estwing skrev:
saken är den att har du 3 mille i lån har du en ränta på 5 papp drygt med ränta på runt 2%.
sen e det bara att räkna på hur den blir om den e på 5-6% som du nämnde.
får många familjer att gå på knäna.
arblöshet m.m.
ajajaj

mvh
snickar estwing
Du får gärna förklara varför någon med 3 miljoner i lån kommer förlora jobbet och gå på knäna och behöver rea ut sitt hus, när/om räntan återigen hamnar kring 5-6% igen.

HusByggarTomten skrev:
Du får gärna förklara varför någon med 3 miljoner i lån kommer förlora jobbet och gå på knäna och behöver rea ut sitt hus, när/om räntan återigen hamnar kring 5-6% igen.
men det är väl bara att tänka?

om man redan betalar så mycket för en ränta på 2% å den både dubblas å tredubblas hur blir det då?;)

många kanske klarar en dubbling men där lever på minimum skulle den då gå upp lite till ,,,??? vad sker då?:wow:

mer behövs väl ej förklaras?:rolleyes:

sen skrev jag ej att man skulle förlora jobbet av detta heller utan om man HAR förlorat jobbet...viss skillnad

mvh
snickar estwing

Ja tänk efter då.
Dom allra flesta har haft en ränta på 6% tidigare så jag förstår inte varför folk skulle gå på knäna för det i framtiden.
3 miljoner & 6% = 10500:- i månaden. Inte särskilt blodigt för en familj med normala inkomster.
Låt vara att folk har mer i plånboken nu än nånsin tidigare men det betyder inte att folk inte överlever en återgång till mer normala räntenivåer.

HusByggarTomten skrev:
Ja tänk efter då.
Dom allra flesta har haft en ränta på 6% tidigare så jag förstår inte varför folk skulle gå på knäna för det i framtiden.
3 miljoner & 6% = 10500:- i månaden. Inte särskilt blodigt för en familj med normala inkomster.
Låt vara att folk har mer i plånboken nu än nånsin tidigare men det betyder inte att folk inte överlever en återgång till mer normala räntenivåer.
Håller med, förutom att det blir 11 167kr/månad.
Man får väl äta radhus biff och nudlar "ett tag".

Hmm..
3.000.000 x 0,06 = 180.000 / 12 = 15000 x 0,7 = 10500:-

Eller?

HusByggarTomten skrev:
Hmm..
3.000.000 x 0,06 = 180.000 / 12 = 15000 x 0,7 = 10500:-

Eller?
Både ja och nej.
Man får jämka så (30%) upp till 100 000kr/år över det jämkar man 20%.

Men det är väl per person och år det är 100.000, med 2 inkomster bör det således bli 30% ändå. Eller hur?

edit.
Och sedan är det väl 21% ?

Redigerat:
saken är den att folk handlar hus idag å har ingen aning om vad en ränta är på 6%.

jag har haft å vet men har ej så mycket lån.
ta en som går på a kassa nu å sen har dom en medelinkomst till.
alla andra räkningar blir ej mindre utan man har sina mat, el, vatten m.m hela tiden.

många kommer gå på knäna det e bara fakta.

mvh
snickar estwing

HusByggarTomten skrev:
Men det är väl per person och år det är 100.000, med 2 inkomster bör det således bli 30% ändå. Eller hur?

edit.
Och sedan är det väl 21% ?
Stämmer. Tankarna for men för ensamhushållet (finns sådana oxå) så måste man tänka på avdragsmöjligheterna.

estwing skrev:
saken är den att folk handlar hus idag å har ingen aning om vad en ränta är på 6%.
Det var bara lite drygt ett år sedan var boräntorna drygt 6%. Det är nog en väldigt, väldigt liten klick som inte kan tänka sig in i så höga boräntor. Speciellt med tanke på att bankerna vill att nya låntagare skall klara en 5-årig bunden ränta plus ett par procentenheter (vilket idag är >6%).

Du har dock en poäng. Då, för drygt ett år sedan, när räntorna klättrade över 6%-strecket började det dyka upp snyft-reportage i kvällspressen om "stackare" som hade förköpt sig.

HusByggarTomten skrev:
Man förlorar väl inte jobbet med automagik bara för att räntan stiger. Hög ränta bör ju dessutom vara parat med låg arbetslöshet. Det "stora" hotet för dem med 3-miljonerslån är att det kan vara svårt att hitta köpare när räntan är såpass hög. Det kan vara ett problem. Speciellt om mäklarnas lager börjar stiga och man skiljer sig/blir sjuk/blir av med jobbet (det händer ju faktiskt i högkonjunktur med)

Förstår inte varför folk är såå upprörda.

Väldigt fort kan man hamna i en situation där man blir arbetslös eller långtidssjukskriven och det är väl i dessa fallen Estwing menar att man kan hamna i stora problem då det är så väldigt lätt att förköpa sig när räntorna är så låga som de varit och är.

Jag kan bara ta en jämförelse med en sak jag aldrig lär glömma som har med ungefär samma sak att göra men som är ännu mer skrämmande.

1 januari 1996 togs det ett beslut och man sänkte barnbidragen från 750 till 640:- i månaden samtidigt som flerbarnstillägget avskaffades.

Det gjordes då bl.a ett reportage i Sydnytt där de var hemma hos några familjer i utkanten av Malmös område där det byggts nya hus och där merparten var barnfamiljer som byggt nytt.

De satt i Sydnytt och beklagade sig och grät för att bidragen sänktes och någon kommenterade det med att de var sååååå besvikna för nu riskerade de få lämna sin drömvilla.

VAD har man då ärligt talat i huvudet om man köper och bygger sig ett hus ifall man står och faller med ett par hundralappar i månaden.

Helt ärligt var det lika gott åt dem ifall de fick flytta !

En liiiten del av sveriges befolkning har köpt hus det senaste året, och en liiiiiten del av dem har små marginaler i ekonomin. En liiiiten del av dessa kommer att få sälja sitt hus pga arbetslöshet, sjukdom eller kraftigt höjda räntor.

Att tro att alla husägare/köpare sitter i samma båt är rätt så korkat.

HusByggarTomten skrev:
Ja tänk efter då.
idag va julhandeln den bästa någonsin å aldrig mera har det vart så många som tagit snabba lån, sms lån m.m. VARFÖR?
dom lever snålt idag å har ej pengar över.
bara en sån här sak kan få daj att gå spikrakt ner i avgrunden.

såg på nyheterna idag kl:22.
en man som ej batalde sina räkningar lr glömt, kom ej riktigt ihåg hur det va men nu går kronofogden in å kräver sina 9500:- som skall inbetalas på 1vecka annars säljs hans hus.
detta va bara ett exempel.
men du missuppfattar nog lite nu.
detta GÄLLER ej alla villa ägare, jag menar fortfarande dom som tar stora lån å ja klarar sig bra nu men en räntehöjning får dom att falla kraftigt, kanske ända ut...

mvh
snickar estwing

HusByggarTomten skrev:
Ja tänk efter då.
EXAKT...

Och detta gör att det överkonsumeras som aldrig förr i detta landet !

Huuuur många tror du sätter undan mellanskillnaden eller väljer att lägga den på amortering av lånen...
NEJ... de lägger den på konsumtion, konsumtion och åter konsumtion och har således ingen buffert och riskerar hamna i problem om en i familjen blir långtidssjukskriven eller arbetslös...
Inte speciellt många lever med sådana tankar att detta faktiskt kan hända.
Då spelar det ingen roll om de ens varit med om högre räntor.

De flesta lever bara med "Det händer inte mig" - principen... :rolleyes:

Jag har varit med på mitten av 90-talet då räntorna var 12-15%, men för den sakens skulle skulle jag aldrig klara de räntorna under speciellt lång tid i dagens läge. :surprised:

Paul-Staffanstorp skrev:
EXAKT...

Och detta gör att det överkonsumeras som aldrig förr i detta landet !

Huuuur många tror du sätter undan mellanskillnaden eller väljer att lägga den på amortering av lånen...
NEJ... de lägger den på konsumtion, konsumtion och åter konsumtion och har således ingen buffert och riskerar hamna i problem om en i familjen blir långtidssjukskriven eller arbetslös...
Inte speciellt många lever med sådana tankar att detta faktiskt kan hända.
Då spelar det ingen roll om de ens varit med om högre räntor.

De flesta lever bara med "Det händer inte mig" - principen... :rolleyes:

Jag har varit med på mitten av 90-talet då räntorna var 12-15%, men för den sakens skulle skulle jag aldrig klara de räntorna under speciellt lång tid i dagens läge. :surprised:
äntligen en som verkar förstå farligheten i dagens samhälle....
är du så gammal paul att du upplevde det?:D

kolla vad elpriset steg snabbt häromdan, va det 14 kr/kw?
nu va det under en stund va jag fattade det som men tänk om det ligger kvar en längre tid?
gulp.....

mvh
snickar estwing

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.