Ja, vad ska jag säga....-Ni gör det inte lättare för en glad amatör!!! ;)

Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Jag försöker fundera ut den logiska och mest driftsekonomiska lösningen, men för att göra det behöver jag förstå hur historien med min pappas garage hänger ihop...

Eller som min sambo säger; "-varför har inga andra problem med sina garage, varför bara vi..." Det stämmer såklart inte, men jag är däremot noga med att jag inte vill ha fukt som förstör!!! Många kanske har fukt utan att veta det, eller så skiter de i det? De flesta parkerar väl ändå sin bil på gården...;)
 
Funderar också på vad det är för platta för det känns som man måste addera fukt någonannanstans ifrån än från uteluften. För att det skall rosta skall det i princip kondensera fukt på ytan. Det borde endast kunna ske på morgonen då varm fuktig luft kommer in i en lokal som kylts ned under natten men pga sin tröghet inte hunnit värmas upp ännu.

Vi har ett isolerat garage, bor alldeles vid havet (sea spray), har en (isolerad) platta som är <1år gammal (dvs den har under det senaste året avgett en viss mängd fukt). Vi har bara självdrag i lokalen i dagsläget. Vi har inga fuktproblem enligt vad vi har noterat och verktygen rostar inte.

Så jag tycker att något är konstigt.
 
Man kan hyra rätt stora avfuktare (tex när man behöver torka byggfukt ur ett hus under uppbyggnad). Gör det och testa om det hjälper och hur mycket den drar. Du kan ju testa att temporärt "täta till" så kan du få en uppfattning om du får ett bidrag genom någon form av fuktvandring i lokalen.
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Det var en bra idé! Jag kan hyra en adsorptionsavfuktare och se vart det barkar. Men att permanent ha en sådan i drift kostar nog skjortan och åter igen, dyrare än att köra VP....

Jag har också svårt att förstå vart all fukt kommer ifrån. Det kan vara från plattan, vem vet...
 
Jag tycker mig förstå att du ventilerar rejält. Vad försöker du uppnå med det? Om du ventilerar får du ungefär samma fuktförhållanden som ute och det vill du väl ändå inte.
 
Jag skrev följande i mitt första inlägg....

johannaj skrev:
Hej!

Jag har en allmän fråga....

Förutom att använda avfuktare, tillsätta värme eller vacuumsätta en lokal, finns det något sätt att få lägre luftfuktighet i en lokal, än vad det är på utsidan av den?

Jag tänker såhär, om det t ex regnar och ute är en luftfuktighet på 95%. Hur kan jag då komma ner i 60% inne i en lokal, utan att tillföra ovan? Att blåsa ut fuktig luft med frånluftsfläktar är väl bra, men tilluften som kommer utifrån är fuktig...Jo, när det regnar, kanske man ska stänga av fläktar i ett mekaniskt system. Men vid denna årstid, är det ju nästan alltid fuktigare ute än inne!

Mitt problem är en isolerad lokal som är ca 140m2 stor. Hur jag vänder och vrider på det, har jag inte lyckats bli av med fukten (ca 82%) på annat sätt än med avfuktare eller att värma i lokalen. Men det känns ju ganska overkill att behöva värma upp en lokal till 20 grader, bara för att bli av med fukt! Det är inte ekonomiskt direkt...Samma sak med avfuktaren. Att dra igång värmen när det är kallt ute är en sak, men att göra det när vi har 10-15 grader ute och samma i lokalen, känns som att kasta pengar i sjön.

Jag har idag beställt två ganska kraftiga frånluftsfläktar (80lit/sek. per fläkt) som jag ska installera i vars en egen frånluftskanal. Frånluftskanalerna sitter i vars ett hörn, uppe i taket. Tilluft är mittemot, nere vid golvet. Vi får se om det hjälper nåt, men i min logik har jag svårt att förstå hur det ska kunna bli mindre fuktigt, än luften man tillför...:eek:

Nån som vet och kan förklara?

Hälsningar

Johanna
 
Det jag försöker uppnå är att knäcka nöten som jag skrivit på flera ställen:

johannaj skrev:
Varför rostar, oxiderar och möglar det i denna isolerade lokal, med en fuktighet över 80%, när det är torrt och fint i min pappas oisolerade garage? Hans garage håller jämt samma fuktighet som ute. Han har således ofta nivåer över 80%, men ingen rost, oxidation eller tillstymmelsen till mögel!!! Beror det på att luften inte står still i hans garage? I sådant fall borde ju en kraftig mekanisk ventilation medföra detsamma i min lokal.....
 
Fet finns en bok som heter få bukt med fukt som tar upp ett liknande exempel, men att skapa ett undertryck i lokalen kanske är en idé istället för att tillföra en massa luft.
 
Ja, bäst vore vacuum, men det har ju sina nackdelar....

Men tack för tipset om boken, ska kolla upp den! :)
 
Jag tror nöten ligger i att din pappas garage följer utemiljön närmare. Järn rostar märkbart runt ca 80% luftfuktighet, det är sällan det är det under längre tider utomhus.

I ditt välisolerade garage kan jag tänka mig att du får längre perioder med hög luftfuktighet, och då kan du få mer rostbildning.

Som sagt; ned med ventilation (stäng av helt när du inte är där), lite grundvärme och en avfuktare på. Som andra sagt, avfuktaren går bara när det behövs. Om du inte tillför fukt (genom ventilation) kommer den inte behöva gå så mycket.
 
Jag kan ha missat något men johannaj har väl fortfarande inte svarat på frågan om det klimatstyrda ventilationssystemet regleras på grundval av relativ fuktighet eller aktuell ånghalt.

Regleras fläkten på det förstnämnda är det inte så konstigt att saker gått galet - det blir ju lite som att försöka hålla hastigheten enbart genom att se på varvräknaren.
 
Du verkar ha koll på automatiserade styrningar, men sämre koll på grundläggande fysik avseende absolut luftfuktighet vs. relativ luftfuktighet. Läs på lite där är mitt tips, det är inte speciellt komplicerat.

Om du kan fixa ett system som justerar VP att alltid värma till 5 grader över utetemperatur eller som minst +5 (om du vill ha frostfritt) då kommer den relativa fuktigheten att förbli relativt låg, åtminstone under 65%. Kostnaden för detta kommer troligen vara relativt låg.

En ytterligare förbättring är att blanda in uteluftens RH också. I praktiken kommer du då bara behöva köra värme under höst och slask-delen av vintern.
 
stoif skrev:
Jag tror nöten ligger i att din pappas garage följer utemiljön närmare. Järn rostar märkbart runt ca 80% luftfuktighet, det är sällan det är det under längre tider utomhus.

I ditt välisolerade garage kan jag tänka mig att du får längre perioder med hög luftfuktighet, och då kan du få mer rostbildning.

Som sagt; ned med ventilation (stäng av helt när du inte är där), lite grundvärme och en avfuktare på. Som andra sagt, avfuktaren går bara när det behövs. Om du inte tillför fukt (genom ventilation) kommer den inte behöva gå så mycket.
Japp, håller på att testa det nu. Ser att du bor i Stockholm. Jag bor i Ystad och det är ganska stor skillnad på luftfuktighet. Vid denna årstid, har vi sällan under 80% ute. Just nu, på morgonen, är det t ex 86% ute, trots att det inte regnar och inte gjort så på ca 14h. Dessutom blåser det ca 12m/s, men ändå 86% ute...Så visst följer min pappas garage uteklimatet bättre, det är jag med på, men han bor bara 1mil från mig och har också väldigt fuktigt ute och därmed inne i sitt ouppvärmda garage....Den ända skillnad jag kan se, är att luften inte står still i hans garage, men skulle det ha någon inverkan på om saker rostar och mögel uppstår? -Inte vet jag...

Hur är det i Stockholm? Har iaf vänner i norrland och jämfört med Ystad är det stooor skillnad på luftfuktighet...
 
ullberg
johannaj skrev:
Hur är det i Stockholm?
Röda kurvan är senaste månade utomhus hos mig (Stockholmsområdet)
ImageUploadedByTapatalk1383118106.802664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som jag sagt tidigare och även Locke gör, om din automatiska ventilation baserades på relativ luftfuktighet (inte absolut) så finns det en chans att du gjort dig själv en björntjänst (ökat fukthalten inne).

Det kanske inte förklarar allt och att åtgärda löser kanske inte alla problem, men se ändå till att åtgärda.

/U
 
Locke skrev:
Jag kan ha missat något men johannaj har väl fortfarande inte svarat på frågan om det klimatstyrda ventilationssystemet regleras på grundval av relativ fuktighet eller aktuell ånghalt.

Regleras fläkten på det förstnämnda är det inte så konstigt att saker gått galet - det blir ju lite som att försöka hålla hastigheten enbart genom att se på varvräknaren.
Japp, tror du missat inlägg nr 17! ;)

Förstod inte det där med varvräknare och hastighet. Det funkar ju hur bra som helst, så fungerar ju de flesta farthållare. Och de flesta traktorer har ingen hastighetsmätare, utan bara en varvräknare med en "hastighetsskala" inskriven.

Summan av kardemumman, jag vet att det är skillnad på absolut och relativ luftfuktighet, men om jag har en givare ute och en i garaget som båda mäter samma, troligen RH, blir väl förhållandet samma iaf? Jag menar, om utegivaren mäter upp att det är lägre RH ute än givaren i garaget, så startar fläktarna. Omvänt, om utegivaren har högre RH än garagegivaren, stoppas fläktarna. Kan det då spela någon roll om givarna mäter relativ eller absolut luftfuktighet?

Nej, jag tror vi fokuserar på fel saker nu. Vi har ägt detta garage i snart ett år nu och innan vi flyttade in fanns ingen som helst ventilation eller värme. Då var det ÄNNU högre fuktighet! Första tiden var det t o m kondens på insidan treglasfönstren...Efter att jag kärnborrade igenom mina två 102mm hål i den 52cm tjocka väggen och monterade mina gamla fläktar, har det iaf blivit bättre, om än långt från målet. Problemet är väl att jag nu är tom på idéer och ju flera experter jag frågar, ju flera olika svar får jag. Vissa säger stäng all ventilation och avfukta, medan andra säger mekanisk ventilation trots hög fuktighet ute. En tredje har en helt annan uppfattning. För mig känns det som att fråga Shell vilken motorolja jag ska ha och sedan springa in på Statoil med samma fråga....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.