estwing skrev:
den ligger på 0,2 högre.

Har man lånat 3 miljoner och det saknas vettiga inkomster i hushållet så är det nog bara flytta, men att det skulle bli "många" som behöver göra det håller jag helt enkelt inte med om

precis det jag menade.
jag tror det kan bli många om nu hela saab går åt hel..e. det finns inga jobb vad gör dudå?
precis som du skrev-bara att flytta.

vad e många för dej å vad e få?

mvh
estwing
Jag tolkade dina tidigare inlägg som att en ränta på 5-6% betyder att den "stora massan" får problem. Jag menar att det är försvinnande få (sett till befolkningen) som får problem vid ett sånt ränteläge.

Om hälften av alla saab-anställda förlorar jobbet så är det ju förstås "många" just i trollhättan men sett till hela Sverige så har det ingen jättestor påverkan menar jag.

För övrigt så tror jag en nedläggning av saab kommer att tvinga fram en omställning av resurser och kompetensen i Trollhättan, men någon mass-arbetslöshet i Trollhättan tror jag faktiskt inte på. Nu är jag iof inne på ett helt annat ämne känner jag..
 
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Jag tolkade dina tidigare inlägg som att en ränta på 5-6% betyder att den "stora massan" får problem. Jag menar att det är försvinnande få (sett till befolkningen) som får problem vid ett sånt ränteläge.

Om hälften av alla saab-anställda förlorar jobbet så är det ju förstås "många" just i trollhättan men sett till hela Sverige så har det ingen jättestor påverkan menar jag.

För övrigt så tror jag en nedläggning av saab kommer att tvinga fram en omställning av resurser och kompetensen i Trollhättan, men någon mass-arbetslöshet i Trollhättan tror jag faktiskt inte på. Nu är jag iof inne på ett helt annat ämne känner jag..
aldrig nämnt nån *stor massa*.
sen har vi väldigt hög arbetslöshet nu i sverige.
tänk bara nu när elräkningarna kommer, bara en sån här sak får många att knaka.
j...vla elpriser man blir förbannad!!!q(;^;)pq(;^;)p:mad::mad:

mvh
estwing
 
estwing skrev:
aldrig nämnt nån *stor massa*.
sen har vi väldigt hög arbetslöshet nu i sverige.
tänk bara nu när elräkningarna kommer, bara en sån här sak får många att knaka.
j...vla elpriser man blir förbannad!!!q(;^;)pq(;^;)p:mad::mad:

mvh
estwing
Spotpriserna på el är förvisso höga.
Och arbetslösheten i procent räknat, och räknar man på EU vis där även heltidsstuerande räknas in blir det än värre, även om det är fler i arbete nu till antalet sett än 2006 !

Men elpriserna går troligtvis ned rätt bra om ngn månad. Dels torde kylan börja ge med sig, dels kanske Ringhals kan komma igång igen till slut...

/K
 
Borlänge Energi sänkte priset med 2.5öre eller så efter årskiftet.. ;)
 
estwing skrev:
aldrig nämnt nån *stor massa*.
Nej, men du har uttryckt "många". Därav kanske jag missuppfattat dig.

Vi pratade om vad en räntehöjning till 5-6% skulle göra för människor med villalån och begreppet är nog bara olika för oss, någon enstaka procent av befolkningen är inte många för mig om vi pratar i ett större perspektiv. Då är det mer ett undantag. För mig! ;)
 
HusByggarTomten skrev:
[länk]
Ska man länka till DN kan man väl ta den här artikeln:

http://www.dn.se/opinion/debatt/regeringens-senfardighet-kan-bli-dyr-for-hushallen-1.1045017

”Regeringens senfärdighet kan bli dyr för hushållen”

Uppdaterat i dag. 07:20. Publicerat i dag. 00:50
Fristående ekonomer varnar hushållen: Bostadsmarknaden kommer att utvecklas mycket svagt de närmaste 10–15 åren. En anpassning av priserna på fastighetsmarknaden är oundviklig. Frågan är om bubblan spricker i form av en krasch eller om den får pyspunka. Oavsett vad blir förändringen dramatisk för hushållen. De allra flesta som i dag kliver in på marknaden kommer att göra en dålig affär som sätter hämsko på deras konsumtion många år framåt. Varken regeringen eller Riksbanken vill ta ansvar för hushållens växande skuldbörda och de stigande priserna, skriver Sandro Scocco och Jörgen Appelgren.
 
Utvecklas svagt de närmaste 10-15 åren? Vad, mer exakt. betyder det? Bara 5% ökning av prisrena per år? Eller kanske till och med hemskt låga 2%?
 
-MH- skrev:
Utvecklas svagt de närmaste 10-15 åren? Vad, mer exakt. betyder det? Bara 5% ökning av prisrena per år? Eller kanske till och med hemskt låga 2%?
Skall det pysa så måste det väl vara under inflationstakten och i alla händelser under tillväxten om man skall komma bort från ett läge där boendet tar en för stor del av disponibel inkomst.
 
Hur mycket ska man tro på när det är en Sosse som skriver en artikel för att gnälla på regeringen????
 
jhenrikj skrev:
Hur mycket ska man tro på när det är en Sosse som skriver en artikel för att gnälla på regeringen????
Nej det är sant. Man ska bara lyssna på kritik när det kommer från de egna leden... :rolleyes:
 
lurk12345 skrev:
Ska man länka till DN kan man väl ta den här artikeln:

[länk]

”Regeringens senfärdighet kan bli dyr för hushållen”

.
?
Jag länkade till en artikel om räntebeslutet.

Lite skillnad mot en artikel där subjektiva åsikter talar om sittande regeringen.
 
Sätter man rubriken "Allting är regeringens fel" så är det knappast något annat än något subjektivt. Sen har de säkert rätt i en hel del av det de skriver.
 
HusByggarTomten skrev:
?
Jag länkade till en artikel om räntebeslutet.

Lite skillnad mot en artikel där subjektiva åsikter talar om sittande regeringen.
All kritik mot regeringen kan inte bortförklaras som subjektiva åsikter. Ta till exempel följande resonemang ur artikeln:

I dag har Riksbanken öppet deklarerat att ”...ansvaret för en hållbar utveckling när det gäller utlåningen och bostadspriserna (ligger) till stor del utanför Riksbankens kontroll”. Indirekt pekar Riksbanken på att regeringen och dess underlydande myndigheter bör ta ansvar för att kreditgivningen är balanserad. Det är i dagsläget ett ansvar regeringen inte valt att ta på sig.
En rimlig argumentation, tycker jag. Vill du bemöta den får du ta till sakargument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.