Jag är ledsen, men jag tycker att det är trivialt snarare än en viktig poäng. Att allemansrätten skulle innebära att allmänheten får göra vad den vill på mark där allemansrätten gäller är inte något som någon påstår här.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
den allemansrättsligt tillgängliga marken.
I ärlighetens namn har jag svårt att förstå den rättsliga grunden för begreppet ”allemansrättsligt tillgänglig mark” som så ofta förekommer i domar från mark- och miljödomstolarna. Begreppet härstammar uppenbarligen från länsstyrelsernas yrkanden och invändningar, men varifrån får länsstyrelserna sitt rättsliga stöd för begreppet?

Länsstyrelserna har ju att följa förvaltningslagen och legalitetsprincipen i dess 5 §. Det innebär att tydligt rättsligt stöd måste föreligga för varje åtgärd myndigheten företar sig. Men jag förstår som sagt inte var länsstyrelserna finner detta rättsliga stöd för begreppet ”allemansrättsligt tillgänglig mark” i sina åtgärder hos domstolarna.

Det känns ju mer som att länsstyrelserna tagit begreppet från 1940 års fritidsutredning, som hade till syfte att införa lagstiftning om servitut för ”fritidsreservat” för städernas befolkning i vissa närliggande kronoparker. Någon sådan lagstiftning infördes emellertid aldrig, vilket länsstyrelserna på senare tid förefaller ”missat” att notera.

Svensk text om förslag gällande fritidsreservat, utredning och lagförslag för tillgängliga rekreationsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
antett
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är ledsen, men jag tycker att det är trivialt snarare än en viktig poäng. Att allemansrätten skulle innebära att allmänheten får göra vad den vill på mark där allemansrätten gäller är inte något som någon påstår här.
Vi har väl haft gott om trådar över åren där man har rört ihop tomtbegreppet med allemansrätten.
 
Visst har vi det. Och om @Maijckel invändning är att allemansrätten även gäller inom folks hemfridszoner så skulle jag möjligen hålla med om att det kunde vara intressant, men det tror jag inte han menar. Istället läser jag honom som att han menar att allemansrätten begränsas av fastighetsägarens (och andra rättighetshavares) intressen även utanför hemfridszonen, och jag vet ingen här som säger emot det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H heliac skrev:
Vägen fram är ju öppen så att säga, ingen bom alltså. Men det sitter en såndär rund gulröd skylt samt en tilläggstavla som säger "gäller ej behörig trafik". Vägen ligger i en vägförening med ett 10-tal fastigheter.
Får föreningen bidrag så är den allmän och man kan inte hindra trafik
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst har vi det. Och om @Maijckel invändning är att allemansrätten även gäller inom folks hemfridszoner så skulle jag möjligen hålla med om att det kunde vara intressant, men det tror jag inte han menar. Istället läser jag honom som att han menar att allemansrätten begränsas av fastighetsägarens (och andra rättighetshavares) intressen även utanför hemfridszonen, och jag vet ingen här som säger emot det.
Jag läser nog faktiskt @Maijckel som att han menar att rent principiellt så gäller allemansrätten även där - d.v.s. att allemansrätten har inte någon rumslig avgränsning - och att det istället är olägenheten för markägaren redan av att någon utomstående ens vistas inom det som normalt kallas för "hemfridszon" som gör att inte ens det användandet av marken ryms inom allemansrätten, inte att allemansrätten skulle ha begränsad rumslig giltighet. I vilken utsträckning det gör praktisk skillnad är förstår en annan fråga.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mikael 81 skrev:
Jag läser nog faktiskt @Maijckel som att han menar att rent principiellt så gäller allemansrätten även där - d.v.s. att allemansrätten har inte någon rumslig avgränsning - och att det istället är olägenheten för markägaren redan av att någon utomstående ens vistas inom det som normalt kallas för "hemfridszon" som gör att inte ens det användandet av marken ryms inom allemansrätten, inte att allemansrätten skulle ha begränsad rumslig giltighet. I vilken utsträckning det gör praktisk skillnad är förstår en annan fråga.
Jag tänker mer att allemansrätten är en sedvana som gäller tillgång till naturen. Städer, tätorter och tomtmark är typiskt sett inte naturen. Det är t ex inte allemansrätten som ger mig tillgång till Sveavägen i Stockholms innerstad, det är det faktum att kommunen har upplåtit den gatan för allmänhetens bruk (efter att ha detaljplanerat den som allmän plats). Samma sak med Humlegården. Men t ex Liljansskogen någon km därifrån är tillgänglig för mig genom allemansrätten (dessutom är det väl nationalstadspark som är ordnad för allmänhetens nyttjande).
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Den är säkerligen detaljplanerad.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Den är säkerligen detaljplanerad.
Tydligen inte (kollade nu). Men områdesbestämmelser finns för Djurgårdens gröna delar.

Detaljerad stadsplaneringskarta med markanvändning, upplysningar, områdesbeskrivelser och referenser på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, men det förekommer att den typen av mark är detaljplanerad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Okej, men det förekommer att den typen av mark är detaljplanerad.
Det är ju alltid en gränsdragningsfråga men enligt PBL så ska mark detaljplaneras
för att pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning. D v s det strider lite mot konceptet att detaljplanera naturen även om allmän plats med naturändamål kan vara en del av bebyggelsemiljön.
 
H heliac skrev:
Jag har en fastighet som ligger vid vattnet, sjötomt. Har ägt den i några år och trott att den omfattades av strandskydd. Nu visar det sig att området är detaljplanerat 1967 och har därför inget strandskydd. Planen gäller fortfarande enligt kommunen. Men hur är det med allemansrätten i ett sånt här område? Om jag förstår rätt så har man inte via allemansrätten möjlighet att vistas på någons tomt inne i ett samhälle, men vad gäller här? Området består av flera privatägda tomter som gränsar mot varandra men det ligger ju avlägset ute i naturen så att säga.

Jag har inget emot om någon vistas på min tomt, men det kan ändå vara bra att veta vad som gäller. Det finns ju ibland människor som går alldeles för långt så att säga :)
Den här länken förklarar det mesta:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/

(En tomt har alltid bebyggelse, en fastighet kan vara = en tomt eller flera, men kan även vara utan bebyggelse samt kan fastigheten ha tomt eller tomter och plats utanför tomters gränser.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.