med en oljedimma . Om man tittar på ett diagram för R32 blandning för tändning förstår man vad jag menar. Finns ingen oljedimma i världen som brinner utan syreatomer. Det som är speciellt med R32 är att det kan antända i så stort område. Men kör man de i ett gasolkök händer de inte så mycket.
 
S SueCia skrev:
Var ut på Jouren idag och fick koppla bort en solcellsanläggning då det luktade bränt och delar av huset var strömlöst.

Med installationer som dessa så är jag övertygad om att värmepumpar kommer bli omkörda av solcellsanläggningar ganska snart..
Ja men du vet, om man bara tar i utav h-vete och drar riktigt hårt så ska det gå att få kontakt genom isoleringen i en bra hissklämma!!

;)

Jag har läst hela elsäkerhetsverkets rapport och även om datainsamlingen nu blivit bättre så kan man inte säga att den blivit bra:

"Ett visst mått av osäkerhet finns alltid vid bedömning av startobjekt. Det kan även förekomma osäkerheter på övergripande nivå, om vilken kategori som händelsen bör tillhöra. En diskmaskin, kategori elprodukter, kan exempelvis vara bedömd värmekälla i händelserapporten. I fritexten om förloppet kan anslutningen av diskmaskinen istället pekas ut. Är det då diskmaskinens egen stickpropp eller elanläggningens eluttag som varit startobjekt? Om inte händelserapporten beskriver att eluttaget var relativt oskadat eller att det på annat sätt framgår att det var elprodukten som var orsak till händelsen har Elsäkerhetsverket valt att i dessa fall konsekvent bedöma det som att eluttaget var startobjekt, kategori fasta elinstallationer.

För händelser där värmekälla anges vara elledning eller elkabel finns en liknande problematik. Kabeln kan vara en del av en elprodukt, men det kan också handla omen elledning i den fasta elinstallationen eller en elledning/elkabel i en elcentral.Värmekälla elledning eller elkabel anges också om branden uppstod i en kopplingsdosa. Elsäkerhetsverket försöker i varje händelse utröna vilken klassificering som bäst passar för händelsen."

Så att vi skulle komma ner till vilken del av apparaten som "brunnit" det är vi ganska långtifrån.

Men rapporten är ändå värd att läsa i sin helhelt. Den är mycket bättre än vad de åstadkommit tidigare.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I min IVT490 "brann" kabelskorna som sitter på elpatronen. Detta då de är förzinkade och inte trycker tillräckligt hårt om de inte kläms till lite extra. Tydligen en rätt vanlig "brand" enligt reparatören. Kabelskorna är inte klämda tillräckligt mycket från fabrik och installatörerna gjorde det inte förr.

Edit: Det var rejält med rök och sot, så det kan nog klassas som en brand. Många hade nog ringt räddningstjänsten istället för att dra ur säkringarna...
De där kabelskorna minns jag - de gav dålig kontakt tidigt mot stiftet. Sopor.

Att få till klämningen mot kabel och hylsans mot flatstiftet är iofs en konst.

Jag har jagat dålig lukt ifrån värmepumpen mer än en gång - men en gång visade det sig inte vara i 490n (eller dess föregångare), det var en av anslutningarna till JFBn i centralen.... MORRRR, jag letade efter ett fel i VPn länge.
 
S skaraborgsfakir skrev:
De där kabelskorna minns jag - de gav dålig kontakt tidigt mot stiftet. Sopor.

Att få till klämningen mot kabel och hylsans mot flatstiftet är iofs en konst.

Jag har jagat dålig lukt ifrån värmepumpen mer än en gång - men en gång visade det sig inte vara i 490n (eller dess föregångare), det var en av anslutningarna till JFBn i centralen.... MORRRR, jag letade efter ett fel i VPn länge.
"Lustigt nog" så var det just i jordfelsbrytaren som min andra "elbrand" inträffade och detta just när elpatronen körde. Orsaken där var (mest troligt) att vibrationer från tvättmaskinens centrifugering gick från golvet till väggen ovanför och fick en av skruvarna som håller fast ledarna att ralla upp en aning. Numera efterdrar jag då och då alla skruvar som det går närmare 10A eller mer på.
 
  • Gilla
skaraborgsfakir
  • Laddar…
J
Haft 2 stycken utedelar med R32 i närområdet som fattat eld och inte gått att släcka med vanlig brandsläckare av husägaren. Ena fallet stod det som en svetslåga ur pumpen rakt in i väggen på huset som brann ner till grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.