3 229 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Alla: Vill ni återinföra fastighetsskatten?
Grattis. Du slipper alla flyttskatter.N Nalleman64 skrev:
Men det är ändå ett sjukt system som straffskattar dom som måste flytta.
Sen kan du ju bara låta varje hus skrivas över till barnen. Då behöver man aldrig betala varken reavinstskatt eller lagfart. Men detta system låser fast människor vilket är uselt för landet som helhet. Det är därför alla sakkunniga vill ändra beskattningen.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Har inga barn.Kentvirulent skrev:Grattis. Du slipper alla flyttskatter.
Men det är ändå ett sjukt system som straffskattar dom som måste flytta.
Sen kan du ju bara låta varje hus skrivas över till barnen. Då behöver man aldrig betala varken reavinstskatt eller lagfart. Men detta system låser fast människor vilket är uselt för landet som helhet. Det är därför alla sakkunniga vill ändra beskattningen.
Huset har jag testamenterat till bättre behövande den dag det är dags för det.
Kort och gott nej!!!!!!!
Som jag skrev i en annan tråd:
Staten ska absolut inte ha in mer pengar från folk med tanke på hur pengarna hanteras. Att införa fastighetskatt är bara ett sätt att pungslå folk och förhindra att man kan uppnå en ekonomisk frihet genom låga omkostnader. Svenska folket behöver mindre skatt och mer frihet, inget annat. Gällande rusande bostadspriser finns det givetvis många sätt att hantera, att införa en fastighetskatt är bara dumt eftersom det transfererar pengar från folket till staten och gör inte boendet billigare. Vill man förhindra rusande bostadspriser är det bättre att ta bort ränteavdraget eftersom det bara är dumheter att subventionera banker (tänk nu efter vem som tjänar på ränteavdraget) och inför 25-30% handpenning, dessa 2 åtgärder kommer kyla av en för snabb värdeökning. Finns givetvis mycket att göra kring regler/byråkrater också.
Som jag skrev i en annan tråd:
Staten ska absolut inte ha in mer pengar från folk med tanke på hur pengarna hanteras. Att införa fastighetskatt är bara ett sätt att pungslå folk och förhindra att man kan uppnå en ekonomisk frihet genom låga omkostnader. Svenska folket behöver mindre skatt och mer frihet, inget annat. Gällande rusande bostadspriser finns det givetvis många sätt att hantera, att införa en fastighetskatt är bara dumt eftersom det transfererar pengar från folket till staten och gör inte boendet billigare. Vill man förhindra rusande bostadspriser är det bättre att ta bort ränteavdraget eftersom det bara är dumheter att subventionera banker (tänk nu efter vem som tjänar på ränteavdraget) och inför 25-30% handpenning, dessa 2 åtgärder kommer kyla av en för snabb värdeökning. Finns givetvis mycket att göra kring regler/byråkrater också.
Har man ett uns av empati så propagerar man inte för att införa ytterligare skatter. Det finns inte en chans att vänstern nöjer sig med denna skatt. Det är bara ett steg i att nå total kontroll över våra pengar, så att de kan styra konsumtionen via diverse avdrag och subventioner så att det passar deras världsbild.Kentvirulent skrev:
Nu var premissen samma eller lägre skattetryck.T Tvålen skrev:Har man ett uns av empati så propagerar man inte för att införa ytterligare skatter. Det finns inte en chans att vänstern nöjer sig med denna skatt. Det är bara ett steg i att nå total kontroll över våra pengar, så att de kan styra konsumtionen via diverse avdrag och subventioner så att det passar deras världsbild.
Jag kan inte ta ansvar för allt annar du fantiserar ihop
Med tanke på hur mycket vänster har flyttat fram sina positioner senaste decennierna är det mycket bättre at gå på offensiven och inte ge en mm. Höger briljera inte direkt heller. Bara tänk att berätta för någon på 50 talet att vi kommer ta hälften av dina pengar och sedan bland annat ge folk som aldrig har gjort minsta lilla i landet lika mycket i pension som du får.Kentvirulent skrev:
https://www.spfseniorerna.se/sa-tycker-vi/ekonomi/pensionstrygghet/problemen-med-pensionen/
Tack men nej tack, svenska politiker ska inte ha en mm allt ska handla om att dessa ska lära sig hushålla och absolut inga ny/fler/andra skatter.
Hur räknar du nu?
I verkligheten så har ju skatterna sjunktit stadigt de senaste årtiondena. Skulle beskattningen återgå till samma nivå som på 60-70-talet skulle det offentliga vada i pengar.
De allra rikaste skatter har sänkts radikalt medan de har kapat åt sig en groteskt stor del av nationalförmögenheten och inkomsterna.
Samtidigt som resten av oss ständigt får allt mindre att leva på när de rika har kapat åt sig nästan allt. Varför skall vi då ropa på ytterligare skattesänkningar åt de rika?
I stället skall vi ropa på att de rika skall betala skatt och avgifter precis som vi. När det då blir överskott i statskassan skall vi ropa på att statsskulden skall amorteras. När den då är slutamorterad är de rikaste inte längre lika groteskt rika och vi kan antingen sänka skatterna åt alla eller förbättra servicen beroende på vem som vinner valet.
I verkligheten så har ju skatterna sjunktit stadigt de senaste årtiondena. Skulle beskattningen återgå till samma nivå som på 60-70-talet skulle det offentliga vada i pengar.
De allra rikaste skatter har sänkts radikalt medan de har kapat åt sig en groteskt stor del av nationalförmögenheten och inkomsterna.
Samtidigt som resten av oss ständigt får allt mindre att leva på när de rika har kapat åt sig nästan allt. Varför skall vi då ropa på ytterligare skattesänkningar åt de rika?
I stället skall vi ropa på att de rika skall betala skatt och avgifter precis som vi. När det då blir överskott i statskassan skall vi ropa på att statsskulden skall amorteras. När den då är slutamorterad är de rikaste inte längre lika groteskt rika och vi kan antingen sänka skatterna åt alla eller förbättra servicen beroende på vem som vinner valet.
Redigerat:
HejH heimlaga skrev:Hur räknar du nu?
Det är ju inte lönt att diskutera skattehöjningar för ett par tusen personer det är ju bara populistiskt.
Jag som skattebetalare bör ju få kunna ställa krav på var mina och alla andras skattekronor skall gå.
Jag ser det som ett stort problem att skattefinansierad verksamhet sväller konstant och då måste jag direkt säga att jag vill att sjukvårdspersonal, poliser, lärare och alla de som är sysselsatta i statens, kommunens och regionernas kärnverksamhet behövs och skall ha bra betalt.
Som ett exempel: det är jättekonstigt att vår kommuns bygglovsavdelning har mer än 7 gånger fler anställda än för ca 50 år sedan trots att det under den tiden byggdes nästan hundra gånger fler bostäder per år än idag. Då besiktigade även kommunen alla nyproducerade bostäder samt även flera delmoment i byggprocessen.
Dessutom var handläggningstiden ca en månad.
Så nej, skattehöjningar är verkligen inte lösningen på alla problem som många tror.
Personligt ansvar för sin egen situation och det allmännas ansvar för medborgarnas grundbehov måste vara det rätta.
Även ansvar för hela sin egna familj (och då menar jag kanske mer släkt) måste också till. Att stötta en kusin eller tremänning som råkat i ekonomiskt trångmål ser jag som en självklarhet.
Har familjen möjlighet att hjälpa så ska dom, stöd ges i sista hand genom skattepengar.
Ja kanske lite hårdraget från min sida men kulturen att ”någon annan” ska lösa mina personliga felprioriteringar känns underligt.
Trevlig kväll!
/ Björkskär
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
jag tycker det skall vara frivilligt , vore intressant att se hur många som skulle betala .
Liknande trådar
-
Vill ni veta vilken typ av laddbox som passar i olika installationssituationer ?
Laddboxar & Elbilar -
Mekanisk frånluft enplansvilla med källare med självdrag
Ventilation -
Alla: Kärnkraft, hur vill ni arbeta med det mer i detalj?
Bostadspolitik -
Färdigställa övervåning villa Nybro
Hustillverkare -
Säljaren vill inte ha överlåtelsebesiktning, mäklaren verkar hålla med.
Köpa & Sälja hus