Paul-Staffanstorp skrev:
Tittar jag på hur det såg ut för ganska exakt ett år sedan så låg mina räntor runt 6%
och jag skulle ut med ca: 8700:- / månaden i räntor.

Idag och sen ganska lång tid tillbaka ligger räntorna runt 2% och jag ska ut med 3200:- / månad

Alltså 5500:- mindre utgifter / månad.

Har vääääldigt svårt att känna mig lurad och orkar inte ens tänka tanken
att försöka känna mig lurad för att någon annan har 1.67% på sina lån.

Är faktiskt mer än nöjd med en boendekostnad på...

Räntor: 3200:- -skattereduktion på ca: 900:- = 2300:- /mån
Driftskostnad på ca: 2200:- i månaden = 2200:- /mån
TOTALT BOENDEKOSTNAD: 4500:- /mån

...för ett hus på 220 kvm där vi trivs underbart bra. d^_^b
Nu var det ju frågan om 0,98 %, dvs nästan 1 % lägre än min ränta. Men visst, med ditt perspektiv så. Och jag är inte jättebesviken egentligen, vi har bara ett pluttigt lån på 350 kkr idag vilket innebär en ränta på drygt 500 kr innan skattereduktion. Helt överkomligt.

Har du alltid kört med rörligt? Rekommenderar du mig det när vi ska lägga upp vårt lån i mars som är betydligt högre än det vi har idag?

FredrikR skrev:
Har du rörligt/3mån och betalar runt 2% borde du väl känna dig mindre nöjd...?
:)
Faktiskt inte eftersom man i metropolen Skåne och runt Malmö/Lund-regionen får betala runt 5000:- i hyra för en enrummare och runt 2 mille för en standardvilla.
Då känns min boendekostnad försumbar.

Dessutom är inte mitt förhandlingsläge superbra eftersom jag är ensamförsörjare av en familj på 5 personer och bankerna idag är stentuffa med att deras kalkyler ska gå ihop med krav på att klara räntor på 6% och inte alls ser till hur mycket fastigheten som belånas är värd.
Alltså är det inte helt enkelt att förhandla ner räntorna mer heller.:(
Ligger mellan 1.79 och 2.14 idag och får nog vara nöjd med det trots allt.

Men visst... det hade ju varit mer givande med ännu lägre kostnader så klart. :wow:

cederbusch skrev:
Nu var det ju frågan om 0,98 %, dvs nästan 1 % lägre än min ränta. Men visst, med ditt perspektiv så. Och jag är inte jättebesviken egentligen, vi har bara ett pluttigt lån på 350 kkr idag vilket innebär en ränta på drygt 500 kr innan skattereduktion. Helt överkomligt.

Har du alltid kört med rörligt? Rekommenderar du mig det när vi ska lägga upp vårt lån i mars som är betydligt högre än det vi har idag?
Visst är det skillnad och visst hade man som jag skrev i förra inlägget varit ännu gladare med ännu lägre ränta, men man kan inte få allt tyvärr.
Som du själv skriver så är det med mitt perspektiv ett rätt bra läge ändå, och jag har som jag skrev innan inte så många alternativa förhandlingsmöjligheter heller.

Med bara 350´ i lån hade jag varit lycklig, men här nere hade man knappt fått en kolonistuga för de pengarna tyvärr. :rolleyes:

Jag har kört rörligt sen en del år tillbaka och kommer garanterat att fortsätta med detta trots att jag har 1,800´ i lån på min fastighet... (värd 3 milj)
Allting är ett spel och man måste ju vara beredd på att klara ifall räntan går upp lite, men i längden vinner man på rörligt enligt min erfarenhet i alla fall.
Är ens fastighet värd så pass mycket mer än vad den är belånad finns ju nästan alltid en möjlighet om man skulle hamna i knipa, att belåna den lite för att klara sig över en kortare tid med chockränta.:(

Peter2400 skrev:
Swedbank har i kvartalsrapporten erkänt att dom tappat en väldigt
stor del av sina bolånekunder samtidigt som dom tjänar lika mycket på
bolånen som tidigare.

Så det är inte konstigt att du känner dig lurad!
Har du länk så att man kan läsa.

Paul-Staffanstorp skrev:
...Dessutom är inte mitt förhandlingsläge superbra eftersom jag är ensamförsörjare av en familj på 5 personer och bankerna idag är stentuffa med att deras kalkyler ska gå ihop med krav på att klara räntor på 6% och inte alls ser till
hur mycket fastigheten som belånas är värd. Alltså är det inte helt enkelt att förhandla ner räntorna mer heller.:(
Ligger mellan 1.79 och 2.14 idag och får nog vara nöjd med det trots allt...
Helt rätt!
Det är ju sådant här som inte riktigt kommer fram när man bara stirrar sig blind på räntejämförelsen.
Det kan ju finnas orsker till varför någon har 1% i ränta och en annan 2%.
Här jämför man enbart lånet, belåningsgrad och ränta. Eventuellt kommer det fram vilken
lön man har, billån och csn-lån. Det som mer sällan framkommer är ju eventuella
aktieportföljer, försörjningssituation, anställningstider, hur länge har man haft lön,
hur trygg är anställningen, vilka andra tjänster har man hos banken etc etc.

En annan sak är ju också att de som skriver här har ett intresse för ekonomi i olika former,
de som svarar i trådarna om "vilken ränta har du/ni" har säket en ganska låg ränta som
man vill lite "slå sig för bröstet med". Det gör ju den generella jämförelsen lite skev.
Generellt så tror jag att alla som hittar till den här formumsdelen har låga räntor om
man jämför med riket i stort. (och då även för sin geografiska närhet).

Själv har jag mellan 1,2 och 1.75 i 3-mån rörligt.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Med bara 350´ i lån hade jag varit lycklig, men här nere hade man knappt fått en kolonistuga för de pengarna tyvärr. :rolleyes:
Ja det är knappt så mycket mer det vi bor i idag! :D
Ett väldigt enkelt, litet hus. Egentligen en sommarstuga från början som byggst till och isolerats en smula. "Sump"vatten från egen brunn, inget avlopp what so ever. Arrenderad tomt dessutom. Så mer är det inte värt heller. Men sålde det faktiskt nu med en liten vinst.

Väntar gör ett betydligt större lån, därav mina funderingar. Det kommer ta lite tid och kärlek innan värdet är närmnvärt högre än lånet tror jag tyvärr. Men genom att riva eternitfasaden och in med nytt badrum, det som ligger högst på listan, så höjs nog värdet en del iofs.

Paul
Förstår läget lite bättre nu :)
Och jag håller med, boendekostnaden känns riktigt 'mysig' nu jämfört med den här tiden förra året - många sköna tusenlappar det skiljer.

Talade med min bankkontakt i förrgår, om våra konstant minskande rabatter, men bankens marginaler hade inte ökat osv....
Vilket jag så klart inte tror på rakt av, inte om man inte räknar in ev. Baltikumaffärer..

Men dom antar väl att man är för lat för att kolla runt med andra banker, och viss sanning ligger ju i det.. :) tyvärr.
Men rätt dag så.

Hoppas jag inte går alltför off topic nu. Såg Plus igår och de tog upp att de som gör många förfrågningar om lån för att kolla vart de får bäst ränta, riskerar att till slut helt få nej överallt. Har faktiskt själ drabbats av detta när vi skulle köpa kamin. Jag vill betala av den räntefritt enligt erbjudande. Hade t.o.m. kredit sedan tidigare hos den kreditgivaren. Men det var blankt nej eftersom vi hade för många kreditprövningar. De har vi fått för att vi varit lite slarviga med att be om lönelåfte flera ggr av banken.

Det gör mig lite orolig nu inför att lägga upp bolån hos banken. Jag vill ju välja rörligt delvis för att jag med jämna mellanrum ska kunna jämföra med andra banker och kanske tom byta, eller hota med at byta. Men riskerar jag att banken ledsnar och sätter mig på pottan så att säga?

Råd!!!

Ska lägga om mina lån (har idag 3-mån rörligt).
Har 2 alternativ jag väljer mellan.
1. Ha kvar samma bank med en 1 årlig bunden till 1,38%
eller
2. Byta bank med 3-mån. rörlig till 1,23%

Vad skulle ni gjort i dagsläget med tanke på framtida prognoser??

lånet är på 1,7 miljoner.
Jag vet skillnaderna, det rådet gällde var om Ni hade bytt bank/vilket alt. ni gått på??

cederbusch skrev:
Hoppas jag inte går alltför off topic nu. Såg Plus igår och de tog upp att de som gör många förfrågningar om lån för att kolla vart de får bäst ränta, riskerar att till slut helt få nej överallt. Har faktiskt själ drabbats av detta när vi skulle köpa kamin. Jag vill betala av den räntefritt enligt erbjudande. Hade t.o.m. kredit sedan tidigare hos den kreditgivaren. Men det var blankt nej eftersom vi hade för många kreditprövningar. De har vi fått för att vi varit lite slarviga med att be om lönelåfte flera ggr av banken.

Det gör mig lite orolig nu inför att lägga upp bolån hos banken. Jag vill ju välja rörligt delvis för att jag med jämna mellanrum ska kunna jämföra med andra banker och kanske tom byta, eller hota med at byta. Men riskerar jag att banken ledsnar och sätter mig på pottan så att säga?
Det framgår ju av UCn om det är banker eller kreditmarknadsbolag gjort kollen, det borde väl väga in?
Sen bör de väl gå att förhandla med banker utan en UC, även om många banker verkar vilja börja med en sån.

Detta borde enligt mig, gå att göra när man kommit så långt att man har ett erbjudande som man är intresserad av?

Är det någon som börjat att fundera på att binda sina räntor?

Linisen_01 skrev:
Nej...?
Varför.

Linisen_01 skrev:
Ja, anledningen är att jag skulle vilja undvika räntetoppar längre fram. Jag är nämligen rätt dåligt disciplinerad när det gäller att lägga undan "överskottet" jag har mot en referensränta, dvs lägga undan mellanskillnaden mellan dagens ränta och en ränta på 4-5% eller vad man nu vill.

En 4,5% ränta skulle vara rätt skönt, dessutom skulle jag inte behöva fundera så mycket på vad som händer i räntecirkusen på många år.

Men jag är väldigt kluven, därför sitter jag kvar med allt rörligt och kanske blir det så ändå.. :)

HusByggarTomten skrev:
Ja, anledningen är att jag skulle vilja undvika räntetoppar längre fram. Jag är nämligen rätt dåligt disciplinerad när det gäller att lägga undan "överskottet" jag har mot en referensränta, dvs lägga undan mellanskillnaden mellan dagens ränta och en ränta på 4-5% eller vad man nu vill.

En 4,5% ränta skulle vara rätt skönt, dessutom skulle jag inte behöva fundera så mycket på vad som händer i räntecirkusen på många år.

Men jag är väldigt kluven, därför sitter jag kvar med allt rörligt och kanske blir det så ändå.. :)
Jag är precis som du. Och nu läser man lite här och var att de tror att på höjningar under 2010 och framåt. Skall man tro på vad bankerna säger i tidningarna? Eller vill de bara skrämma upp oss stackars kunder?

Linisen_01 skrev:
Jag är precis som du. Och nu läser man lite här och var att de tror att på höjningar under 2010 och framåt. Skall man tro på vad bankerna säger i tidningarna? Eller vill de bara skrämma upp oss stackars kunder?
Så länge det är en bank som säger åt mig att binda lånet NU, "för snart minsann..." så kommer jag notoriskt ignorera det. Skulle någon annan, mer oberoende aktör börja säga samma måste jag nog fundera lite.

Självklart ligger det i bankens intresse att du binder lånet på massa år; de får behålla dig som kund lång tid framåt och de kommer troligen tjäna pengar på dig.

Men lite fundersam är jag ju, så jag hoppas att några smarta människor svarar här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.