HusFunderare skrev:
Har swedbank och nästa vecka ska jag öppna mitt kreditiv "konto"
Tidigare, för 3-4 veckor surrade han på banken om 2,9 öppningsränta.

Förklarade att man sett och hört folk som har den rörliga räntan runt 1,5%
Då sa han att det är otroligt bra isåfall men att det förstås var förhandlingsbart!

Så vad ska man begära för att slippa byta bank?
Vad du ska önska kan bara du avgöra. :) Kräva kan nog bli tufft.
Men enligt kreditivtråden här så verkar de ligga mellan 1.55 och 2.1%
 
Någon som börjar fundera på att binda sina räntor?
 
Linisen_01 skrev:
Någon som börjar fundera på att binda sina räntor?
Nope.
Bundet blir alltid dyrast på lång sikt, att pricka in en bindning så att man går vinst på den är väldigt svårt - även om det kan lyckas ngn enstaka gång för ngn (det gäller ju att veta mer än bankernas alla experter eller har mer tur då iaf).

Just nu är ju de långa räntorna ganska låga iof, men den förväntade räntehöjningen kan ev. komma att fördröjas om konjukturen gör ett "W" - då sitter man än längre tid och betalar "överränta"...

Jag stoppar istället undan en mellanpeng (mellan den 4åriga och den rörliga) så har jag det om räntorna skulle gå uppåt så mkt att jag behöver knapra på bufferten senare.

/K
 
Redigerat:
Jag såg att vinnaren av Comboloans tävling gav tipset att kräva en ränta bunden till reporäntan. Är det ens möjligt idag?
 
Linisen_01 skrev:
Någon som börjar fundera på att binda sina räntor?
Har precis gjort, hela sk-ten på 5 år.
3,90% (27.300 netto på miljonen per år) jämfört med rörliga jag hade på 1,50% som fn ligger på 10.500 netto per år (och lär öka).

Räknar inte med att vinna i slutändan men jag trivs bra med att ha en säkrare 5-årsplan på det sättet.
 
HusByggarTomten skrev:
Har precis gjort, hela sk-ten på 5 år.
3,90% (27.300 netto på miljonen per år) jämfört med rörliga jag hade på 1,50% som fn ligger på 10.500 netto per år (och lär öka).

Räknar inte med att vinna i slutändan men jag trivs bra med att ha en säkrare 5-årsplan på det sättet.
Då har du ju iaf rätt incitament för att binda.
Det är ju jsut för sin egen sömns skull man ksall binda, att se på det som en extra försäkringspremie - nu vet ni ju vad ni har att betala de närmaste 5 åren...

Så för de som funderar att binda - om ni funderar på det av de skälen så gör det, just nu är det ju ganska billigt.

Men funderar man att binda för att spara pengar så tror jag som sagt det är mkt mkt svårt...
Om konjukturen inte gör ett W så tror jag att ränta höjs med 0.25 i höst, och kanske 0.5 nästa vår -så är vi uppe i ca 2.25% på bolånen (med samma marginaler) 2011.
Sen traskar den kanske upp 0.5-1% till under 2011 och blir då ca 2.75-3.25% 2012

Ytterligare 1-1.25% under 2012 till ca 4-5% 2013 (då lönar det sig att ha bundit på 3.9%) . Säg sen ca 5-6% ränta till 2014/2015 innan det går ned igen.
Tänk då på att har amn en 5-åring så går detn ut i ett högränteläge - så det är bra tat binda på 2 olika bindningstider så inte hela lånekostnaden höjs på en gång.

Binder man då på 3.9% så har man nog i bästa fall gått jämt ut (oräknat kapitalförlust -dvs man kan inte investera det kapital man annars skulle haft i början)

Men som sagt så tror jag att konukturen denna gång kommer göra ett w - dvs det dippar en gång till innan en ny högkonjuktur. Problemen i tex Euroområdet och USA's (mfl) enorma underskott pekar mot det.

Kan väl tillägga att jag hade en 4-åring bunden just till 3.9% som gick ut 2009 (dvs 2005-2009). Det var skönt att ha den bunden under hösten 2008 (då den rörliga låg på 6.7%), men över tiden så gick jag förlust på det.

/K
 
Redigerat:
Sedan kommer Basel III till som kommer fördyra upplåningen (för banken), så lägg på en 0,25% from 2011/2012 ungefär.
 
loffes skrev:
Sedan kommer Basel III till som kommer fördyra upplåningen (för banken), så lägg på en 0,25% from 2011/2012 ungefär.
Nu var jag inte med: Basel III ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nope.
Bundet blir alltid dyrast på lång sikt, att pricka in en bindning så att man går vinst på den är väldigt svårt - även om det kan lyckas ngn enstaka gång för ngn (det gäller ju att veta mer än bankernas alla experter eller har mer tur då iaf).

Just nu är ju de långa räntorna ganska låga iof, men den förväntade räntehöjningen kan ev. komma att fördröjas om konjukturen gör ett "W" - då sitter man än längre tid och betalar "överränta"...

Jag stoppar istället undan en mellanpeng (mellan den 4åriga och den rörliga) så har jag det om räntorna skulle gå uppåt så mkt att jag behöver knapra på bufferten senare.
/K
Och när vet vi om konjukturen kommer att göra ett W ?

Appråpå något annat, så som topplån.
Kikade på denna länken: http://www.e24.se/pengar24/prisjamforelser/bolan/ och valde Exempelsökningar: Bolån: 2 700 000 kr Hur kan topplånet variera så från bankerna? Förvirrad!
 
Linisen_01 skrev:
Och när vet vi om konjukturen kommer att göra ett W ?

Appråpå något annat, så som topplån.
Kikade på denna länken: [länk] och valde Exempelsökningar: Bolån: 2 700 000 kr Hur kan topplånet variera så från bankerna? Förvirrad!
Som med alla ekonomiska förutsägelser så vet vi det när det har hänt :)
Man kan fram tills dess bara spekulera och kvantifiera risken för att det skall ske.

Och just nu oroar PIIGS (med grekland i spetsen), Storbrittanien samt Usa's statsskuld.
Lägg därtill att risken för baltikum är långt ifrån över, även om vi inte läser så mkt om det i svensk media...

Ang topplånsjämförelserna så beror det nog lite på hur instituten räknar: Vissa kanske har bottenlån på hela beloppet, andra skiljer bara topplån/bottenlån genom att man måste amortera - och vissa vill inte ha topplån utan klassar det som en hög risk och vill därmed kompenseras för risken...
/K
 
klaskarlsson skrev:
Nu var jag inte med: Basel III ?

/K
Det är ett nytt regelverk för banker. Det har diskuterats den senaste tiden, tex här: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article771716.ece, här: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article771593.ece, och här: http://www.e24.se/business/bank-och-finans/risk-for-bolaneranta-pa-6-procent-2012_2024405.e24.

Förändringarna kommer att kommer att göra det dyrare för bankerna att låna ut till bostäder. Det är förstås inte säkert att det senaste förslaget går igenom, och det är ju inte heller solklart vilken effekt det får på boräntorna, men Bengt Edholm på Handelsbanken menar att förslaget kan höja räntorna med en procent. Det här är förstås en förändring som adderas till en höjning av reporäntan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.