Som sagt, absolut inga problem om jag höjer börvärdet på VP till över ärvärdet, men just nu har ärvärdet ökat till nästan 15 grader i lokalen....Då skulle jag alltså köra VP upp till normal "villatemp" i ett garage som knappt används!!! -Snacka om att kasta pengar i sjön...;)

Enligt Östberg (tillverkare av bl a Heru aggregaten), sänks luftfuktigheten endast marginellt, om man inte tillför värme samtidigt, utan endast kör FTX, då det tydligen bildas kondens och fuktighet återförs en hel del.

Min slutledning blir att FTX är en bra idé, om man kör VP samtidigt. Men när VP körs, sjunker fuktigheten iaf och ända anledningen till att köra FTX då, skulle vara att behålla större delen värme.

Men om jag inte vill ha "villavarmt" i lokalen, hur gör jag då för att bli av med fuktigheten? Att köra avfuktare är ju uteslutet, eftersom det kostar lika mycket som att köra VP i den stooora lokalen...

Alltså, jag vill inte ha varmare i lokalen än det är nu (13-15 grader), men jag behöver bli av med fukten. Hur göra, eller detta är en omöjlig ekvation?
 
ullberg skrev:
Och det du reglerar på är absolut fuktighet (typiskt g/m3) och inte relativ fuktighet (%)? (anledningen att jag frågar är att du bara pratar relativt i första inlägget)

Om du reglerar på relativ luftfuktighet bör du slå av den regleringen då det kan göra det fuktigare i utrymmet.

/U
Det är en givare av enklare slag, så den mäter säkert RF. Men samma typ av givare sitter inne i lokalen, så förhållandet borde väl vara oförändrat, d v s givarna mäter vart det är fuktigast, inne eller ute och är det fuktigare ute, stängs fläktarna av!
 
Om lokalen är hyfsat tät kan ju ett alternativ vara att du avfuktar tilluften. Då får du inte in fuktig luft alls.
 
Villa vista skrev:
Kan du inte beskriva mer. Byggår, fasadtyp, bef vent. Templog, även på nätter ej under 12 g C utan uppvärmning? Kanske är byggnaden för tät och ackumulerad Fukt ej ventileras.
Byggnaden är från 2006-2007. Isolerad med isoblock, treglasfönster, isolerade portar och dörrar, ca 60cm isolering i taket.

I lokalen finns ett långsmalt vattenlås av den typen man har i vanliga garage. Tanken är väl att kunna köra in en bil och tvätta, om det behövs. Detta har dock aldrig gjorts och bilar förvaras normalt inte i denna lokal.

Temp och fuktighet loggas dygnet runt och temp har denna höst aldrig varit under 12-13 grader utan tillförd värme.

Jag har borrat två st 102mm hål vars ett hörn, uppe i taket på långsidan. Tilluft är mittemot, nere vid golvet.

Fläktarna som sitter idag är på ca 30lit/sek, men jag har som sagt beställt nya på 80lit/sek. Få se om det kan göra någon skillnad...
 
injonil skrev:
Avfuktare är det absolut billigaste sättet att få torrare luft, många gånger billigare än att värma för samma effekt.

Ventilera så lite som möjligt för att få tillräckligt bra inandningsluft, samtidigt med avfuktare, det är det billigaste alternativet!
Tror du verkligen det? En avfuktare som klarar en 140m2 lokal, brukar dra 6-700W. Ungefär samma som VP drar under dessa gynnsamma förhållande vi har nu, med 10-12 grader ute!
 
johannaj skrev:
Men så här då, varför rostar, oxiderar och möglar det i denna isolerade lokal, med en fuktighet över 80%, när det är torrt och fint i min pappas oisolerade garage? Hans garage håller jämt samma fuktighet som ute. Han har således ofta nivåer över 80%, men ingen rost, oxidation eller tillstymmelsen till mögel!!! Beror det på att luften inte står still i hans garage? I sådant fall borde ju en kraftig mekanisk ventilation medföra detsamma i min lokal....
Detta tror jag är "knäckfrågan" ingen hittills kunnat svara på. Ingen hos tillverkarna av FTX iaf! ;)
 
Hmm detta var klurigt. Fläktarna kommer nog ej förbättra situationen utan bara sänka temp. 80 l per sec är mer än normalvent för villa på 140 kvm
 
Ja, jag kommer inte kunna köra dem för fullt på vintern, men på sommaren! Det är ju TVÅ fläktar, så 80lit/sek x 2...;)
 
johannaj skrev:
Tror du verkligen det? En avfuktare som klarar en 140m2 lokal, brukar dra 6-700W. Ungefär samma som VP drar under dessa gynnsamma förhållande vi har nu, med 10-12 grader ute!
Stäng all ventilation i lokalen när ingen vistas där!
 
Roterande värmeväxlare (Tex Östbergs Heru) återför en viss del fukt tillbaka in till lokalen,
medan en plattvärmeväxlare inte återför någon fukt alls, så funderar du på FTX till denna
typ av lokal så se till att det är ett aggregat med plattvärmeväxlare.
-Fuktåtervinning är positvt för boendemiljön i ett bostadshus, men fel teknik i detta fall.
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Hur vet man vilken teknik de har? Tycker inte att det brukar stå...Kallas det något mera? "kryssaggregat"?
 
Detta är egentligen relativt enkelt;
- värme sänker Rf, men fukten finns kvar
- en avfuktare tar bort fukt. Är temperatur samma sjunker både absolut och relativ fuktighet
- all fukt i luften i en lokal som denna kommer utifrån, givet att du inte har tillskjutande fukt från mark, men det verkar det inte som. Vill du sänka absoluta mängden fukt skall du då minska ventilation, inte öka. Annars kommer du ju försöka avfukta hela atmosfären.

Mitt tips; sänk ventilation när du inte är där, sätt VP på en min temp (som du har redan), kör med avfuktare. Mer effektivt går nog inte att få om du inte vill höja temperaturen i lokalen.

Notera också att de flesta avfuktare fungerar bättre vid en högre temperatur.
 
Jo, det du säger stoif låter logiskt, men kan du då svara på min "knäckfråga" lite längre upp? :)
 
1) Värme = Nödlösning

2) Avfuktare: Har du ingen fuktkällan i lokalen så går avfuktaren
bara tills den har torkat upp lokalen, sen stannar den.
-Den ska alltså inte gå kontinuerligt, om du inte har någon fuktkälla!
-På vilken mark står lokalen? Kommer det fukt underifrån?

3) Styrd ventilation, fuktsensorer som jämför fuktkvot ute & inne
och bara kör ventilation när det är gynnsamt. Detta innebär att i
genomsnitt så får du en lägre fuktkvot inne än ute. Perfekt för tex.
ett kallförråd, vill du däemot ha värme i lokalen, så kanske du kan
styra en FTX med plattväremväxalre med denna styrning?
-Kika på Trygghetsvakten eller ännu bättre: ventovind, dom är bra att snacka med.

-Jag skulle ha börjat med en avfuktare, begränsad ventilation,
samt varmhållning med den LLVP du redan har.
(om inte det tillskjuter fukt ifrån tex. plattan)
 
Då jag inte är fukt eller vvsingengör/sakkunnig skriver jag vad jag tror:
1 Jag tycker att det är konstigt att det blir så extrem påverkan pga fukten inomhus som du beskriver, känns som det är något som inte stämmer, tex temploggen eller dylikt. Dvs det borde ej bli rost etc i lokalen med dessa förutsättningar, alt tillförs fukt inefrån på något sätt och därav fuktproblemen.
2 Avfuktning låter dyrt, stor volym att avfukta och ventilationen gör att det kontinueligt tillkommer fukt
3 Värme borde vara det billigaste sättet att hålla fukten i schack, men använd värmen sparsamt tex låt VP endast arbeta upp innetemp ca 3 -4 grader över medeltemp. En LLVP borde ha extremt bra COP-värde vid så liten delta-temp samt är byggnaden välisolerad och trög vilket är optimalt för ett lågeffektsystem.
Att bara ha frånluft är oekonomiskt i längden speciellt om du skall evakuera upp till 160 liter per sec. Avbeställ fläktarna och beställ ett FTX, jag tror det ej spelar någon roll om det är roterande eller platt-värmeväxlare då fukten i sin helhet kommer utifrån. (om det stämmer). Jag skulle ta det billigare aggregatet och roterande har bättre verkningsgrad så det är nog bäst. Ventilationen bör också sättas på ett minimum, kommer ej ihåg kravet på lagerbyggnad men max 10 - 20 liter per sec skulle jag tro är mer än tillräckligt. alt endast styra vent på tidskanal och forcering vid tex belysning (närvaro) för att reducera vent maximalt.

Men som du skrev, konstigt att du har sådana fuktproblem och ej din far.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.